4 نکته از مفاهیم بلند دعای کوتاه روز اول ماه رمضان
کد خبر: 3809505
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

4 نکته از مفاهیم بلند دعای کوتاه روز اول ماه رمضان

گروه جامعه ــ دعاهای کوتاه ماه مبارک رمضان مضامین بلندی دارند. پله‌هایی هستند که در انتهای آنها خدا منتظر ماست. از اولین پله این نردبان امروز با دقت در مفاهیم دعای روز اول ماه رمضان بالا برویم.

به گزارش ایکنا؛ بیشترین مواجهه روزه‌داران با ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان، قرائت آنهاست؛ به ویژه در زمان افطار که این دعاها به صورت زیبایی از رسانه ملی پخش می‌شود؛ اما آیا تاکنون در معانی این ادعیه دقت کرده‌ایم؟ دعاهای روزانه ماه رمضان فقط برای خواندن صرف نیست، برای فهمیدن و حقیقتاً از اعماق وجود از خداوند خواستن است.

عالم بزرگ سید بن طاووس، در کتاب اقبال الاعمال، این ادعیه روزانه را ذکر کرده‌ است؛ با بررسی دقیق بر روی این ادعیه می‌‌توان متوجه شد که از سوی ائمه(ع) بیان شده‌اند. این ادعیه شامل یک دوره از سلسله دستورات اخلاقی، معارف دینی و مذهبی، ادبی و حقوقی، مادی و معنوی بوده و هر یک حاوی چند پیام تربیتی است.

حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام، نویسنده و پژوهشگر دینی در کتاب «نجوای روزه‌داران» به شرح و تفصیل این ادعیه پرداخته و راه‌های تحقق این دعاها در حق بندگان را بیان کرده است. وی همچنین سال گذشته کتاب «120 نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» را به رشته تحریر درآورد که در این کتاب به صورت فشرده نکات مهم دعاهای روزانه ماه رمضان را بیان کرده است.

با دریافت اجازه از حجت‌الاسلام بیدرام در طی ماه مبارک رمضان نکات مهم ادعیه هر روز به نقل از کتاب «120 نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» منتشر می‌شود.

در دعای اولین روز ماه مبارک رمضان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَنَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إلَهَ الْعَالَمِینَ وَاعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛ خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه‌داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، بیدار و هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان! و زشتی‌هایم را عفو فرما ای عفوکننده از گناهکاران عالم!»

پیام اول: قرار گرفتن در زمره‌ روزه داران حقیقی

خداوند متعال برای روزه‌داران امت پیامبر اکرم‌(ص) پاداش‌هایی را در نظر گرفته است. رسول خدا(ص) فرمودند: « به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده که به امت هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده است.

  1. هرگاه شب اول ماه رمضان فرا رسد، خداوند به سوی آنان نظر می­‌کند و کسی که خدا به او نظر کرده هرگز او را عذاب نمی‌کند.
  2. بوی بد دهان آنان به هنگام غروب در نزد خدا خوشبوتر از بوی مشک است.
  3. ملائکه برای ایشان در شب و روز استغفار می­‌کنند.
  4. خداوند بلند مرتبه، به بهشت خویش امر می­‌کند که برای بندگان من استغفار کرده و خود را برای آنان تزیین کن پس چه نزدیک است که سختی‌های دنیا، آنها را [در خود فرو‍‍‍‍‌] برد و به سوی بهشت و کرامت من بروند.
  5. هرگاه شب آخر فرا رسد، خداوند همه آنان را می­امرزد.»[1]

پیام دوم: قرار گرفتن در زمره‌ نمازگزاران حقیقی

نمازگزار حقیقی مانند امیرالمومنین علی(ع) که نقل شده در یکى از جنگ‌ها تیرى به پاى حضرت امیر‌المؤمنین(ع) فرو رفته بود و بیرون آوردن آن ممکن نمى‌شد. حضرت فاطمه(س) فرمود: آن را در حال نماز از پای حضرت بیرون آورید؛ زیرا در آن حال، آنچه را بر او مى‌گذرد، احساس نمى‌کند. براساس سفارش فاطمه(س) هنگامى که امام مشغول نماز بود، تیر را از پایش بیرون کشیدند و حضرت متوجه درد نشدند.[2]

پیام سوم: بیداری از خواب غفلت

در این روز اول ماه رمضان، از خداوند می‌خواهیم که ما را از خواب غفلت بیدار کند تا سعی کنیم روزه و نمازی که موجب رستگاری است انجام دهیم.

عوامل غفلت: 1. جهل و نادانی 2. غرور و خودبینی 3. مستى نعمت 4. عافیت و سلامت جسمانى 5. آرزوهاى طولانی.

پیامدهای غفلت: 1. قساوت قلب 2. مرگ قلب 3. فساد اعمال 4. دوری از خداوند 5. هلاکت انسان.

 نشانه‌هاى غفلت: 1.ندیدن حقایق و فراموشی 2.همنشینى با فاسدان و مفسدان و دورى از مجالس عبادت 3. بى‌اعتنایى به عوامل هشداردهنده و بیدارکننده 4. بیهوده گذراندن عمر.

راه‌هاى درمان غفلت: 1. عبرت از تاریخ 2. استمرار و دوام ذکر 3. نماز با حضور قلب 4. تفکر و اندیشه 5. تغییر محیط.

پیام چهارم: درخواست عفو و بخشش از گناهان

عوامل بخشودن گناهان: 1.استغفار 2.عقوبت دنیوی 3.بیماری 4.حسنات ونیکی‌ها 5. سجده‌های زیاد 6.صلوات.

برگرفته از کتاب «120 نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

[1]- بحار الانوار، بیروت، ج96، ص367.

[2]- محجة البیضاء ج 1 ص 397.

انتهای پیام 

captcha