مصوبه‌ای در لزوم ادغام در شورای توسعه وجود ندارد
کد خبر: 3824871
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
حسن محمدی:

مصوبه‌ای در لزوم ادغام در شورای توسعه وجود ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: مصوبه‌ای در رابطه با الزام مسئله ادغام در شورای توسعه فرهنگ قرآنی وجود ندارد و مصوبات شورا، توصیه‌ای و ارشادی بودند نه الزام‌آور.

مصوبه‌ای در لزوم ادغام در شورای توسعه وجود ندارد

به گزارش ایکنا؛ برنامه زنده افق رادیو قرآن شنبه، 15 تیرماه، به موضوع ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی کشور پرداخت. این برنامه با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اجرای جواد نصیری، مجری‌کارشناس امور قرآنی، پخش شد.

محمدی طی سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه کرامت و ولادت باسعادت حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: ابتدا باید اشاره کنم که مطرح‌کننده اصلی بحث ادغام خود اتحادیه تشکل‌ها بود. با این امید که بتوانیم یک اتحادیه کاملاً مستقل، مقتدر و مردمی را به دور از دخالت‌های دستگاهی و شخصی شکل دهیم.

تفکر تشکیل اتحادیه تشکل‌ها

وی ادامه داد: تفکر تشکیل اتحادیه تشکل‌ها نیز در سال 80 به ذهن قرآنیان کشور افتاد و در این راستا نیز جلسات متعددی برگزار و به نوعی اتحادیه تأسیس شد، ولی چون همان موقع یک خلأ قانونی در این رابطه وجود داشت، تبصره واحده‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 82 مصوب شد که اتحادیه مؤسسات قرآنی می‌تواند با درخواست 20 درصد مؤسسات شکل گیرد.

محمدی با بیان اینکه در نهایت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تشکیل شد، اظهار کرد: پس از ایجاد اتحادیه و بنا به دلایلی که قابل قبول نبود، اتحادیه دیگری از سوی سازمان دارالقرآن تأسیس شد. البته باید اذعان کنم که از همان ابتدا به دنبال وحدت و همدلی میان دو اتحادیه بودیم و نهایتاً کار به جایی رسید که دو هیئت مدیره اتحادیه، اساس‌نامه‌ای جهت ادغام اتحادیه‌ها تعریف کردند تا این اساس‌نامه و توافقنامه برای تصویب به شورای توسعه برود، به امید اینکه یک اتحادیه مستقل، مقتدر و به دور از مسائل سازمانی شکل گیرد.

فرایند انحرافی ادغام در برخی استان‌ها

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: در ادامه و پس از طی این مراحل، هنگامی که به مرحله اجرایی شدن روند ادغام اتحادیه در استان‌ها رسیدیم، مشاهده کردیم که این روند با انحرافاتی در برخی از استان‌ها مواجه شده است. انحرافاتی که واقعاً قابل تحمل نبود و از اصل فرآیند تا نحوه اجرای فرآیند ادغام انحرافاتی به وجود آمد. کار به جایی رسید که مجبور شدیم تا طبق قولی که به مجمع خود به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیرنده اتحادیه داده بودیم، این موضوع را به مجمع ببریم تا در رابطه با آن تصمیم لازم گرفته شود. مجمع نیز با رأی بسیار بالا و 93 درصدی خیلی محکم و قاطع به این نتیجه رسید که ادامه این فرآیند به صلاح مؤسسات نیست و هیئت مدیره را نیز مکلف کرد تا این فرآیند را متوقف کند.

محمدی در تشریح اتفاقاتی که در استان‌های مختلف کشور رخ داد، بیان کرد: اینکه بگوییم یک استان خاص به طور ویژه در این رابطه شاخص است، خارج از دایره انصاف است، ولی حقیقتاً اصل فرآیند ادغام از همان ابتدا مشکل داشت. اگر هم مصوبه‌ای در شورای توسعه در مورد ادغام بوده که نیست، در آن هیچ کلمه‌ای در تصویب ادغام و بحث دیگری مشاهده نمی‌کنیم. اگر هم چیزی مطرح شده، در حد کلیت اساس‌نامه و فرآیند ادغام بوده است؛ یعنی این مصوبه تأییدی و ارشادی بوده و نه الزام‌آور که حتماً ادغام صورت بگیرد.

