تمهیدات بنیاد شهید برای ایثارگران مناطق سیل‌زده/ ۱۷ گلزار شهید در سیل تخریب شد
کد خبر: 3802299
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

تمهیدات بنیاد شهید برای ایثارگران مناطق سیل‌زده/ ۱۷ گلزار شهید در سیل تخریب شد

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گوید: آمار خانوارهای ایثارگر آسیب‌دیده در سیل از سقف دو هزار تا دو هزار ۵۰۰ خانوار بیشتر نشده است. میانگین خسارت و برآورد ما برای این خانوارها حدود ۶۴ میلیارد تومان است.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: بیش از 15 استان درگیر حوادث سیل اخیر هستند. بیش از 140 رودخانه طغیان داشته و 409 مورد رانش زمین اتفاق افتاده است. پس از انسداد بیش از 80 جاده بین شهری و دو  هزار جاده روستایی بر اثر سیلاب و فاجعه‌هایی در لرستان، شیراز، گلستان و... حالا سیل به استان خوزستا ن رسیده است و مسئولین برای پیشگیری از حوادث بیشتر بیش از 182 روستا را در این استان تخلیه کرده‌اند. در این میان حدود دو هزار خانوار از خانواده‌های ایثارگران درگیر سیل و خسارات ناشی از آن بوده‌اند. خسارات مالی، پزشکی، بهداشتی، شغلی و ...و بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان نهاد متولی خدمت رسانی به جامعه ایثارگری می‌بایست پیگیر امور این خانواده‌ها باشد. در رابطه با اقدامات صورت گرفته در این باره توسط بنیاد شهید و اطلاع از تدابیر کلان بنیاد برای رسیدگی به ایثارگران سیل زده در استان‌های مختلف، گفتگوی تفصیلی تسنیم را با سید منصور میرمرادی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه بخوانید:

* تسنیم: اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با رسیدگی به وضعیت خانواده‌های ایثارگر سیل‌زده چه بوده؟

سعی کردیم از تمام ظرفیت‌های قانونی و داخلی بنیاد شهید برای رفع مشکلات ایثارگران سیل‌زده استفاده کنیم. از روز دوم سال اقدامات و فعالیت‌های خود را در این راستا آغاز کردیم. ستادهای استانی و ستاد مرکزی را فعال کرده‌ایم. جلساتی با بیمه مرکزی یعنی بیمه کوثر گذاشتیم. خوشبختانه بیمه هم پای کار بود، کمک کرده و تیم‌های ارزیاب به مناطق سیل‌زده می‌فرستد و در هر استانی که مشکل سیل پیش آمد، توانستیم بحث بیمه را پیگیری کنیم. فضا به گونه‌ای نبود که بتوانیم افراد ایثارگر را از مابقی تفکیک کنیم. هرچند ما وظیفه خاصی نسبت به جامعه ایثارگری داریم که در جلسات تخصصی خود به آن می‌پرداختیم. اما در بازدیدهای میدانی هر کسی(چه ایثارگر و چه غیرایثارگر) هر آلامی داشت گوش داده و رسیدگی می‌کردیم.

* تسنیم: در میان ایثارگران فوتی هم داشتیم؟ خسارت‌ها بیشتر در چه بخشی بوده است؟

نه خوشبختانه فوتی نداشتیم. فوتی در میان خود ایثارگران نداشتیم. اما در سیل شیراز پسر یکی از همکارانمان در بنیاد شهید که فرزند شهید هم هست، از دنیا رفت و خودش در شهر آباده در کما بود و الان در بیمارستان نمازی تحت عمل جراحی قرار گرفته است. آمار خانوارهای آسیب‌دیده در شیراز در مجموع به 15 خانوار هم نرسید.

در جامعه ایثارگری خسارت‌ها بیشتر در بخش منازل، اثاثیه و کسب و کار مثل خسارت به مغازه یا محصولات کشاورزی بوده است که ما بخش اول یعنی منازل و اثاثیه ایثارگران را تا سقف 35 میلیون تومان بیمه کردیم. برای محصولات کشاورزی نیز همانجا در استان کارگروه‌هایی را فعال کردیم تا بتوانند به عنوان نماینده ایثارگران در جلسات استانی شرکت کنند و آن تسهیلات که دولت گذاشته هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد. دولت 12 میلیون تومان بلاعوض در حوزه مسکن شهری و 10 میلیون تومان بلاعوض در حوزه مسکن روستایی و در بخش تسهیلات 50 و 40 میلیون در دو بخش شهری و روستایی به نرخ ارزان پرداخت خواهد کرد. این‌ها تدابیر دولت است. کار گروه‌های داخلی‌مان را برای این موارد فعال کرده‌ایم. چون گفتیم بخشی که مربوط به ظرفیت ماست، دست خود ماست و می‌توانیم توسط آن کمک کننده جامعه ایثارگری باشیم گرچه دوست نداریم تفاوت خانواده ایثارگر و غیر ایثارگر آشکار شود و به همین دلیل تبلیغات چندانی روی این کار نداشتیم.

