انتشار اعتبارات کمیسیون توسعه فعالیت‌های ترویجی قرآن بر روی سایت ارشاد
کد خبر: 3817730
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
به زودی صورت می‌گیرد؛

انتشار اعتبارات کمیسیون توسعه فعالیت‌های ترویجی قرآن بر روی سایت ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی از درج اعتبارات تخصیص‌یافته این کمیسیون در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا ساعاتی دیگر خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه زنده افق رادیو قرآن شنبه، 18 خرداد به موضوع برنامه‌هایی که در مجموعه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی انجام می‌شود و نیز برنامه‌ریزی محتوایی بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت. این برنامه با حضور محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و اجرای جواد نصیری، مجری‌کارشناس، پخش شد.
عزیززاده در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی اظهار کرد: این کمیسیون یکی از کمیسیون‌های سه‌گانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است. اعضای کمیسیون تاکنون تعداد 51 جلسه برگزار کرده‌اند که پنجاه و یکمین جلسه آن نیز در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
وی با بیان اینکه وظیفه کمیسیون، سیاست‌گذاری راهبری کلان و هماهنگ‌سازی و نظارت بر نهادهای مختلف عضو است، گفت: بنابر این، عرصه عمل و اجرا در کشور تغییری نکرده است. عرصه اجرای کشور همچنان همان نهادهایی هستند که قبل از منشور نیز وجود داشتند، ولی متأسفانه برخی مواقع در این رابطه آدرس اشتباه داده می‌شود که برای مثال شورای توسعه، مسئول اجرای کارهای جدید شده که این‌طور نیست. شورای توسعه برای ایجاد هماهنگی و افق‌های جدید برای نهادهای مختلف قرآنی، وظیفه سیاست‌گذاری کلان را به عهده گرفته است.
رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی ادامه داد: 50 جلسه اول کمیسیون، صرف حوزه برنامه‌ریزی‌ شده و در این رابطه نیز مجلدی تهیه شده که واقعاً بی‌نظیر است؛ چراکه حجم زیادی از برنامه‌ریزی در زمینه فعالیت‌های قرآنی در یک جا جمع شده و پس از تصویب منشور، تقریبا حجم کم‌نظیری از اطلاعات و دانش‌ قرآنی در حوزه‌‌های برنامه‌ریزی تولید شده است.
وی افزود: همچنین برای اولین بار اصطلاحاتی مانند حافظ قرآن، قاری قرآن و ... که در حوزه فعالیت‌های قرآنی رایج بوده در این منبع تعریف کرده‌ایم که این واژه‌ها وارد اقلام آماری رسمی کشور شده‌اند. این حجم فراوان از اطلاعات پایه‌ای، باعث می‌شود که اگر کسی بخواهد وارد حوزه تحول کشور شود، از این اطلاعات جهت یک برنامه‌ریزی خوب بهره ببرد.
عزیززاده بیان کرد: امروز مدت 10 سال از تصویب منشور گذشته است، ولی هنوز در، جا انداختن وظیفه و کارکرد آن مشکل داریم. شورای توسعه متشکل از رؤسای نهادهای قرآنی کشور است و وظیفه آن نیز این است که با توجه به این امر که تمامی نهادهای قرآنی وظیفه اجرایی داشته و هر نهادی نیز مسئول اقدامات خود است، سیاست‌گذاری کلان را در بین این نهادها متحد می‌کند.
وی با بیان اینکه دامنه نفوذ سندهای شورا همه ارکان فعالیت دستگاه‌های قرآنی کشور است، گفت: برای مثال ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستیم تا فعالیت جاری خود را مبتنی بر سند طراحی کنیم. شورای توسعه از نهادهای قرآنی کشور تشکیل شده و چارچوب اختیارات آن نیز مشخص است. تمام دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورا باید آن را به عنوان قوه مقننه قرآنی بپذیرند و به مصوبات آن عمل کنند.
رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی در رابطه با اعتبارات این کمیسیون نیز تصریح کرد: دستورالعملی در وزارت ارشاد به نام دستورالعمل شفاف‌سازی وجود دارد که تمامی اعتبارات وزارت و نهادهای آن اعم از کمیسیون باید در آن، انتشار رسمی پیدا کند. همچنین طبق این دستورالعمل باید ریز تخصیص اعتبارت سال 97 نیز منتشر شود که این مورد نیز امروز برای درج در سامانه وزارت ارشاد در اختیار دوستان قرار گرفته و حداکثر تا پایان وقت اداری امروز و یا فردا بر روی سایت مورد نظر درج می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که وضعیت شفافی از هر آنچه که به دستگاه‌ها پرداخت کرده، منتشر ‌شده و بر روی سایت قرار می‌گیرد، گفت: اگر بخواهیم وارد راستی‌آزمایی نهادها شویم، اشکالات بسیار زیادی وجود دارد که باید رفع شود؛ البته سیاست در شورای توسعه و کمیسیون‌ها این است که تمامی پروژه‌ها به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شوند. به همین مناسبت، تمامی فعالیت‌های مربوط به اعتبارات کمیسیون تا ساعاتی دیگر بر روی سایت وزارت ارشاد و نیز معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه قرار می‌گیرد که از طریق آن تمامی طرح‌ها به همراه اعتبارات و میزان تخصیص آن قابل رؤیت خواهد بود.
عزیززاده با بیان اینکه دو کمیسیون دیگر شورای توسعه تا این لحظه گزارش جزئی از توزیع اعتبارات خود منتشر نکرده‌اند، افزود: متأسفانه مشارکت‌جویی و هماهنگی برنامه‌ها جای خود را به مطالبه‌گری و سهم‌خواهی از شورا داده است.
وی در ادامه در رابطه با برنامه‌های سال 98 کمیسیون نیز بیان کرد: ماده واحده‌ای به کمیسیون ابلاغ شده که طبق آن موظفیم تا تمام فعالیت‌های قرآنی کشور را بر اساس آن انجام دهیم. یعنی از صفر تا صد آنچه را که نهادهای مختلف قرآنی انجام می‌دهند باید با این اسناد انطباق دهیم. به نظر می‌رسد که در 9 ماهه اول سال جاری تمام انرژی کمیسیون مصروف این امر شود که تمام رویدادها با استناد انطباق داده شود. همچنین برنامه دیگری که امسال انجام خواهد شد، رصد و پایش فعالیت‌های نهادهای مختلف قرآنی و انتشار گزارش‌های سالانه از وضعیت این فعالیت‌ها است.
عزیززاده در ادامه در مورد برنامه‌ریزی محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز بیان کرد: به نظر بنده نمایشگاه موفق قرآن نمایشگاهی است که فضایی ایجاد کند تا وقتی که مردم از آن خارج می‌شوند، انگیزه و اشتیاق ایشان به سمت قرآن بیشتر شده باشد. اگر این عرصه، فضا و هزینه این کارکرد را نداشته باشد، درواقع تنها یک معرض نمایش برای مردم ایجاد شده که نمی‌توان آن را به قرآن کریم به عنوان منبع اصیل آموزه‌های دینی منتسب کرد.
رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی افزود: امسال کارهای جدی در نمایشگاه انجام شد. یکی از این برنامه‌ها، ایجاد شورای برنامه‌ و بودجه متمرکز بود که تمام طرح‌های نمایشگاه را مورد ارزیابی قرار داد. در این راستا جنبه‌های نوآورانه طرح‌ها مطرح و ارزیابی شد. همچنین، باشگاه همراه نمایشگاه نیز جدی‌تر عمل کرد و فراخوان برای ارائه طرح‌ها اعلام شد که در این راستا نیز تعداد 704 طرح در سامانه فراخوان ثبت شد که 300 طرح نیز تأیید اولیه شد. سپس، 141 طرح مورد تصویب نهایی قرار گرفت که مبلغ سه میلیارد و 68 میلیون تومان از اعتبارات نمایشگاه صرفا جهت این طرح‌ها تخصیص داده شد.
عزیززاده در پایان با اشاره به فراهم‌سازی مقدمات نمایشگاه سال آتی نیز بیان کرد: طی یک تا دو هفته آینده، تمام گزارش‌های مربوط به نمایشگاه تکمیل می‌شود و مجموعه مستندات ویژه نمایشگاه‌های بیست و ششم و بیست و هفتم قرآن کریم در قالب یک بسته تهیه خواهد شد. سپس تیم‌های ویژه بر روی گزارش‌ها کار خواهند کرد و پس از برگزاری جلسات متعدد تا پایان مهرماه سال جاری مدل اولیه‌ای برای تیم اجرایی نمایشگاه ارائه خواهند داد.
انتهای پیام

captcha