اصل ادغام به تصویب نرسیده

وی افزود: به هر حال مرجعی به عنوان دفترچه مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی وجود دارد که می‌توان در این رابطه بدان مراجعه و استناد کرد. به نظر بنده مصوبه‌ای در ارتباط با الزام ادغام نداریم بلکه برعکس حتی در جلسه چهل و چهارم شورا نیز با توجه به عدم ارائه پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، اصل موضوع ادغام مطرح و پس از اظهارنظر مخالفان و موفقان درباره آن، نسبت به این موضوع رأی‌گیری شد که طبق آن، موضوع ادغام به تصویب نرسید.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه تصریح کرد: اگر هم مصوبه‌ای در رابطه با ادغام از قبل وجود داشته، مصوبه مؤخر ناقض مصوبه اول است. عملاً نیز به نظر ما از نظر شورای توسعه اصل موضوع ادغام رأی نیاورده است.

مصوبه ارشادی

محمدی در رابطه با سخنان اخیر دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در رابطه با مسئله ادغام اظهار کرد: همان طور که اشاره شد، اولاً در این رابطه مصوبه‌ای وجود نداشته و ثانیاً حالت توصیه‌ای داشته است. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام 20 درصد مؤسسات و نهادهای یک مجموعه باید مجوز تشکیل اتحادیه برای آن مجموعه صادر شود، هیچ نهاد و دستگاهی چنین اجازه‌ای ندارد که اعلام کند ادغام باید حتماً انجام شود. در ضمن این مسئله در دستور کار جلسات بعدی شورا قرار داشته و دارد که اعلام اتمام مسئله نیز در این رابطه صحیح نیست.

وی با بیان اینکه تصمیمات در رابطه با این موضوع باید حتماً در چارچوب قانون باشد و رضایت دو طرف نیز وجود داشته باشد، گفت: در این مورد صحبت‌هایی با رئیس و دبیر شورای توسعه انجام و موارد مورد نظر نیز به ایشان منتقل شده است. حتی پیشنهاد داده‌ایم که لزوماً اینکه حتماً باید موضوع ادغام انجام شود، اصل نیست، بلکه با توجه به اتفاقاتی که در مسیر ادغام روی داد، حتی ممکن است که تکثر و وجود اتحادیه‌ها باعث رشد و پویایی در مناطق مختلف شود. لزوم وحدت صرفاً به معنای وحدت ساختاری نیست. معتقدیم حتماً این همدلی، وحدت و عدم تفرق باید وجود داشته باشد، ولی اینکه قبل از زمینه‌سازی وحدت، بخواهیم به زور مجموعه‌هایی را واحد کنیم امری زیان‌آور خواهد بود که منجر به تشتت خواهد شد.

قانون محور اعلام نظر باشد

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به سخن برخی از افراد که مخالفان ادغام اتحادیه‌ها در انتخابات استانی رأی نداشته‌اند، تصریح کرد: این مسئله صحیح نیست؛ چراکه بسیاری از افرادی که حتی رأی بالایی در مجامع استان‌ها داشتند، نسبت به موضوع انحرافات و روند ناصحیح ادغام اعتراض داشتند.

محمدی در رابطه با اقدام احتمالی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در اعلام نظر خود در مورد موضوع ادغام در آینده‌ای نزدیک، بیان کرد: امیدوارم پیشنهاد شورا به گونه‌ای باشد قانون کاملاً محور اعلام نظر قرار گیرد. هیچ نهادی نمی‌تواند دو مجموعه مستقل و مردمی را به ادغام الزام کند. قاعدتا اگر قرار است، اتفاقی رخ دهد، باید بر بستر قانون باشد. 

وی تصریح کرد: بارها اعلام کردیم که برای مقدمه‌چینی ادغام و ایجاد وحدت ساختاری در آینده نیاز به کمیته مشترکی داریم که به تدریج این امکان را فراهم کند، حتی برای ایجاد همدلی بیشتر پیشنهاد دادیم که تعداد افراد اتحادیه‌ها در شورای توسعه برابر باشد تا اندک اندک بستر لازم برای وحدت ساختاری فراهم شود، ولی با این شرایط مطمئن هستم که اگر الزام وجود داشته باشد، به اختلافات دامن خواهد زد. بستر فعلی آماده چنین موضوعی نیست و اگر بخواهند نهایتاً مسئله ادغام را الزام کنند اولاً این مسئله قانونی نیست و ثانیاً یک از جریانات اصیل را از جریان قرآنی کشور کنار گذاشته‌اند که اصلاً به صلاح نیست.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۹:۴۱
0
0
چطور دریافت بودجه تحقق منشور برای شما الزام آور است ؟؟ اما باقی مصوباتش ارشادی و توصیه ای است...عجب !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۸:۱۳
0
0
عجیبا غریبا---هر مصوبه ای که به نفع ما بود الزام آور است و هر چه نبود ارشادی--- با این منطق که دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود
captcha