نخستین پردیس تربیت معلم مبلغ در قم راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3810237
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱

نخستین پردیس تربیت معلم مبلغ در قم راه‌اندازی می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ نخستین پردیس تربیت معلم مبلغ با همکاری حوزه و دانشگاه فرهنگیان به زودی در قم را‌ه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا از قم؛ نشست فصلی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با حضور آیت‌الله اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه کشور و سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز 19 اردیبهشت ماه به میزبانی حوزه علمیه قم آغاز شد.

در بخشی از این نشست طرح ایجاد اولین پردیس تربیت معلم مبلغ با همکاری حوزه و دانشگاه فرهنگیان در قم مطرح، همچنین، ایجاد دفتر همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش از سوی شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

وزیر آموزش و پرورش در این نشست طی سخنانی گفت: امروز تغییر هویت توپخانه‌ای دشمن قوی‌تر از توپخانه اقتصادی، سیاسی و سایر هجمه‌ها در حال تحرک و اقدام است. متأسفانه امروز، با وجود اینکه شاهد فراوانی آن در جامعه نیستم، اما، نشانه‌های نامناسبی از تغییر هویت را برخی مواقع شاهد هستیم. این زنگ خطر بزرگی برای همه ماست به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ایران اسلامی و باید بیش از پیش با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشیم.

هجمه‌ها علیه آموزش و پرورش سنگین و بی‌سابقه است

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این فضایی که امروز به سر می‌بریم و هجمه‌های گسترده‌ای که امروز آموزش و پرورش را هدف گرفته است، به ظرفیت ارزشمند و گران‌بهای حوزه‌های علمیه خیلی بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال قبل نیاز داریم، واقعا هجمه‌های سنگینی که در عرصه تعلیم و تربیت و برنامه‌های پرورشی وارد می‌شود، بی‌سابقه و سنگین است.

بطحائی یادآور شد: در کنار این مشکلات، سیاست‌هایی که از یک سال قبل دنبال می‌کنیم خیلی ما را اذیت کرد ممکن است گفته شود آموزش و پرورش می‌خواهد آزمون را از دوره ابتدایی حذف کند، این گزاره کوتاه واقعاً هزینه بسیار سنگینی را برای ما داشته است و چندین برنامه دیگر که در این موضوع پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: بار محتواهای آموزشی در لایه حافظه‎‌محوری آن قدر زیاد است که مجالی برای تربیت و برنامه‌های پرورشی نداریم، کتب به گونه‌ای است که مسلسل‌وار باید فرمول‌های مختلف و تعابیر زیاد را حفظ کنند و به آن‌ها افتخار می‌کنیم، در حالی که هویت دانش‌آموزان از درون متلاشی می‌شود. رنج واقعی آنجاست که می‌بینیم، فردی مدال‌های مختلف دارد ولی لباس متناسب با هویت ما ندارد و نمی‌دانیم باید برای رتبه‌هایی که دارد مورد تشویق قرار گیرد یا به خاطر نوع پوشش و هویتی که در ظاهر خود دارد و ناشی از تغییر هویت است، آن را توبیخ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این تغییر هویت برای منِ معلم معنادار است، لذا با همه این مسائل و مشکلات به ظرفیت حوزه‌های علمیه بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم تا خلائی را که در مدارس احساس می‌کنیم با وجود این عزیزان جبران کنیم.

نگاه راهبردی و علمی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش 

به گزارش ایکنا؛ همچنین آیت الله اعرافی نیز طی سخنانی گفت: در ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، تلاش‌های خوبی انجام می‌گیرد و با نگاه راهبردی و برنامه‌ریزی علمی و فنی کارها دنبال می‌شود و امید است کارها به سمت افق‌های جدیدتر حرکت کند تا پایه تحولاتی را بریزد و نقش دو نهاد را در ارتقای نسل امروز نشان دهد و نگاه جامع و علمی مبتنی بر مبانی اسلامی انقلاب اسلامی را شاهد باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نهایی‌سازی برنامه پنج‌ساله را به جمعی از اعضای ستاد، برون‌سپاری می‌کنیم که از طرف ما انتخاب می‌شوند این جمع برنامه پنج‌ساله را نهایی می‌کنند که نقشه‌ای برای حرکت‌های آینده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: با توجه به اینکه در هر نشست و دوره‌ای با مسائل و نکات خوب و جدیدی مواجه می‌شویم به نظر می‌آید این مسئله را باز بگذاریم که در طول مسیر این برنامه پنج‌ساله اگر با طرح یا موضوع یا نگرش جدیدی مواجه شدیم آن را بکار ببندیم و مورد ارزیابی قرار دهیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم آن است که این برنامه پنج‌ساله تا بدین نقطه با همکاری حوزه علمیه برادران صورت گرفته است و اگر کمیته‌ای هم با حضور نمایندگانی از حوزه علمیه خواهران با این برنامه همکاری داشته باشند بسیار مناسب است.

رئیس ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نیمی از کار برعهده حوزه خواهران است، با نگرشی که آموزش و پرورش دارند یک ظرفیت مهم به شمار می‌رود .

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: در بحث مدارس معارف نیز چند نکته اهمیت دارد. در این بخش باید برنامه جامعی تعریف شود و با تشکیل کارگروهی متشکل از آموزش و پرورش، حوزه علمیه برادران و خواهران، تمامی ابعاد آن را بررسی کنیم.

آیت الله اعرافی گفت: در رابطه با کتب، متون، نقدهای و طرح‌هایی که وجود دارد، این آمادگی است که مسئولیت را واگذار کنیم، آموزش و پرورش متعلق به همه ماست و نگرش ما در برنامه‌ریزی این است که در بخش متون و نقدها براساس تجربیات و برنامه‌ها به نتایج خوبی برسیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: طرح‌های مهم باید در اولویت قرار گیرد تا با تشکیل کارگروهی بتوان حرکت آینده و نقشه راه را مشخص و اولویت‌های آموزش و پرورش را برجسته ساخت.

وی با اشاره به سند ملی تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش گفت: در برنامه پنج‌ ساله حوزه، باید نقش حوزه در این سند تحول آموزش و پرورش مشخص شود تا در این زمینه به یک بررسی و دیدگاه مشترکی دست یابیم، به نظرم در شورای معاونان حوزه و آموزش و پرورش جلسه‌ای برگزار و تصمیمات لازم اتحاذ شود و مباحث سند تحول با موضوع حوزه علمیه مورد ارزیابی‌های کارشناسانه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: موضوع سربازمعلم یک طرح تربیتی است که آموزش، رکن مهمی در این طرح به شمار می‌رود برای این مساله مهم باید تدبیری شود و در این بخش کارگروهی با حضور نمایندگانی از سوی حوزه و آموزش و پرورش تشکیل شود.

انتهای پیام

captcha