مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعزام ۱۱۴ حافظ کل قرآن به کربلای معلی
کد خبر: 3821765
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعزام ۱۱۴ حافظ کل قرآن به کربلای معلی

گروه اندیشه ــ اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در راستای تجلیل از برگزیدگان آزمون حفظ قرآن، ۱۱۴ نفر از حافظان کل قرآن را به کربلای معلی اعزام می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز دوم تیرماه، روز کم‌خبری را سپری کردند، اما در این بین خبر مربوط به اعزام ۱۱۴ حافظ کل قرآن به کربلای معلی از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 11 خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «فراخوان نهمین دوره تئاتر صاحبدلان منتشر شد»، «اهدای پارچه عمامه تولید ایران به علمای اخلاق تهران»، «تقدیر وزیر ارشاد از طرح اوقات فراغت کانون‌های مساجد»، «تفسیر|پیامد تجسس در زندگی مردم»، «تفسیر|پیامد تجسس در زندگی مردم»، «میرلوحی: دشمن با رونق بی‌حجابی به دنبال شکستن مقاومت ملت ایران است»، «آغاز نخستین هفته قرآنی ایران در حیدرآباد هند»، «برنامه‌های آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در دهه کرامت تشریح شد»، «بازدید رئیس سازمان تبلیغات از بازار تهران»، «قاعده‌ای که خداوند در قبال نگاه شهوت‌آلود به زنان نامحرم قرار داد» و «وعده دوهفته‌ای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اتحادیه‌های قرآنی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «تقدیر وزیر ارشاد از طرح اوقات فراغت کانون‌های مساجد» آمده است: «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز طرح ملی اوقات فراغت کانون‌های مساجد در پیامی تأکید کرد: ستاد هماهنگی کانون‏‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در راستای فعالیت‏‌های فرهنگی خود در چند دوره، طرح ملی اوقات فراغت بچه‏ های مسجد را با موفقیت اجرا کرده است.
در متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است؛ «مسجد، قلب تپنده جامعه اسلامی و مکانی مقدس برای حضور آحاد مردم و همنشینی انسان‌‏های خداجو با همه تفاوت‌‏های نسلی و قومی است. اهمیت این مکان مطهر برای حضور اجتماعی و انسجام مومنان با تأکید بر آیات وحیاتی دین مبین اسلام و کلام گهربار بزرگان دین برکسی پوشیده نیست. نقش بارزی که مسجد در تاریخ شکوهمند اسلامی تا به امروز ایفا کرده غیرقابل انکار است. مسجد در فرهنگ ما مسلمانان مبدأ فرهنگ‌‏سازی، فردسازی، جامعه‌‏سازی، انسجام‌‏بخشی و هویت‌‏آفرینی است و گستره و پراکندگی آن در تمام نقاط شهری و روستایی ایران اسلامی فرصتی بی‌ بدیل برای انجام فعالیت‌‏های فرهنگی است.
در بخش‌هایی از خبر «برنامه‌های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در دهه کرامت تشریح شد» که مربوط به مصاحبه عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تسنیم است، می‌خوانیم: دهه کرامت امسال که از 13 تیر آغاز می‌شود و تا 23 تیر ادامه دارد، از روز چهارشنبه 12 تیر و همزمان با شب ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) برنامه‌ها به طور رسمی آغاز می‌شود و تا یکشنبه 23 تیر یعنی شام ولادت امام رضا(ع) برنامه‌ها ادامه خواهد داشت. 
