اهدای ۲۴۱ نسخه خطی نفیس به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی
کد خبر: 3818801
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
در سال جاری انجام شد؛

اهدای ۲۴۱ نسخه خطی نفیس به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی

گروه ادب ــ ۲۴۱ نسخه خطی نفیس از ابتدای سال ۹۸ تا نیمه خرداد به گنجینه مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده است.

اهدای ۲۴۱ نسخه خطی نفیس به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا، به نقل از گنجینه رضوی، سید محمدرضا فاضل هاشمی، کارشناس مسئول مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: مرکز نسخ خطی از آغاز سال با اعزام گروه‌های ارزیاب به شهرستان‌های تهران، قم، یزد و مشهد، ۲۴۱ نسخه خطی و ۹۲ جلد کتاب چاپ سنگی منتخب را شناسایی و به گنجینه نسخ خطی این سازمان اضافه کرده است.

وی همچنین به جذب تعدادی از آثار ارزشمند قرآنی به صورت اهدا و وقف اشاره کرد و گفت: طی این مدت تعداد ۱۵ جلد کتاب و قرآن خطی و سه جلد چاپ سنگی به مجموعه گنجینه نسخ خطی این سازمان اهدا شده است.

کارشناس مسئول مرکزنسخ خطی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی افزود: در این مدت بیش از ۵۰۰۰ نسخه خطی کتابخانه وزیری یزد طی یک هفته فعالیت فشرده، مورد بررسی و کنترل و کارشناسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تمامی نسخه‌هایی که به صورت خرید و اهدا جذب شده، نیازمند تهیه شناسنامه، ارزیابی، ثبت دفتر اموالی، فهرست‌نویسی است، گفت: در حال حاضر بررسی نسخه‌هایی که نیاز به مرمت دارد، در حال انجام است که تحویل نسخ برای مرمت و تهیه نسخه دیجیتال و پشتیبان بخشی از فعالیت‌های مستمر و روزانه این مرکز است.

هاشمی در ادامه گفت: گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با دارا بودن بیش از صد هزار نسخه خطی ارزشمند در موضوعات گوناگونی همچون فقه و اصول، ادبیات، نجوم، پزشکی و غیره، یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های کتب خطی در جهان اسلام است و آثار بسیاری از علما و دانشمندان در حوزه‌های گوناگون علمی، در این گنجینه نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

captcha