بوشهر دریچه دانایی و ارتباطات بین‌المللی فرهنگی با جهان است
کد خبر: 3794365
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
وزیر ارشاد:

بوشهر دریچه دانایی و ارتباطات بین‌المللی فرهنگی با جهان است

کانون خبرنگاران نبأ ــ سیدعباس صالحی گفت: بوشهر دریچه دانایی و ارتباطات بین‌المللی فرهنگی ایران با جهان است و از ایام بسیار دور دریچه شناخت ما از تحولات فرهنگی و صنعتی در حوزه صنعت نشر و چاپ و انرژی بوده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ طی آئینی با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان ارشد استانی، سالن 700 نفری تالار بزرگ «لیان» در منطقه 1 بندر بوشهر شب گذشته، 10 اسفند افتتاح و راه‌اندازی شد.

عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر، در این آئین اظهار کرد: کلنگ ساخت این سالن 700 نفری در سال 91 به زمین خورد و در این چند ساله فقط 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نماینده عالی دولت در استان بوشهر در ادامه افزود: این مجتمع فرهنگی با زیربنای 1500 مترمربع از آذرماه 1397 با اعتبار 140 میلیارد ریال در سه شیفت کاری وارد فاز اجرا شد و اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی تکمیل خواهد شد.

گرواند ادامه داد: تالار فرهنگی لیان بوشهر شامل سالن نمایش 700 نفری، اتاق‌های گریم، نگهبانی، باجه بلیط فروشی، لابی و اتاق وی آی پی است.

پیشرفت اجرای 5 پروژه فرهنگی با اقدام دولت تدبیر و امید

وی با اشاره به اینکه باید امکانات مناسبتری را برای حوزه فرهنگ و هنر آماده کنیم، بیان کرد: در بوشهر و دیگر شهرستانها در حدود 5 پروژه شامل کتابخانه، مرکز آموزشی خبرگزاری ایرنا، مجتمع شهر عالیشهر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر دیلم وارد چرخه شد و اکثر پروژه‌ها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که امیدواریم با تدبیر و همکاری به زودی تکمیل شود.

راه‌اندازی موزه مطبوعات جنوب کشور در بندر بوشهر

استاندار بوشهر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که با توجه به پیشینه تاریخی و صنعت چاپ و روزنامه‌نگاری استان بوشهر موزه مطبوعات جنوب کشور در کنار موزه تاریخی و موزه دریانوردی در بافت چهارمحل سنتی شهر بوشهر راه‌اندازی شود.

بوشهر دریچه دانایی و ارتباطات بین‌المللی فرهنگی ایران با جهان 

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه بوشهر دریچه دانایی و ارتباطات بین‌المللی فرهنگی ایران با جهان بوده است، اظهار کرد: استان بوشهر دژ مقاومت و ایستادگی در مقابل استکبار و استعمار بوده و این دیار جنوبی از ایام بسیار دور دریچه شناخت ما با تحولات فرهنگی و صنعتی در حوزه صنعت نشر و چاپ و انرژی بوده و اکنون به عنوان پایه اقتصادی ایران مطرح است.

قدمت تاریخی تعزیه‌خوانی و هنرهای نمایشی بوشهر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: استان بوشهر یکی از کانون‌های اصلی فرهنگ و هنر در عرصه موسیقی آوایی و ترنم دریایی است که در مقام خیام خوانی جهانی شده است. همچنین پیشینه هنری بوشهر در عرصه تعزیه‌خوانی و تئاتر و هنرهای نمایشی قدمت تاریخی بالایی دارد.

تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، از اولویت‌های وزارت ارشاد

وی کمبود زیرساختها در حوزه فرهنگ و هنر را یکی از نقاط ضعف کشور خواند و اظهار کرد: با ترکیب منابع ملی، استانی، عمومی و خصوصی به دنبال تقویت زیرساختهای فرهنگی و هنری هستیم و این یکی از اولویت‌های وزارت ارشاد در اجرای پروژه‌های عمرانی و رفع نیازهای مجتمعی است.

سرانه‌های ورزشی و فرهنگی متوازن نیست

صالحی به عدم تناسب پیشرفت متوازن سرانه‌های ورزشی و فرهنگی کشور اذعان کرد و گفت: تلاش ما این است که منابع را در خدمت ارتقای سرانه فضای فرهنگی کشور ببریم و به کار گیریم.

فضاهای فرهنگی و هنری دریچه تنفس روح افراد جامعه است

وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید با اظهار به اینکه شهرها دریافته‌اند که فضای سبز دریچه تنفس جسم جوامع است، بیان کرد: فضاهای فرهنگی و هنری دریچه تنفس روح افراد جامعه است و نبود این فضا موجب آسیب‌رسانی فراوان به روح و روان و جسم جامعه می‌شود.

اجرای آلبوم «فروغ» با خوانندگی علیرضا قربانی در کرانه خلیج فارس

همچنین، علیرضا قربانی، خواننده جوان ایرانی، در این مراسم آلبوم «فروغ» اثر جدید خود را با تراکتهای عاشقانه، میخانه دراَفتاده، تا بیکران، فروغ، سجده عقل و شهره شهر را در حضور مردم هنردوست بوشهر و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در کرانه خلیج فارس اجرا کرد.

دیدار وزیر ارشاد با هنرمندان پیشکسوت بوشهری

یادآور می‌شود: وزیر ارشاد در سفر به بوشهر با محمد اسماعیل روشن‌روان، پیشکسوت هنر موسیقی، ایرج صغیری، پیشکسوت هنر تئاتر، اسکندر احمدنیا، شاعر و هنرمند بوشهری در عرصه ادبیات و روزنامه‌نگاری دیدار و گفت‌وگو کرد.

حامد فکوری

عکاس: حسین شریفی نسب

captcha