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: در روز چهارشنبه برنامه سخنرانی ویژه بانوان توسط خانم فردوسی و در شب ولادت آن حضرت نیز برنامه‌ای با حضور قاریان و ستایشگران اهل بیت(ع) و سخنرانی حجت‌الاسلام ماندگاری بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود. در روز ولادت حضرت معصومه(س) نیز آیین افتتاحیه برنامه‌های دهه کرامت در استان تهران در این آستان برگزار خواهد شد. ویژه برنامه روز ولادت آن حضرت شامل تلاوت قرآن کریم و مدیحه سرایی و سخنرانی حجت‌الاسلام بندانی نیشابوری بعد از اقامه نماز ظهر و عصر است. بعد از نماز مغرب و عشاء نیز مراسم دعای کمیل نیز برگزار خواهد شد.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «مسؤولان نباید نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت باشند»، «تقدیر جامعه مدرسین از اقدام سپاه/ ایران هر تهدیدی را در هر سطحی بی‌پاسخ نمی‌گذارد» و «آیت‌الله رشاد: توجه به شیوه‌های نوین تبلیغ ویژگی دوره جدید سازمان تبلیغات است» هستند. 
خبر «توجه به شیوه‌های نوین تبلیغ ویژگی دوره جدید سازمان تبلیغات است» مربوط به دیدار حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با آیت‌الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای انقلاب فرهنگی است. در بخش‌هایی از صحبت‌های رشاد آمده است: باید در مورد برگزاری این کنگره دقت لازم لحاظ شود و این مراسم تنها نباید بزرگداشت سازمان تبلیغات اسلامی باشد، بلکه باید بحث کنگره، تحول حوزه تبلیغی باشد، لذا باید این کنگره مدیریت شود و تجربه سازمان تبلیغات اسلامی در یک بخش جداگانه مطرح شود.
وی با مثبت خواندن فعالیت‌های رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی خطاب به حجت‌الاسلام قمی گفت: من فعالیت‌های سازمان را دنبال می‌کنم، در دوره جدید سازمان تبلیغات اسلامی، تلاش در زمینه تبلیغ فنی‌تر شده است و با حفظ جایگاه تبلیغ سنتی، توجه خاصی به توسعه تبلیغ با شیوه‌های جدید شده که این اتفاق بسیارخوبی است. همچنین تحرک در برنامه‌ها و تردد شما در نقاط مختلف کشور اتفاق خوبی است، چرا که تبلیغ ذاتاً یک امر صفی است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «رعایت دستورات دینی جامعه را از ناهنجاری‌ها حفظ می‌کند»، «اعزام ۱۱۴ حافظ کل قرآن به کربلای معلی»، «تمدید نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی»، «سالانه نزدیک به پنج میلیارد تومان کتاب در کتابخانه‌های مساجد کشور توزیع می‌شود»، «فراخوان جشنواره داستان‌نویسی رضوی به زبان ترکی»، «اجرای طرح اوقات فراغت در مناطق سیل‌زده / افزایش کانون‌های را متوقف نکرده‌ایم» و «آزمون رشته تفسیر قرآن اهل سنت در کردستان برگزار می‌شود» هستند. 
در بخش‌هایی از خبر «اعزام ۱۱۴ حافظ کل قرآن به کربلای معلی» می‌خوانیم اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در راستای تجلیل از برگزیدگان آزمون حفظ قرآن، ۱۱۴ نفر از حافظان کل قرآن به کربلای معلی اعزام می‌کند. ۳۷ نفر از حافظان قرآن که موفق به حفظ ۱۵ جز از قرآن کریم شده‌اند، به سفر زیارتی قم اعزام می‌شوند و همچنین از بین ۸۵ نفر از حافظان ۵ جز قرآن کریم، افرادی که ساکن شهر مقدس مشهد هستند، به بقاع متبرکه استان خراسان رضوی اعزام می‌شوند و افرادی که در شهرهای غیر از مشهد ساکن هستند جایزه سفر زیارتی به مشهد را دریافت می‌کنند.
خبر «رعایت دستورات دینی جامعه را از ناهنجاری‌ها حفظ می‌کند» مربوط به سخنان آیت‌الله صافی‌گلپایگانی است که در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم بیان شده است. در بخش‌هایی از این خبر می‌خوانیم همه مردم و مسئولان در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، موظف به همکاری با نیروهای انتظامی هستند. عمل به دستورات دینی یک تکلیف برای همگان است و امر به معروف و نهی از منکر از بهترین این دستورات دینی است.
