استناد به قرآن برای تبیین صبر و تقوا در نشست دهلی نو
کد خبر: 3821432
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰

استناد به قرآن برای تبیین صبر و تقوا در نشست دهلی نو

گروه بین‌الملل ـ بیست‌وهشتمین نشست دینی ویژه ایرانیان مقیم دهلی‌ نو، پایتخت هند در با موضوع «صبر و تقوا» در این شهر برگزار و در آن این دو مفهوم با استناد به قرآن تبیین شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی سخنان خود را با قرائت آخرین آیه از سوره آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد»(آیه 200 آل عمران) آغاز کرد و گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان که بهترین تفسیر شیعی در دوره  معاصر است، ذیل این آیه شریفه حدوداً صد صفحه مطلب نوشته است.

وی در ادامه گفت: برای آنهایی که به اصول نظام‌سازی اجتماعی براساس اندیشه قرآنی فکر  می‌کنند؛ این آیه شریف، سه پیش نیاز برای ارتباط موثر برای افراد جامعه بیان می‌کند. اول ایمان که بنیان معنوی فکر انسان است، بعد صبر. صبر در برابر بلاها و مصیبت‌ها، صبر در هنگامه امتحان‌ها، طاعات و صبر در برابر شهوت‌ها و آلودگی‌ها و سوم صبر اجتماعی است.

حجت‌الاسلام مرویان حدیثی از امام رضا(ع) به نقل از کتاب تحف العقول  بیان کرد. از امام رضا(ع) پرسیدند: بهترین شخص چه  کسی است؟ حضرت فرمودند که بهترین شخص آن کسی است که پنج ویژگی داشته باشد. 1) اگر کار نیکی کرد خوشحال باشد بر کرده خوب خود. 2) اگر  کار نادرستی مرتکب شد  طلب آمرزش و استغفار کند 3) آن کسی که وقتی به او نیکی می‌شود، زبان قدرشناسی و سپاس داشته باشد 4)  اگر دید در مسیر زندگی مؤمنانه مشکلی پیش آمد پشیمان و اهل بازگشت نباشد بلکه استقامت کند و صبر داشته باشد. 5)  و اگر خشمناک شد، عفو داشته باشد بر مؤمنان و بر نزدیکان و بر عزیزان، در غضب و خشم کنترل کنند و عفو داشته باشند. این افراد بهترین  افراد هستند.

وی افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌فرماید: تمام زندگی پر ماجرای امام رضا(ع) مبارزه دائمی خستگی‌ناپذیر است. این مبارزه دائمی خستگی‌ناپذیر از مبارزه بر علیه رذیلت‌های درونی و خواسته‌های نامناسب درون آغاز می‌شود تا انسان بتواند با دیو شهوت، دیو قدرت و طاغوت و دیو استکبار مقابله کند.

انتهای پیام

captcha