بینات بوشهر؛ مؤسسه‌ای که به دنبال راهبری عرصه مجازی است/ چشم‌انداز تربیت مدیران جهادی
کد خبر: 3826848
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
مسعود نصوری بیان کرد:

بینات بوشهر؛ مؤسسه‌ای که به دنبال راهبری عرصه مجازی است/ چشم‌انداز تربیت مدیران جهادی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآن و عترت بینات بوشهر با اشاره به اینکه این مؤسسه به دنبال این است که راهبری فضای مجازی در استان را بر عهده گیرد، گفت: دوره‌هایی که در این مؤسسه طراحی شده به دنبال آموزش سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است.

بینات بوشهر؛ موسسه‌ای که به دنبال راهبری عرصه مجازی است/ چشم‌انداز تربیت مدیران جهادیمؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینات بوشهر نخستین مؤسسه در این استان است که زمین ملکی دارد و زیربنای آن نزدیک به 250 مترمربع است. همچنین، تلاش شده تا تمام امکانات و ابزارها هوشمند باشد و در زمینه‌های مختلف هم فعالیت می‌کند.

مسعود نصوری، عضو هیئت مدیره این مؤسسه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به سابقه کم این مؤسسه در بین مؤسسات دیگر استان،‌ بیان کرد: در ابتدا از مرکز استان و از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کردیم. مقرر شده بود تا ابتدا مرکز استان مورد پوشش فعالیت‌ها قرار گیرد و در فاز دوم شهرستان‌های استان و در فاز سوم نیز اجرای طرح‌هایی در سطح ملی را داشته باشیم. بر همین اساس و با توجه به تازه‌کار بودن مؤسسه، در حال حاضر در دوره تثبیت فعالیت‌ها در مرکز استان هستیم. لذا فعلاً با وجود برنامه‌ها و طرح‌های مطلوب، هیچ طرح ملی نداریم.

تربیت 20 حافظ قرآن
وی در ادامه یکی از زمینه‌های فعالیت این مؤسسه را فعالیت در عرصه حفظ قرآن اعلام کرد و افزود: در مدت زمان محدودی که این مؤسسه آغاز به فعالیت کرده است، بیست حافظ قرآن از پنج جزء تا بیست جزء را در بخش بانوان تربیت کرده است. کلاس‌‌های حفظ قرآن در این مؤسسه دو بار در هفته برگزار می‌شود و بیشتر برای سنین پنج سال به بالا در نظر گرفته شده است. در بخش قرآن‌آموزان زیر 25 سال نیز یک کلاس در بخش آقایان طراحی شده است. از ویژگی‌های این دوره‌ها این است که محدود به یک فصل خاص نبوده و در تمام طول سال فعالیت می‌کند.

نصوری فعالیت مؤسسه بینات در بحث صوت و لحن و آموزش قرائت‌های تقلیدی را یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت آن معرفی کرد و گفت:‌ در بحث صوت و لحن و قرائت تقلیدی نیز کلاس‌های مستمر در تمام طول سال دایر است. این کلاس‌ها زیر نظر اساتید برجسته مدیریت می‌شود. اساتیدی که برای این دوره انتخاب شده است، پیش از این آموزش‌های لازم را با حضور «شیخ عصفور» از اساتید مصری قرآن کریم گذرانده و تأییدیه دوره «اقراء» و «اشهار» را نزد این استاد قرآنی دریافت کرده‌اند.

ورود به مباحث تربیتی 
عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآن و عترت بینات در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت مؤسسه در مباحث تربیتی نیز اشاره و اظهار کرد: در این مؤسسه در بخش کودکان و نوجوانان نیز فعالیت‌های تربیتی را حرفه‌ای دنبال می‌کنیم؛ در حال حاضر بین 100 تا 150 قرآن‌آموز در سنین پیش‌دبستان، اول تا سوم و سوم تا ششم ابتدایی حضور داشته و از این دوره‌ها بهره‌مند می‌شوند. مؤسسه بینات در رویکرد تربیتی به دنبال ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. از جمله فعالیت‌هایی که در این رویکرد مورد توجه قرار گرفته اختصاص برخی روزهای هفته به یکی از ائمه اطهار(ع) است، برای مثال روز شنبه «شنبه نبوی»، روز یکشنبه «یکشنبه علوی» و روز پنجشنبه نیز «پنجشنبه مهدوی» نامگذاری شده است.

