مدیریت رادیو قرآن و بررسی چند چالش و پیشنهاد
کد خبر: 3818495
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

مدیریت رادیو قرآن و بررسی چند چالش و پیشنهاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش پیش روی مدیر جدید رادیو قرآن بیش از هر چیزی حضور در جایگاهی است که پیش‌تر چهره‌ای از میان قاریان قرآن در آن حضور داشت. همچنین، تولید برنامه‌های پرمخاطب و ایستادگی در برابر مخالفان نقد و به چالش کشیدن نهادها و سازمان‌های قرآنی و فرهنگی از دیگر موارد مهم بر سر راه مدیریت جدید این شبکه رادیویی است.

چالش‌های پیش روی مدیر جدید رادیو قرآنبا گذشت دو سه‌ هفته از معرفی مدیر جدید شبکه رادیویی قرآن، که در بین اهالی رسانه بیشتر با «صدای قرآن» شناخته می‌شود، تلاش شده است تا در نوشتاری کوتاه به برخی چالش‌های پیش روی مدیر جدید این رسانه پرداخته شود، چالش‌هایی که به نظر می‌رسد طی روزها یا ماه‌های آینده مدیر رادیو قرآن با آنها بیشتر مواجه شود.

آنچه به نظر می‌رسد بیش از هر مورد دیگری اولین چالش مدیر جدید رادیو قرآن باشد، مدیریت پیشین این رسانه باشد. مخاطبان رادیو قرآن بدون شک عملکرد مدیر جدید را با عملکرد احمد ابوالقاسمی (مدیر سابق)، که خود یک متخصص در زمینه هنر تلاوت قرآن بود، مقایسه می‌کنند. واقعیت امر این است که نام احمد ابوالقاسمی و جایگاهی که در هنر تلاوت قرآن دارد، فراتر از هر جایگاه و منصبی است و این را قاطبه فعالان قرآنی نیز قبول دارند. مقبولیت ابوالقاسمی و طیف گسترده‌ای از مخاطبان سنتی این رسانه باعث شده بود تا در زمان مدیریت او در رادیو قرآن شاهد حمایت فعالان قرآنی از وی باشیم و این مقبولیت در بین مدیران قرآنی در بالاترین سطح باشد. شاید یکی از عمده دلایلی که مانع شد تا «حمید شاه‌آبادی» از همان روزهای ابتدایی قبول مسئولیت در معاونت صدا، تغییر در رادیو قرآن را به تعویق بیندازد همین موضوع بود. موضوعی که به نظر می‌رسد، ایزدی با وجود سابقه‌ای که در مدیریت اجرایی در حوزه رسانه قرآنی و برنامه‌سازی دینی و انتشار نشریات مکتوب قرآنی داشته است، به ویژه سال‌ها فعالیت او در شبکه قرآن و معارف سیما، باید بخش عمده‌ای از تلاش‌های خود را صرف به دست آوردن این مقبولیت کند.

ترویج و گسترش بیش از پیش آموزه‌های قرآنی و فرهنگ‌سازی مؤثر برای نیل به سبک زندگی ایمانی، راهی است که باید در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران با بیانی شیوا و خردمندانه پیش رود و به مراتب نقش رسانه‌های دینی در این میان سنگین‌تر از سایر رسانه‌هاست

چالش دیگر مدیر جدید رادیو قرآن، تولید برنامه و جذب مخاطبان بیشتر است. البته این چالش فقط مربوط به مدیر جدید رادیو قرآن نبوده و نیست و هر مدیری با آن مواجه هست، اما حفظ و جذب مخاطبان این رسانه تخصصی از جمله مشکلاتی خواهد بود که رئیس جدید صدای قرآن با آن مواجه خواهد بود و بدون شک برای این کار نیاز به تیم برنامه‌سازی قوی خواهد داشت که در ادامه این نوشتار به آن پرداخته می‌شود. هرچند مدیر سابق رادیو قرآن تلاش زیادی به خرج داد تا با تنوع‌ در برنامه‌های این شبکه، گامی برای جذب بیشتر مخاطبان بردارد، به نظر می‌رسد که جذب مخاطب از سوی رسانه‌ای شنیداری در روزگاری که فضای مجازی حرف اول و آخر را می‌زند، نیاز به تلاش‌های بیشتر و هوشمندانه دارد.