* تسنیم:سقف 35 میلیون تومان بیمه علاوه بر کمک‌های دولت به ایثارگران تعلق می‌گیرد؟

بله؛ کمک دولت علاوه بر وام‌های ایثارگری به ایثارگران آسیب دیده تعلق می‌گیرد. یعنی اگر دولت کمک کرد در کنارش ما نیز به ایثارگر بیمه می‌دهیم.

* تسنیم: تسهیلات وام بنیاد شهید به ایثارگران سیل زده چگونه تعلق می‌گیرد؟

ما دو کارگروه ایجاد کردیم یکی کار گروه خدمات و اجرا و یکی کارگروه بهداشت و درمان چون در حوزه بهداشت و درمان نگران این موضوع بودیم که احتمال دارد بسیاری از بیماری‌ها در آینده به خاطر وقوع سیل دامنگیر این مردم باشد. از آنجایی که پایش سلامت یعنی ویزیت دوره‌ای والدین شهدا، جانبازان و خانواده‌ آن‌ها بر عهده معاونت بهداشت و درمان است، کارگروه بهداشت و درمان سیل زدگان ایثارگر را نیز به این معاونت بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار کردیم و کارگروه خدمات و اجرا را هم به معاونت اجتماعی دادیم.

حوزه اجرا هم خود به دو بخش تسهیلات و وام تقسیم می‌شود. ما به ایثارگر بیمه می‌دهیم، اگر بیمه جواب نداد و خانه به طور کامل تخریب شده بود، چه موقعیتی را پیش‌بینی کرده‌ایم؟ یکسری وام مسکن تبصره‌ای ارزان برای این شرایط در نظر گرفته‌ایم که در شهرها نرخ مصوب این وام 70 تا 80 میلیون تومان است و در بخش روستایی مبلغ کمی پایین‌تر است. در کنار آن صندوق قرض‌الحسنه شاهد را داریم که برخی از جانبازان حقوق بگیر، در آنجا عضو هستند. از آنجا هم برای این افراد تا سقف 20 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در نظر گرفته‌ایم.

در کنار آن صندوق کارآفرینی و اشتغال داریم زیرا افرادی هستند که به خاطر سیل، کسب و کار خود را از دست داده‌اند. در این بخش قسمتی در اختیار ما و قسمتی در اختیار دولت است. ما در حد اختیارات خود تلاش می‌کنیم تا خسارت آسیب‌دیدگان با وام احصا شود یا در بخش پرداخت معوقات بانکی مدیریت می‌کنیم که به فرد فشار نیاید و به گونه‌ای قسط ببندیم که کمتر مشکل برای فرد ایجاد کند. اخیراً طی نامه‌ای به دولت هم پیشنهاد دادیم که تدابیری بیندیشند و آن‌هایی که وام گرفته‌اند و در سیل مشاغل‌شان از دست رفته است، مبلغ وام را به آنان ببخشیم. حالا باید ببینیم این موضوع تصویب می‌شود یا خیر.

* تسنیم: در موضوع بهداشت و درمان سیل زدگان چه برنامه ریزی‌هایی داشته‌اید؟

در حوزه بهداشت و درمان، بحث اعزام مددکار و گروه‌های روانپزشکی به مناطق سیل زده را داریم. در زلزله کرمانشاه تجربه خوبی در این بخش داشتیم که حالا در مناطق سیل‌زده از آن استفاده می‌کنیم. در بحث مددکاری، استان‌های معین داریم که از آنجا افراد به استان‌های هدف اعزام می‌شوند. با توجه به نیاز استان برای هر استان گروه سه تا هفت نفره راهی خواهند بود و از زمانی که وضعیت استان رو به ثبات باشد، گروه‌ها اعزام می‌شوند.

در حوزه درمان و پزشکی هم یکی از موضوعات قابل توجه تهیه تجهیزات پزشکی بود  به عنوان مثال در پلدختر جانباز 70 درصدی درخواست ویلچر حمام داشت که امکان ارسال از تهران برای او نیست اما در موارد مشابه مبالغی را ارسال می‌کنیم تا در محل تجهیزات تهیه شود.

* تسنیم: ظاهراً سیل به برخی مزارهای شهدا هم آسیب‌زده است. وضعیت گلزارهای شهدا در استان‌های سیل‌زده چگونه است؟

در حوادث سیل که اخیراً پیش آمده، یکسری از گلزارهای شهدا دچار آسیب شده است. از ابتدا از استان‌ها خواستیم تا کارگروه گلزارها را تشکیل بدهند. به این موضوع هم به صورت استانی و هم به صورت ملی کمک خواهیم کرد تا گلزارها با تدابیری که حضرت آقا فرمودند، مرمت و بازسازی شوند. بحث صدمه گلزارهای شهدا بر اثر سیل بیشتر در استان گلستان مخصوصاً در شهرستان آق قلا و گمیشان دیده می‌شود که به خاطر سبک گلزارهای شهدای اهل سنت، گلزارهای این شهرستان‌ها تاکنون بیشتر دچار آسیب شده است. آمارهایی که تاکنون به دست ما رسیده، نشان می‌دهد حدود 17 گلزار شهدا تاکنون دچار آسیب و تخریب شده است.

