نگرانی سازمان ملل از دخالت مستقیم خارجی در لیبی
کد خبر: 3805926
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰

نگرانی سازمان ملل از دخالت مستقیم خارجی در لیبی

گروه بین‌الملل ـ غسان سلامه، نماینده سازمان ملل در امور لیبی نسبت به دخالت مستقیم خارجی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الجزیره؛ غسان سلامه که به  تونس سفر کرده است، از همه گروه‌های لیبی خواست که برای رسیدن به راه‌‌حل سیاسی، درگیری‌ها را متوقف کنند.
 
وی ضمن تأکید بر عدم وجود هیچ راه‌حلی غیر از بازگشت به میز گفت‌وگو و اتحاد پیرامون یک تصمیم مورد اتفاق همگانی برای نجات این کشور، خواستار اتخاذ موضع یکپارچه بین‌المللی به منظور منع دخالت خارجی در لیبی شد.

تحولات لیبی در حالی است که مناطق اطراف طرابلس پایتخت این کشور بیش از دو هفته است که شاهد درگیری بین نیروهای طرفدار ژنرال خلیفه حفتر(فرمانده نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی) و نیروهای طرفدار حکومت وفاق ملی است و بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، این درگیری‌ها تاکنون بیش از 200 کشته بر جای گذاشته است.

غسان سلامه به منظور رایزنی پیرامون تحولات اخیر لیبی و راه‌حل‌های توقف درگیری در طرابلس، عصر دیروز وارد تونس شده و با خمیس الجهیناوی، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

نماینده سازمان ملل در امور لیبی در اظهاراتی  مطبوعاتی پس از این دیدار گفت: وظیفه مهم ما بررسی چالش‌ها و حل بحران‌های آن با همه سختی‌هایشان به منظور بازگشت به میز گفت‌وگو است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه هیئت بین‌المللی سازمان ملل فعالیت خود را در لیبی آغاز خواهد کرد، افزود: هیچ گزینه‌ای جز دعوت به حل مسالمت‌آمیز و توقف جنگ و اتحاد طرف‌های لیبی پیرامون یک تصمیم موحد برای نجات کشورشان در مقابل ما وجود ندارد.
 
غسان سلامه تصریح کرد: جامعه بین‌الملل هرچه تلاش کند باز هم نیازمند اراده لیبی برای توقف جنگ است و بدون آن هیچگونه پیشرفتی در این امر حاصل نخواهد شد.

وزیر امور خارجه تونس نیز در این باره گفت: بحران لیبی از طریق نظامی حل نخواهد شد و تنها راه بازگردانی امنیت و آرامش به این کشور، راه‌حل سیاسی از طریق گفت‌وگو است.

الجهیناوی افزود: با همه طرف‌های لیبی چه در طرابلس و یا خلیفه حفتر به منظور ایجاد شرایط پیشگیرانه از افزایش بحران ارتباط خواهیم گرفت، زیرا ادامه درگیری‌های نظامی، نتایج وخیمی را نه تنها در طرابلس، بلکه در همه منطقه در پی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: مصلحت تونس در بازگشت امور به وضعیت اصلی خود در لیبی و همچنین بازگشت نقش سازمان ملل به‌عنوان تنها چتر دفاعی حمایت از مردم لیبی در بازگشت به سهم خود از امنیت و آرامش مثل بقیه کشورهاست.

تونس تاکنون مشاورات سیاسی فشرده‌ای را با طرف‌های لیبیایی به منظور رسیدن به آتش بس در این کشور انجام داده است.
 
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز مجددا بر دولت وفاق ملی به‌عنوان دولت به رسمیت‌شناخته‌شده از سوی سازمان ملل تأکید کرد.

وی در رابطه با این که تماس دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با حفتر، باعث تضعیف قانونی بودن حکومت وفاق ملی در این کشور می‌شود گفت: سازمان ملل همیشه حکومت وفاق ملی را به رسمیت شناخته و برای پایان دادن به درگیری‌های لیبی، تلاش خواهد کرد.
انتهای پیام
captcha