حفظ نگاه نقادانه را می‌توان چالش دیگر مدیر رادیو قرآن قلمداد کرد. رادیو قرآن که طی سال‌های اخیر با طراحی برنامه‌هایی همچون «نمای نزدیک» و «افق» کوشید تا در کنار اطلاع‌رسانی، نگاهی نقادانه به فعالیت‌های قرآنی کشور داشته باشد، به نظر می‌رسد در دوره جدید مدیریتی بیش از هر زمان دیگری به بسط و گسترش این نگاه نیازمند باشد،‌ نگاهی که اگرچه می‌تواند در پویایی رسانه نقش بسزایی داشته باشد، پرداختن به آن در فضایی همچون فضای قرآنی، که معمولاً مسئولان و مدیران آن کمترین نقدها را نیز برنمی‌تابند، می‌تواند به چالشی طاقت‌فرسا برای مدیر این رسانه تبدیل شود.
چالش‌های پیش روی مدیر جدید رادیو قرآن

علاوه بر چالش‌هایی که به آنها اشاره شد، بحث مدیران بازنشسته نیز می‌تواند یکی از مسائل پیش روی مدیر جدید رادیو قرآن باشد، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد مدیر جدید باید پیش از هر موضوع دیگری تکلیف آن را مشخص کند تا بعد از آن راه برای حاشیه‌سازی‌های بسته شود. براساس برخی شایعات، که در فضای غیررسمی بازنشر یافته است، مدیر جدید رادیو قرآن مشمول قانون مدیران بازنشسته می‌شود، موضوعی که البته شفاف‌سازی و توضیحات خاصی در مورد آن ارائه نشده است و همین عدم شفاف‌سازی می‌تواند برای مدیر جدید حاشیه‌‌ساز باشد. اگر مجتبی ایزدی می‌خواهد نیروی زیادی از خود را صرف پاسخ دادن به این شایعه و شایعاتی از این دست نکند، باید از آغاز فعالیت خود و یک بار برای همیشه، پاسخی محکم به این شایعات دهد تا در ادامه با فراغ بال و با آرامش پیش رود.

ترویج و گسترش بیش از پیش آموزه‌های قرآنی و فرهنگ‌سازی مؤثر برای نیل به سبک زندگی ایمانی، راهی است که باید در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران با بیان شیوا و خردمندانه پیش رود و به مراتب نقش رسانه‌های دینی در این میان، سنگین‌تر از سایر رسانه‌هاست. به همین منظور بهره‌گیری از مشورت و نظرات استادان فن و علم قرآن از سویی و استادان علم ارتباطات اجتماعی از دیگر سو به تقویت برنامه‌سازی‌های خلاق در این شبکه رادیویی منجر خواهد شد. همچنین جذب و نگه‌ داشتن مخاطب در رسانه‌های تخصصی نیازمند برنامه‌ریزی به‌روز و در راستای نیاز مخاطبان امروز جامعه است و توجه به این نکته نیز راهگشای مدیریت این رسانه دینی خواهد بود. امید که حرکت این رسانه در مسیری قرار گیرد که معاون صدای سازمان صداوسیما انتظار دارد و در حکم خود نیز به آن اشاره کرده است و علاقه‌مندان این شبکه رادیویی روزبه‌روز افزایش یابند.

تیمور کاکایی 

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۱۰:۱۵
0
0
برای آقای ایزدی آرزوی موفقیت داریم ایشان در شبکه قرآن نیز حضور خوبی داشتند
تیمور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۱۹:۴۷
0
0
به نظر میرسد این نگاه عجولانه و بدون از اطلاع از نظرات و عملکرد دکتر ایزدی باشد.باید منتظر بود و آرمان های ایشان را در آینده نزدیک ارزیابی نمود.
captcha