* تسنیم: آمار ایثارگران خسارت دیده در سیل به چه صورت است؟

همکاران ما همچنان در حال شناسایی خانواده‌های ایثارگر در مناطق سیل زده هستند و طبق آماری که در این مدت به ما رسانده‌اند در حال حاضر در لرستان 514 خانوار، در گلستان 500 خانوار، در ایلام 260 خانوار و در مازندران 40 خانوار ایثارگر آسیب و خسارت دیده‌اند. آمار خانوارهای ایثارگر آسیب دیده در سیل از سقف 2000 تا 2500خانوار بیشتر نشده است. میانگین خسارت و برآورد ما برای این خانوارها حدود 64 میلیارد تومان است. البته از خوزستان هنوز آماری نداریم.

به تمام واحدهای اقتصادی ابلاغ کردیم که کار با محوریت استان‌ها پیش برود. یعنی هرگونه کمک مالی و مساعدت یا کمک از سوی سازمان‌ها به دست استان رسیده و بنیاد شهید استان مربوطه، مدیریت کار را به دست بگیرد زیرا بنیاد تیم خود را بهتر می‌شناسد و بهتر می‌تواند این فضا را مدیریت کند.

به طور کلی یک و نیم میلیارد تومان برای هزینه‌های مربوطه در نظر گرفته‌ایم تا مدیران بنیاد شهید در استان‌ها و به تشخیص خود هزینه‌ها را مدیریت کنند که هزینه مربوط به بیمه‌ها نیز در ذیل همین مبلغ تعریف می‌شود .پیگیر هستیم که مراکز توانبخشی و مراکز اقامتی‌ ما که در مرکز استان‌ها و تمام ظرفیت‌های بنیاد شهید در شهرستان‌ها در اختیار مدیران بنیادشهید استان‌های سیل زده قرار داده شود و به خوبی از پتانسیل آن استفاده شود.

* تسنیم: یکسری شهرها هنوز درگیر خطرات جدی سیل نشده اما شهرهای در معرض خطر هستند. برای ایثارگران این شهرها نیز تدابیری دارید؟

تمهدیات ما کلی است. عناوین و سیاست‌های ما خطاب به کلیه مدیران کل بنیاد شهید بوده‌ است و به همه مدیران اعلام آماده باش کرده‌ و گفتیم تدابیری اندیشیده شود که اگر حادثه ایجاد شد همه بتوانند حضور پیدا کنند. به غیر از حوادث غیر مترقبه بیمه عمر هم داریم که ایثارگران تا سقف 10 میلیون بیمه عمر هستند.

* تسنیم: این‌ تمهیداتی که عنوان کردید همه حاصل تدابیری است که در سطح کلان برنامه ریزی شده است. اما سوال این است که چقدر طول می کشد این امکانات به دست ایثارگر مناطق سیل زده برسد؟ چون عموما ایثارگران از فاصله زمانی تصمیم گیری‌های مدیریتی بنیاد تا اجرای آن گلایه دارند.

فاصله بین تصمیم گیری تا اجرا برای زمانی است که شما بخواهید از فاصله طولانی تصمیم گیری کنید ولی وقتی بخواهید در محل حضور پیدا کنید و تصمیم بگیرید وضع فرق می‌کند. وقتی ایثارگری در استان نیاز به تجهیزات پزشکی داشته باشد، همانجا می‌توانند در استان تهیه کرده و در اختیارش بگذارند. چیزهایی که در دسترس باشد و امکانش باشد در کمترین زمان به دست ایثارگر می‌رسانیم. در مراکز استان‌ها چون تجهیزات پزشکی وجود دارد، به سرعت به دست ایثارگر رسانده می‌شود مثل کپسول جانباز شیمیایی، ویلچر جانبازان و ...

* تسنیم: مبالغ نقدی چطور؟

بعد از اینکه ارزیابی صورت بگیرد تعلق می‌گیرد. مسئله اینست که بیمه برای بار دوم خسارت نمی‌دهد و بعد از ارزیابی کامل مبلغ را اختصاص می‌دهد. چون هنوز احتمال خطراتی در منطقه هست نیاز به زمان داریم. توصیه ما این است که ایثارگران دغدغه این مسائل را نداشته باشند. بگذارند وضعیت به ثبات برسد و تصمیم‌گیری‌ها جامع تر صورت بگیرد.

* تسنیم: کدام یک از مسئولین بنیاد شهید در مناطق سیل زده حضور پیدا کرده و در جریان مشکلات قرار گرفته‌اند؟

یک گروه کامل نیز به ایلام و کرمانشاه برای بازدید و ارزیابی اعزام خواهند شد. خود من هم سفر به گلستان و لرستان داشته‌ام و دوباره به استان لرستان و سپس خوزستان سفر خواهم کرد. معاونت تعاون بنیاد شهید در استان فارس و معاونت بهداشت و درمان هم میان مردم ایلام حضور داشته‌اند.

گفت‌وگو از: نجمه السادات مولایی
انتهای پیام

captcha