سلامت زوار حج در هتل‌های عربستان
کد خبر: 3824541
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
بایسته‌های سلامت حج/11

سلامت زوار حج در هتل‌های عربستان

گروه سلامت ــ نحوه استقرار در هتل‌های عربستان و رعایت نکات بهداشتی در زمان اقامت از جمله مسائلی است که زائران حج باید به آنها توجه کرده تا سلامت خود و دیگران را حفظ کنند.

سلامت زوار حج در هتل‌های عربستانبه گزارش ایکنا؛ زائران در مکه و مدینه در هتل‌های بزرگ مستقر می‌شوند، این اماکن از نظر تعداد طبقات، تعداد زائران، بهداشت و نظافت عمومی، تازگی و قدمت، دوری و نزدیکی به حرم، تهویه و نور، مسائل و امکانات دیگر با هم متفاوت هستند که با توجه به محدودیت‌ها و شرایط خاص این سفر بهتر است از مقایسه کردن این ساختمان‌ها با یکدیگر اجتناب و نحوه صحیح اقامت را مورد توجه قرار دهند.

زندگی در سفر، دسته جمعی است و باید توجه داشت که عادت و رویکرد‌های مختلف توقعات و شیوه زندگی متفاوت، تغییر آب و هوا، غذا، دوری از خانواده، دلتنگی‌ها، سازش‌ها و مقاومت‌ها و بسیاری از موارد پیش‌بینی نشده دیگر موجب بروز استرس و ناراحتی نشود.

اگر توقعات خود را متعادل کنیم و سخت نگیریم، این فشار‌ها به حداقل می‌رسد. در یک اتاق ممکن است چهار تا شش نفر اقامت داده شوند، این موضوع مهم نیست بعضی مواقع به هیچ وجه نمی‌توان از تراکم زائر کاست، لذا باید خود را با شرایط تطبیق داد.

تهویه همیشه باید در اتاق‌ها برقرار باشد، یعنی هوا از یک نقطه وارد و از نقطه دیگر خارج شود در این خصوص سعی شود پنکه برقی را در هنگام حضور در اتاق روشن نگه داشت.

ملحفه‌های خود را تمیز نگه دارید و در نظافت اتاق کوشا باشید. غذای مانده در اتاق نگه ندارید، به یاد داشته باشید که نظافت اتاق‌ها باید توسط زائران انجام شود، زیرا این مهم از توان عوامل کاروان خارج و غیرقابل انجام است.
 
در مواردی که سرو غذا در خارج از اتاق‌ها تدارک دیده می‌شود، با جمع غذا بخورید و غذا را به داخل اتاق‌ها نبرید، خرده‌های غذا موجب تجمع حشرات مانند سوسک، مورچه و حشرات دیگری می‌شوند که شما را آزار می دهد.

زائران تا نیمه‌های شب وقت خود را به زیارت و عبادت یا در بازار سپری می‌کنند و پس از بازگشت برای هم اتاقی‌های خود مزاحمت ایجاد می‌کنند، برای جلوگیری از این مشکلات به برنامه‌های خود نظم دهید و وقت خواب و استراحت را رعایت کنید.
 
در استفاده و یا عدم استفاده از کولر نیز رعایت حال دیگران را بکنید؛ اگر دچار سرماخوردگی شدید، سعی کنید تا زمانی که عطسه، سرفه و آبریزش بینی دارید از ماسک استفاده و از دست دادن و روبوسی با دیگران به ویژه هم اتاقی اجتناب کنید. شایع‌ترین راه انتقال سرماخوردگی دست‌ها و ترشحات تنفسی است.
 
گاهی تعداد اندکی از زائران ایرانی به خاطر گرمای هوا در انتخاب لباس رعایت شئونات را نمی‌کنند، شایسته است از لباس‌هایی استفاده کنید که موجب بی احترامی به شما و هموطنانتان نشود. لازم به ذکر است لباس‌های نخی و فاقد الیاف مصنوعی به رنگ‌های سفید و یا روشن از سایر انواع لباس‌ها مناسب‌تر هستند.
 
همانطور که اشاره شد زندگی در کاروان‌ها به صورت گروهی و دسته جمعی است، به طوری که ممکن است در هر اتاق بین چهار تا شش نفر با هم زندگی کرده و به خواب و استراحت بپردازند. بدین ترتیب ملاحظه خواهید کرد که اگر فردی سیگاری باشد و بخواهد در اتاق سیگار بکشد چه مشکلی را برای دیگران به وجود می‌آورد، بنابراین هرگز در محیط خوابگاه و محل استراحت همسفرانتان که دوستان صمیمی و یاران شما در این سفر هستند، سیگار نکشید و باعث اذیت و آزار آنان نشوید، زیرا این مسئله ممکن است روی دوستی شما با آنان تأثیر بگذارد.

خوشبختانه در بسیاری از مغازه‌ها و تمامی اماکن متبرکه در عربستان استعمال دخانیات با نصب تابلوی ممنوع‌التدخین غیر مجاز اعلام شده است؛ زائران بعضی از استان‌های کشور از قلیان استفاده می‌کنند که اثرات مضر قلیان از سیگار هم بیشتر است، این آسیب زمانی جدی‌تر می‌شود که افراد متعدد از یک قلیان با یک نی استفاده کنند.

با توجه به اینکه اکثر سرویس‌های بهداشتی در هتل‌ها، از نوع توالت فرنگی هستند حتما قبل از عزیمت به کشور عربستان جهت استفاده از توالت فرنگی خود را آماده کنید تا حین استفاده از آن دچار صدمه نشوید. متأسفانه بعضی از افراد که به استفاده از توالت فرنگی عادت ندارند و یا در طول عمر از آن استفاده نکرده‌اند ممکن است در جا‌های دیگر نظیر کف حمام یا ... نیاز خود را مرتفع سازند و برای سایر افراد مشکلاتی را به وجود آورند.

نظافت دستشویی‌ها را رعایت کنید، در دستشویی‌ها جوراب یا لباس نشویید و در آن خلط نیندازید، پس از استحمام، ابتدا حمام را نظافت و سپس خارج شوید، هرگز از لیف، کیسه، صابون و یا ... که قبلا توسط فرد دیگری استفاده شده یا به جای مانده است استفاده نکنید و وسایل شخصی خود را در حمام به جا نگذارید.

انتهای پیام
captcha