خداوندا همه اعضای ما را بر رمضان و آثار رمضان تطبیق بده
کد خبر: 3814180
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۹

خداوندا همه اعضای ما را بر رمضان و آثار رمضان تطبیق بده

گروه جامعه ــ بیدار شدن سحرگاهی فقط برای خوردن سحری نیست، برای کسب فیض لحظه‌های ناب سحر است. لحظه‌هایی که می‌توان از آنها برای تطبیق دادن تمام وجود با حقیقت رمضان استفاده کرد.

به گزارش ایکنا؛ بزرگ ترین ظلمی که یک روزه دار می‌تواند به خود بکند این است که روزه را منحصر به نخوردن بداند و فقط گشنگی و تشنگی بکشد. روزه لذت بخش است اگر تمام اعضا و جوارحمان مسخر برکات روزه باشد؛ امروز در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان چنین روزه حقیقی را از خدا می‌خواهیم.  

در دعای روز هجدهم ماه رمضان آمده است:

«اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَی اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِین؛ خداوندا مرا در این روز برای برکات سحرها بیدار و متنبه ساز ودلم را به روشنی انوار سحر منوّر گردان و تمام اعضا و جوارحم را برای آثار و برکات این روز مسخر فرما به حق نور جمال خود ای روشنی بخش دل های عارفان».

پیام اول: بهره برداری از برکات سحر

سحرهای ماه مبارک رمضان از ارزش والا و ویژه‌ای برخوردار است به طوری که براعمال و ادعیه بسیاری از قبیل دعای ابوحمزه ثمالی، دعای سحر، قرائت قرآن و ... در هنگام سحرهای این ماه تأکید شده است. امام محمد باقر(ع) فرموده‌اند: اگر مردم عظمت دعای سحر را نزد حق تعالی و سرعت اجابت آن را بدانند، هر آینه با شمشیرها با یکدیگر برای طلب این دعا مقاتله کنند و اگر سوگند خورم که اسم اعظم الله در این دعا می باشد، راست گفته‌ام، پس این دعا را با اهتمام و تضرع بخوانید و از غیر اهلش پنهان دارید و این دعا همان دعای مباهله است. انسان در تمام ماه‌هایی که بر او می‌گذرد از عبادت و اطاعت الهی در وقت سحرها محروم گردیده و به قولی از فیوضاتی که در سحرها می‌تواند کسب کند، غافل است وهمین باعث شده که از خداوند بخواهیم ما را یاری دهد و بتوانیم از سحرهای این ماه پر برکت کمال استفاده را ببریم.  

پیام دوم: روشنی دل به نور خدا

در دعای وداع ماه مبارک رمضان، از زبان امام سجاد(ع) می‌خوانیم: «اَنْتَ الَّذِی فَتَحْتَ لِعِبَادِکَ بَاباً إِلی عَفْوِکَ وَ سَمَّیْتَهُ التَّوْبَةَ وَ جَعَلْتَ عَلی ذلِکَ الْبَابِ دَلِیلاً مِنْ وَحْیِکَ لِئَلاّ یَضِلُّوا عَنْهُ فَقُلْتَ تَبَارَکَ اسْمُکَ تُوبُوا إِلَی اللهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسَی ربُّکُمْ اَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ یَدْخِلَکُمْ جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لایُخْزِی اللهُ النَّبیَّ وَ الَّذِینَ امَنُوا مَعَهُ نُورُهُم یَسْعَی بَیْنَ اَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَ اغْفِرْ لَنَا إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شئٍ قدیر؛ تویی که بر بندگانت دری به سوی بخشش خود باز کرده‌ای و آن را باب توبه نامیده‌ای و بر آن در گشوده، راهنمایی از وحی خود قرار داده‌ای تا آن را گم نکنند، پس خود که نامت والا و مبارک است فرمودی: به سوی خدا، توبه خالص و بی‌پیرایه آورید، باشد که پروردگارتان گناهان شما را محو کند و شما را داخل در بهشت‌هایی نماید که نهرها از زیر آن روان است، در آن روزی که خداوند پیامبر خود و آنان را که به او ایمان آوردند، خوار و ذلیل نمی‌کند، در حالی که نورشان پیش رویشان و از جانب راستشان روان است، می‌گویند: خداوندا نورمان را کامل کن و ما را مورد مغفرت قرار ده، که تو بر هر چیز توانایی.»

پیامبر اسلام(ص) می فرماید:« هنگامی که بنده ای در نیمه شب تاریک خلوت کرده و با خداوند مناجات می کند، خدا قلب او را نورانی خواهد ساخت.» 

پیام سوم: اعضا و جوارح در تسخیر خداوند برای برکات ماه رمضان

در این بخش از دعا از خداوند متعال می خواهیم همۀ اعضای ما را بر رمضان و آثار رمضان تطبیق بدهد و تمام اعضا و جوارح ما را مسخر فرماید تا اینکه به انجام اعمال این روز مشغول شده و از آثار و برکات آن بهره‌مند شویم.

نفس آدمی دارای قوای ظاهری است، که نفس در اعمال خیر و یا اعمال شر از آن استفاده می‌کند و این اعضا و جوارح به عملکرد خود، مسئولند و مورد سؤال واقع می‌شوند. پس اگر این اعضا و جوارح در تسخیر خدای متعال قرار گیرند، مطیع او خواهند شد و اگر در اختیار نفس اماره قرار داده شوند و شیطان برآنها مسلط گردد، آنها به معصیت و گناه مبادرت می‌ورزند.

پیام چهارم: نور خدا روشنی بخش دل‌های عارفان

خداوند ذات اقدس خویش را در قرآن کریم «نور» معرفی می‌کند و می‌فرماید: «اللهُ نُورُالسَّمَواتِ وَالْاَرْض...»  خداوند نور آسمان‌ها و زمین است. در آیه‌ای دیگر از قرآن می‌فرماید:«...قَدْ جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ؛ از طرف خدا نور و کتابی آشکار برای شما آمده است».

اینکه ماهیت این نور چیست و آیا واقعا نوری در کار است یا این تعبیر یک تعبیر تشبیهی و تمثیلی است، بحث علمی، دقیق و طولانی می‌خواهد که از نوشته ما به دور است اما هر کدام از ما روشنایی دل و قلب را وجدان کرده‌ایم و با انجام اعمال عبادی، تلاوت قرآن، دعا و گریه و انجام عبادت و اطاعت حضرت حق، حالت سبک بالی و سبک باری و نورانی شدن دل و جان خویش را احساس کرده‌ایم. آن چه در دعای امروز می‌خواهیم نورانی شدن دل به واسطه انوار نورانی ماه مبارک رمضان است. البته مصادیق نور و نورانی شدن در روایات زیادی بیان شده است.

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

captcha