این مرجع تقلید شیعه، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را از کارهای دیگر بالاتر دانست و افزود: حفظ دین و ایمان به امر به معروف و نهی از منکر وابسته است و اگر این موضوع نادیده گرفته شود فساد در سراسر جامعه منتشر می‌شود. عامه مردم کشور متدین و پایبند به موازین شرعی هستند، اما در این میان برخی هم از افراد مغرض قصد هنجارشکنی دارند که وظیفه همگانی است تا این عده قلیل را از منکر باز داشته و به معروف هدایت کنند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «بیش از ۲ میلیون نفر در طرح اوقات فراغت آغاز کردند»، «همگان موظف به همکاری با پلیس در اجرای امر به معروف هستند» و «بیش از ۱۸میلیون کتاب در کتابخانه های مساجد کشور موجود است» هستند. 
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «تقدیر جامعه مدرسین از اقدام سپاه/ ایران هر تهدیدی را در هر سطحی بی‌پاسخ نمی‌گذارد»، «زمان و مکان مراسم تشییع حسین خلج مشخص شد»، «حسین خلج پیرغلام اهل بیت (ع) درگذشت»، «چگونه فرهنگ حجاب اسلامی را ترویج دهیم؟/ نحوه صحیح برخورد با مروجین بدحجابی»، «مهربانی به رسم اهل‌بیت (ع) بدون منت و همگانی است»، « اولین پارچه عمامه تولید ایران، هدیه طلبه اصفهانی به رهبر انقلاب» و «حدیث امام رضا(ع) درباره دوست و دشمن انسان» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «اولین پارچه عمامه تولید ایران، هدیه طلبه اصفهانی به رهبر انقلاب» آمده است: اولین تولید کننده پارچه عمامه صدرصد ایرانی به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات با حجت‌الاسلام والمسلمین قمی دیدار کرد و یک قواره پارچه سیاه عمامه برای هدیه به رهبر انقلاب به وی تقدیم کرد. حجت‌الاسلام غلام‌رضا شاه‌حسینی اولین تولید کننده عمامه صدرصد ایرانی در مراسم دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی که در دفتر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه تولید پارچه عمامه ایرانی هنوز به صورت صنعتی انجام نشده است و در حال فراهم کردن زمینه برای تولید ۲۰ هزار متر از این پارچه هستیم اظهار کرد: پارچه عمامه ایرانی از استقامت بسیار خوبی برخوردار است و اگر تولید این پارچه به صورت صنعتی انجام شود کیفیت آن ۵۰ برابر ارتقا خواهد یافت.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «اختتامیه پنجمین دوره آموزش قرآن دارالقرآن تسنیم»، «تعیین تکلیف مسأله ادغام، آزمونی جدی برای شورای توسعه است»، «ترجمه منظوم فارسی قرآن کریم به زبان ازبکی» و «فاز جدید آموزش طرح اُسوه در فضای مجازی عملیاتی شد» هستند. 
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار هشت خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «تولید 80 درصدی محتوای دیجیتال دینی در قم»، «آغاز نخستین هفته قرآنی ایران در حیدرآباد هند»، «جشنواره میراث مکتوب رضوی(ع) تمدید شد»، «برنامه وزارت دین اندونزی برای انتشار پنج هزار جلد کتاب»، «شیعه باید ارزش جعفر بن محمد صادق(ع) را از علامه مجلسی بیشتر بداند»، «بررسی مرجعیت علمی قرآن در چهار رشته علمی»، «بررسی مرجعیت علمی قرآن در چهار رشته علمی» و «بازخوانی نامه‌های ابن‌تیمیه به قلم یک پژوهشگر لبنانی» هستند. 
انتهای پیام
captcha