امنیت و حق‌الناس را نمی‌توان از فضای مجازی طلب کرد/ پاسخ وزیر ارتباطات به رائفی‌پور
کد خبر: 3806974
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

امنیت و حق‌الناس را نمی‌توان از فضای مجازی طلب کرد/ پاسخ وزیر ارتباطات به رائفی‌پور

گروه شبکه‌ اجتماعی ــ با به قتل رسیدن طلبه‌ای در همدان، جدال توئیتری یک فعال فرهنگی و وزیر ارتباطات درباره فضای مجازی و حق‌الناس خبرساز شد و بار دیگر فضای مجازی دیواری کوتاه به نظر رسید.

امنیت و حق‌الناس را نمی‌توان از فضای مجازی طلب کردبه گزارش ایکنا، روز گذشته طلبه‌ای در میدان شهدای همدان با سلاح گرم از سوی فرد یا گروهی به قتل رسید. اعتراف فردی در اینستاگرام مبنی بر مبادرت به این‌ کار خبرساز و همین امر موجب شد تا بسیاری به صفحه این فرد مراجعه کنند. تصاویری که این فرد از خود به نمایش گذاشته بود، سؤالات بسیاری را در اذهان کارشناسان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای به جای گذاشت.
تصاویر این فرد با سلاح گرم یا تهدید‌های او در قالب استوری در صفحه اینستاگرامش، از فردی حکایت می‌کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت دچار آنومی اجتماعی است. همین موضوع موجب شد تا هرکدام از فعالان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بخشی از نهاد‌های حاکمیتی را خطاب قرار دهند و عدم کنترل فضای مجازی را عامل قتل این طلبه بدانند.
در این باره علی اکبر رائفی‌پور یک فعال فرهنگی در پستی توئتیری محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، را مخاطب قرار داده و ضمن نکوهش فضای سایبری کنونی در ایران، عملکرد مسئولان را در این باره نمایش خواند.
رائفی‌پور نوشت: «آقای جهرمی بنده قویاً با فیلترینگ مخالفم، اما آیا عدم نظارت اصولی برشبکه‌های اجتماعی که منجر به قتل یک انسان بی‌گناه شده حق‌الناس نیست؟ ضارب از مدت‌ها قبل تصویرش را با سلاح گرم منتشر می‌کرده در کجای دنیا فضای سایبری این گونه بی‌در و پیکر و صرفاً ابزاری برای شوآف مسئولین است».
امنیت و حق‌الناس را نمی‌توان از فضای مجازی طلب کرد
از سوی دیگر آذری جهرمی پاسخ وی را در اینستاگرام خود داد: «آزادی و امنیت هر دو از حق‌الناس است. یک جنایت وحشیانه و غیرانسانی رخ داده است و هر انسانی با شنیدن چنین خبری متأثر می‌شود.
در سایر کشور‌ها هم هر از چندگاهی اخباری از این گونه جنایات منتشر می‌شود، اما عموماً بررسی می‌کنند که عوامل ریشه‌ای چه بوده است. مثلاً اسلحه چگونه به راحتی در دسترس این فرد بوده؟ انگیزه‌اش چه بوده و سپس در آن مواضع اصلاحاتی انجام می‌دهند. نگاهی اگر به صفحه این جنایتکار بیندازید، نژادپرستی در آن موج می‌زند، ساده‌انگارانه است همه علل ریشه‌ای را رها کنیم و صرفاً انتشار خبر جنایت در شبکه اجتماعی را معادل همه علل بدانیم.
همین که امروز شما مطالبه می‌کنید و من مسئول پاسخ می‌دهم و افکار عمومی قضاوت می‌کند، از دستاورد‌های شبکه‌های اجتماعی است. اسمش گزارش به مردم است نه شوآف و البته مردم فرق این دو را خوب می‌دانند.
صد البته ما باید پلیس را در امر امنیت در فضای مجازی یاری کنیم. از ابتدای سال تدوین برنامه تقویت فنی پلیس را آغاز کرده‌ایم.»
به نظر می‌آید بار دیگر فضای مجازی همان دیوار کوتاهی است که باید بار سنگین تقصیرات نهاد‌های اجتماعی را برعهده بگیرد. ادعای مخالفت با فیلترینگ با «بی‌در و پیکر خواندن» آن نمی‌خواند و امنیت اجتماعی و حق‌الناس را نمی‌توان از فضای مجازی طلب کرد. طرحی دیگر باید درانداخت. اتفاقاً همین فضای اجتماعی کمک کرد تا قاتل کمتر از یک روز شناسایی شود و شاید اگر پلیس فتا و دیگر نهاد‌های امنیت اجتماعی هوشیارتر بودند، به محض انتشار عکس‌‎های این فرد با سلاح گرم او را تحت کنترل قرار می‌دادند، شاید نه او مرتکب گناه قتل می‌شد و نه اینکه فردی بی‌گناه در روز روشن کشته شود.
امنیت و حق‌الناس را نمی‌توان از فضای مجازی طلب کرد
انتهای پیام
captcha