جلسات قرآن در ماه مبارک رمضان
کد خبر: 3814270
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

جلسات قرآن در ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه رمضان برپایی جلسات قرآن علاوه بر مساجد در خانه ها هم رونق بیشتری می گیرد و از صورت هفتگی و ماهیانه به صورت روزانه تغییر می کند جلساتی که در گوشه و کنار محلات مختلف شهرهای خراسان رضوی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می شود.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: قرآن به عنوان کلام الهی و کتاب مقدس مسلمانان مورد توجه و احترام است و مهمترین شکل توجه و احترام به کتاب آسمانی قرائت، انس و عمل به آیات الهی است و در ماه رمضان که قرائت قرآن فضلیتی چند برابر دارد جلسات قرآنی رونق بیشتری می یابد.
دست کم دو هزار و 500 جلسه قرآنی در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به ثبت رسیده است که از سال 1320 سابقه فعالیت دارند.

*سابقه 78 ساله
مسئول جلسه قرآن حسینیه سراب محله سعدی مشهد در خصوص برگزاری این جلسات قرآن خانگی به خبرنگار ایرنا گفت: جلسات مذکور از سال 1320 در محل حسینیه سراب آغاز شد که در ماه مبارک رمضان در مسجد و حسینیه سراب و در غیر این ماه شبهای سه شنبه در منزل افراد مختلف برگزار می شود.
محمد جلائیان مهری افزود: پیامبر(ص) فرمودند خانه ای که در آن زیاد قرآن بخوانند خیر آن بسیار می شود و به اهل آن خانه وسعت داده می شود و حضور افراد پیر و جوان در این جلسات، جلوه خاصی به محفل قرآنی می دهد.
وی ادامه داد: شرکت کنندگان در این جلسات با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به حل مشکلات یکدیگر همت می گمارند ضمن این که معمولا تخلف و مشکلات کسانی که با قرآن انس دارند و به آن عمل می کنند کمتر از دیگران است.

* جلسات قرآن بی تکلف
مسئول جلسه قرآنی صاحب الزمان(عج) در منطقه التیمور مشهد هم گفت: این جلسات قرآنی از سال 1356 آغاز شد و علاقه ما به قرآن و معارف اسلامی سر آغاز شروع این جلسات در منزل ما بود که با حضور اهالی محله برگزار می شود.
لیلا فخار فیض آبادی افزود: در طول این 42 سال جلسات قرآن به شکل مداوم برگزار و حضور بانوان بیشتر هم شده است و هم اینک جلسه قرآن در ماه رمضان هر روز و در دیگر ماهها به صورت هفتگی برگزار می شود و علاوه بر اینها جلسات ختم سوره انعام و جزء خوانی هم داریم.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های جلسات قرآن خانگی نبود تعارفات و تکلفات مراسم رسمی و خودمانی بودن و حس صمیمیت حاضران است و در این گونه جلسات کسی معطل اعتبار و بودجه نیست و همه کارها بر عهده خود مردم محله است.
مسئول جلسه قرآنی صاحب الزمان(عج) گفت: ما موظف هستیم هر چه بیشتر زیر پرچم و علم اسلام و قرآن باشیم و تنها راه آن این است که هر چه بیشتر به قرآن و احکام اسلام عمل کنیم.

* جلسات قرآنی و توسعه فرهنگ اسلامی
مسئول جلسه قرآن محبان آل محمد(ص) هم با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) قرآن و عترت را برای ما مسلمانان به یادگار گذاشت و بر پیروی از این دو تاکید کرد افزود: ماه محرم و صفر و ایام ولادت و شهادت ائمه (ع) بهترین فرصت برای انس گرفتن با معصومین (ع) و ماه رمضان بهترین فرصت برای انس با قرآن است.
سید حسن موسوی افزود: جلسه قرآن محبان آل محمد (ص) از سال 1364 آغاز شد و در ابتدا فقط به صورت خانوادگی و با حضور اقوام نزدیک برگزار می شد و امروز این جلسات با حضور طیف گسترده ای از همسایگان و مردم برگزار می شود.
وی ادامه داد: ما مسلمان هستیم و جامعه و فرهنگ ما اسلامی است و برگزاری محافل و مجالس قرآنی می تواند در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و ارتباط هر چه بیشتر مومنان با هم نقش مهمی ایفا کند.

* حضور 17 هزار نفر در جلسات قرآن
رئیس اداره امور قرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم گفت: مقام معظم رهبری بر توسعه و گسترش محافل قرآنی و انس با قرآن تاکید دارند و تلاش ما هم بر این است که این جلسات با عظمت و با شکوه برگزار شود و باید تا می توانیم در زمینه ترویج و تبلیغ فعالیت کنیم.
حجت الاسلام حسین نمازی فرد افزود: ماه رمضان پارسال در هر روز دست کم 17 هزار نفر در جلسات قرآنی زیر نظر اداره کل تبلیغات اسلامی استان حضور داشتند.
وی ادامه داد: جلسات قرآن به صورت غیر مستقیم می تواند بر کاهش آسیبهای اجتماعی و جرایم تاثیر گذار باشد چون قرآن کریم در آیات مختلف انسان را به زندگی بعد از مرگ و ثواب و عقاب توجه داده است و کسی که خدا را همیشه ناظر بداند بالطبع به سمت گناه نمی رود همچنین جلسات قرآنی و حضور مردم، انسجام و وحدت مومنان را بیشتر و مردم را با مجموعه های قرآنی آشنا می کند.
رئیس اداره امور قرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: تجربه ثابت کرده است که برنامه هایی که با محور خود مردم انجام می شود مثل مراسم عزاداری ماه محرم و جلسات قرآنی ماه مبارک رمضان اثر بخشی بیشتری دارد.
نمازی فرد گفت: بسیاری از قاریان برجسته کشور در همین جلسات قرآن خانگی شکوفا شده اند.

* جلسات تفسیر قرآن
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهر مشهد هم گفت: در ماه مبارک رمضان امسال، تفسیر سوره احزاب در مساجد و پایگاههای مهم شهری و روستایی به وسیله ائمه جمعه و جماعات و مبلغان طرح هجرت و مستقر انجام می شود و در همین راستا هم اینک در شهرستان مشهد هم در چهار پایگاه اصلی، تفسیر سوره احزاب ارائه می شود.
حجت الاسلام علی کریم پور افزود: ماه رمضان امسال سوره احزاب در مهدیه شهر مشهد به وسیله آیت الله علم الهدی، در حرم مطهر امام رضا (ع) به وسیله حجت الاسلام قرائتی و در ملک آباد و رضویه به وسیله امامان جمعه این شهرها تفسیرمی شود.
وی با بیان اینکه در 598 نقطه شهرستان مشهد هم تفسیر قرآن بر پاست ادامه داد: در مشهد هزار جلسه قرآن خانگی به ثبت رسیده است که در ماه رمضان جلسات جزءخوانی بر پا می کنند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد گفت: 70 موسسه قرآنی، 74 خانه قرآن شهری و 16 خانه قرآن روستایی در امور مربوط به قرآن در شهرستان مشهد فعال هستند و این فعالیت ها جدای از جلسات قرآنی است که در امام زاده ها و بقاع متبرکه برپا می شود.
حجت الاسلام کریم پور افزود: ماه مبارک رمضان که ماه بهار و نزول قرآن است بهترین فرصت برای انس بیشتر با کلام الهی، تدبر در قرآن و به کار بردن آن در زندگی فردی و اجتماعی است.

انتهای پیام

captcha