رمضان در روسیه؛ از روزه‌داری 21 ساعته تا مشارکت 30 ملیت در افطاری
کد خبر: 3814897
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
در گفت‌و‌گو با ایکنا روایت شد؛

رمضان در روسیه؛ از روزه‌داری 21 ساعته تا مشارکت 30 ملیت در افطاری

گروه بین‌الملل ــ معاون آموزش نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در روسیه با اشاره به آداب ماه رمضان در این کشور، روزه‌داری 21 ساعته و مشارکت 30 ملیت در مراسم افطار خیمه رمضان مسکو را از جمله این آداب برشمرد.

اکتای محمداف، معاون آموزش نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در روسیه، در گفت‌وگو با ایکنا آداب این کشور در ماه رمضان را توضیح داد و گفت: روزها در مسکو، پایتخت روسیه، بسیار طولانی است و روزه‌داری از هشت دقیقه مانده به یک بامداد آغاز می‌شود و تا ساعت 21 ادامه دارد؛ از این منظر می‌توان گفت که شب‌ها بسیار کوتاه و روزها بسیار بلند است و مردم باید این فاصله زمانی را روزه‌داری کنند.

رمضان در روسیه؛ روزه‌داری 21 ساعته و گستردن سفره افطار از 30 ملیت

میدان سرخ روسیه

وی با اشاره به اینکه طول شب سه ساعت است، ادامه داد: جزءخوانی قرآن کریم از جمله آدابی است که در حسینیه‌ها، مساجد و ... انجام می‌شود که نمونه آن را در حسینیه فاطمة الزهرا(س) و مرکز اسلامی مسکو شاهدیم. بر این اساس یک ساعت و نیم پیش از افطار مردم برای جزءخوانی به مساجد و مراکز مربوط می‌آیند و قرآن قرائت می‌شود.

دعوت به افطار

محمداف با بیان اینکه در برخی حسینیه‌ها و مساجد سفره‌های افطار و مراسم سخنرانی نیز برقرار است،‌ اظهار کرد: در کنار این گونه مراکز، مردم روزه‌دار یکدیگر را به کافه، رستوران و منازل خود برای دادن افطاری و کسب ثواب دعوت می‌کنند.

رمضان در روسیه؛ روزه‌داری 21 ساعته و گستردن سفره افطار از 30 ملیت

وی افزود: مراسم بزرگی در روز وفات حضرت خدیجه، که در ماه رمضان است، برگزار و سفره افطار تدارک دیده می‌شود. نمونه این مراسم در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) نیز برپا می‌شود و مراسم مشابهی را هم دفتر نمایندگی آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان در عراق، برگزار می‌شود.

دعای پیش از افطار

محمداف از گردهمایی چند هزار نفره در مراسم شب‌های قدر یاد کرد و گفت: از آنجا که شب‌ها کوتاه است،‌ دعای جوشن کبیر و سخنرانی شب قدر پیش از اینکه اذان مغرب گفته شود خوانده و ایراد می‌شود و پس از اذان، نماز خوانده می‌شود و مردم افطار می‌کنند. سپس،‌ روزه‌داران قرآن بر سر می‌گیرند و حتی گاهی پیش می‌آید که برخی از برنامه‌ها پس از اذان صبح انجام می‌شود،‌ زیرا ساعات شب کوتاه است.

رمضان در روسیه؛ روزه‌داری 21 ساعته و گستردن سفره افطار از 30 ملیت

وی گفت: قاریان نماینده جامعةالمصطفی(ص) در مساجد اهل تسنن جزءخوانی می‌کنند؛ همچنین از قاریان ایرانی برای قرائت در مسجد مرکزی مسکو و شرکت در محافل قرآنی دعوت می‌شود؛ در مسجد پارک پیروزی مسکو، واقع در مرکز شهر، نیز همیشه در طول رمضان خیمه‌ای به همین نام برپاست.

خیمه رمضان

محمداف درباره خیمه رمضان مسکو چنین توضیح داد: هر شب یک ملت در این خیمه افطاری می‌دهد و به اجرای برنامه می‌پردازد؛ بسیاری از ملیت‌های مختلف شیعه و سنی در این خیمه حضور می‌یابند که شاید تعداد آنان به چند هزار نفر برسد که به همه آنها افطار داده می‌شود. از کشورهایی که در این خیمه حضور می‌یابند می‌توان به ایران،‌ جمهوری آذربایجان، تاتارستان، ترکیه و روسیه اشاره کرد.

رمضان در روسیه؛ روزه‌داری 21 ساعته و گستردن سفره افطار از 30 ملیت

خیمه رمضان

نماز عید فطر

همچنین، معاون آموزشی جامعةالمصطفی روسیه از برگزاری بزرگترین نماز عید فطر در مسجد جامع مسکو به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو و همچنین برپایی نماز عید در دیگر حسینیه‌ها خبر داد و افزود: نماز عید فطر در اماکن مختلف اقامه می‌شود؛ برادران اهل تسنن در مسجد مرکزی مسکو و دیگر مساجد این شهر در هنگام برگزاری نماز عید فطر حضور حداکثری دارند، به طوری که راه بسته می‌شود.

رمضان در روسیه؛ روزه‌داری 21 ساعته و گستردن سفره افطار از 30 ملیت

نماز عید فطر در مسجدجامع مسکو

وی با اشاره به تعداد زیاد نمازگزاران در هنگام اقامه نماز عید فطر ادامه داد: در همین راستا نیروهای پلیس فراوانی در این اماکن حضور می‌یابند و به خوبی امنیت نمازگزاران تأمین می‌شود و دولت به منظور برگزاری نماز عید فطر تدابیری را می‌اندیشد.

محمداف اظهار کرد: راويل عين‌الدين، رئيس شورای مفتيان روسيه، نیز به سخنرانی در مراسم نماز عید فطر می‌پردازد و رئیس‌جمهور روسیه نیز این عید را به مسلمانان تبریک می‌گوید. در این روز غذای خاصی در روسیه پخته می‌شود که به زبان روسی «بلینی» نام دارد و به کسانی که برای عیددیدنی می‌آیند تعارف می‌شود. البته این غذا در همه منازل تهیه نمی‌شود.

رمضان در روسیه؛ روزه‌داری 21 ساعته و گستردن سفره افطار از 30 ملیت

به گفته وی، دادن فطریه، اقامه نماز عید و گستردن سفره‌های افطاری از دیگر آدابی است که در روسیه مانند سایر کشورهای اسلامی انجام می‌شود.

گفت‌وگو: آزاده غلامی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha