اجرای پروژه عظیم قرآنی کرونیکا در آلمان و مدرک‌گرایی قرآنی در ایران
کد خبر: 3814449
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
حجت‌الاسلام لکزایی انتقاد کرد:

اجرای پروژه عظیم قرآنی کرونیکا در آلمان و مدرک‌گرایی قرآنی در ایران

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در پروژه کرونیکا نسخ متعددی از قرآن را از کشورهای مختلف در آلمان جمع‌آوری کرده‌اند و قرار است تا 2025 قرآنی مطابق با ذائقه مخاطب به جهان معرفی کنند، در حالی که در دانشگاه‌های ما فقط به دنبال تولید انبوه مدرک در رشته تفسیر و علوم قرآنی هستیم و این از شگفتی‌های دانشگاه‌های دولتی جمهوری اسلامی است.

لکزاییبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، 4 خردادماه، در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سخنانی با اشاره به جمله‌ای از شهید جهان‌آرا گفت: ایشان می‌گوید که اگر خرمشهر را از دست بدهیم، جای نگرانی نیست دوباره پس می‌گیریم. مراقب ایمان خود باشید زیرا اگر از دست بدهیم، شاید نتوان جبران کرد. مشکل امروز جهان اسلام این است که به لحاظ فکری از سوی افکار غیروحیانی اشغال شده و همچنان تفکر حاکم بر جهان اسلام غیروحیانی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: دین آمده است تا مسیر حرکت یک مسلمان از دنیا تا آخرت را ترسیم کند؛ اینکه امیرمؤمنان(ع) فرمود: «انا صراط المستقیم» به همین دلیل است تا راه را به ما نشان دهد ولی قصد داریم با علومی جامعه‌سازی کنیم که از اساس غیروحیانی است و بنیاد آن هم بر ساختن انسان و تربیت نیست بلکه در نهایت ابزاری برای کنترل انسان طراحی کرده است.

دانشجوی علوم سیاسی دو واحد سیاست در قرآن نمی‌خواند

لکزایی ادامه داد: برای رسیدن به این مقصد راه طولانی در پیش داریم؛ اگر امام با انقلاب ایران را از سلطه سیاسی بیگانگان آزاد کرد و اگر در دفاع مقدس نگذاشتیم ایران گرفتار اشغال نظامی شود، هنوز اشغال علمی بخواهیم و نخواهیم وجود دارد؛ اگر سرفصل‌های علوم انسانی مانند علوم سیاسی را برداریم محتوایش غیروحیانی است؛ چون جای این سؤال هست که آیا دانشجوی علوم سیاسی تا دکتری دو واحد سیاست در قرآن می‌خواند؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در سرفصل‌هایی که اصلاح کردیم و به وزارت علوم دادیم به آن اعتراض کردند و گفتند که این سرفصل‌ها ایدئولوژیک شده است؛ حرف ما این است که اگر قرار است تمدن‌سازی کنیم و سیاست را آموزش دهیم آیا بدون ایمان به غیب و خدا و ملائکه و آیات الهی ممکن است؟

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی تمام هم و غمش این است که زیرساخت علمی نجات علوم انسانی از اشغال فکری را فراهم کند و تا حدی محتوا و زیرساخت این کار آماده شده است و بخش‌های باقی مانده هم کمک نهادهای دیگر را می‌طلبد و هم حوزه و دانشگاه باید آغوش خود را برای استفاده از این معارف باز کنند.

لکزایی با اشاره به تولید و رونمایی از 28 دانشنامه و فرهنگنامه اندرویدی رایگان که محصول حدود 35 سال زحمت قرآن‌پژوهان و عالمان علوم مختلف است، بیان کرد: در عرصه علوم انسانی حتی متوجه این اشکال فکری هم نیستیم و نظریات غربی را بدون نقد مطرح می‌کنیم؛ طی چند دهه اخیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ با همکاری صدها پژوهشگر در حال برپایی کرسی‌های ترویجی و نقد و نظریه است تا بتواینم با ارائه نظریات قرآنی و اسلامی بخشی از این خلأ را پر کنیم.

کنار نهادن وحی اشغالگری علمی است

لکزایی با بیان اینکه معرفت تجربی را قبول داریم ولی بسندگی به آن را در عرصه علوم انسانی قبول نداریم، اضافه کرد: باید وحی حتماً به معرفت تجربی و عقلی ضمیمه شود و این تسلیم غرب شدن و کنار نهادن وحی، اشغالگری علمی است و متأسفانه با این همه تأکید از سوی رهبری باز سرعت ما کند است.

وی با بیان اینکه به صورت ویژه کلان‌پروژه قرآن و مستشرقان در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: از شگفتی‌هاست که دانشگاه‌های غربی در حوزه فعالیت‌های قرآنی از دانشگاه‌های جهان اسلام جلوترند و شاید بتوان گفت که اصلاً قابل مقایسه نیستند؛ در همین پروژه کرونیکا نسخ متعددی از قرآن را از کشورهای مختلف در آلمان جمع‌آوری کرده‌اند و قرار است تا 2025 به نتیجه برسند و قرآنی مطابق با ذائقه مخاطب خود به جهان معرفی کنند؛ این کار در هیچ کجای جهان اسلام و حتی ایران هم وجود ندارد و دانشگاه‌ها فقط دنبال تولید انبوه مدرک در رشته تفسیر و علوم قرآنی‌اند و این از شگفتی‌های دانشگاه‌های دولتی جمهوری اسلامی است.

گرفتار ظواهر قرآنی هستیم

لکزایی با بیان اینکه دانشگاه‌های دولتی چنین وضعی دارند و ما هم مجبوریم برای فعالیت‌های خود از آنان مجوز بگیریم، اظهار کرد: خودشان کار نمی‌کنند و به ما هم به سختی مجوز می‌دهند؛ امیدواریم از این اشغال فکری بیرون بیاییم و سرگرم مسائل ظاهری نشویم، زیرا نوع مراکز قرآنی و علمی ما دنبال توسعه فعالیت‌های صوری و ظاهری قرآنی هستند؛ از جمله بحث مسابقات که گرفتار ظواهر است و این در حالی است که قرآن کتاب سبک زندگی و نقشه راه و کتاب هدایت است و باید توازن میان مسائل ظاهری قرآن و محتوای آن ایجاد شود.

وی در پایان گفت: دفتر تبلیغات اسلامی وارد عرصه‌ای دشوار و پرهزینه و طولانی شده است و امیدواریم این مسیر تداوم داشته باشد.

انتهای پیام

captcha