وی افزود: در این دوره‌ها آموزش‌ها براساس سن و جنسیت متفاوت است و هر کدام بسته محتوایی جداگانه دارند. آشنایی با شیوه زندگی ائمه اطهار(ع) از طریق ارائه داستان‌های کوتاه و اثرگذار از زندگانی این بزرگان صورت می‌گیرد. در این دوره‌ها تلاش خواهیم کرد تا کودکان در ابتدا ورود خوبی به فضای مذهبی داشته باشند و بیش از پیش با سبک زندگی قرآنی آشنا شوند.

نصوری به استفاده از فضای رسانه و همچنین شبکه مجازی برای ترویج این قبیل فعالیت‌ها اشاره و اظهار کرد: تلاش بسیار زیادی شده است تا در تبلیغ و ترویج فعالیت‌ها از ابزار رسانه به بهترین نحو استفاده شود. همچنین می‌کوشیم تا به خوبی به هدایت و راهبری فضای مجازی استان در این حیطه بپردازیم.

تربیت مدیران جهادی 
عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآن و عترت بینات بوشهر پرداختن به بحث مدیریت جهادی و مدیریت قرآنی را از دیگر مباحث مورد نظر این مؤسسه برشمرد و گفت: فعالیت‌های خوبی را در بحث مدیریت قرآنی و مدیریت جهادی آغاز کرده‌ایم. در همین راستا جلسات و نشست‌های خوبی با معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی صورت گرفته است تا بتوانیم از تجربیات این نهاد جهادی استفاده کنیم و این بسته کاری را در استان بوشهر بیشتر توسعه دهیم. برای مدیران استان حلقه‌های 10 نفره‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم و کرسی‌های تلاوت نیز به صورت مستمر در حال برگزاری است تا بتوانیم فعالیت‌های اثرگذاری را در استان بوشهر انجام دهیم. در بحث تربیت مدیران جوان جهادی به دنبال این هستیم که بتوانیم جوانان جهادی قرآنی تربیت شوند تا بتوانند جریان قرآنی استان را با مدیریت خود ادامه دهند.

بینات بوشهر؛ موسسه‌ای که به دنبال راهبری عرصه مجازی است/ چشم‌انداز تربیت مدیران جهادیوی همچنین به اجرای طرح رویش جوان قرآنی و اجرای آن در مؤسسه بینات اشاره کرد و افزود: در این طرح ویژگی‌های یک جوان موفق قرآنی احصاء شده و براساس آیات به قرآن‌آموزانی که در این دوره حضور می‌یابند آموزش داده می‌شود. این طرح برای سنین 13 سال به بالا کاربرد دارد. علاوه بر این به بحث‌های تخصصی نیز پرداخته‌ایم.

نصوری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا به استقبال مطلوب قرآن‌آموزان اشاره و اظهار کرد: استقبال از برنامه‌ها به گونه‌ای بوده است که در دوره‌های تربیتی که برگزار کرده‌ایم، شاهد اقبال خوب خانواده‌ها بوده‌ایم و در حال حاضر شاهد شکل‌گیری صف شهروندان برای حضور در دوره‌های مختلف این مؤسسه هستیم.

تأکید بر سه ضلع خانواده، مؤسسه و مسجد
عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآن و عترت بینات بوشهر در ادامه به مدل اجرای فعالیت‌ها اشاره و افزود: مدلی که در حال حاضر اجرا می‌کنیم، براساس یک مدل سه‌ضلعی است که یک ضلع آن خانواده، یک ضلع مؤسسه و ضلع دیگر مسجد است. در این روش هر قرآن‌آموز که وارد مؤسسه می‌شود یک پشتیبان در سیستم خواهد داشت که پیگیر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی او خواهد بود. ارتباط پشتیبان با والدین و قرآن‌آموزان مستمر ادامه دارد و خانواده اقدامات قرآن‌آموز در مؤسسه را رصد می‌کنند. به همین ترتیب یک‌سری تکالیف برای قرآن ‌موز در نظر گرفته می‌شود تا با خانواده مشترکاً انجام دهد، فعالیت‌هایی که به صورت گسترده می‌خواهیم انجام دهیم در مسجد انجام می‌گیرد، حتی به لحاظ جغرافیایی نیز مؤسسه را در کنار مسجد احداث کرده‌ایم و به گونه‌ای تنظیم شده تا بر تعداد نمازگزاران مسجد اثر بگذاریم. بنابراین مؤسسه را با خانواده و قرآن‌آموز و خانواده‌اش را با مسجد مرتبط کرده‌ایم.

احیای آموزه‌های فراموش‌شده 
نصوری با اشاره به اینکه یک سری آموزه‌های دینی هست که احساس می‌شود، فراموش شده است و باید احیا شود، گفت: قدردانی از مقام از پدر و مادر یکی از این آموزه‌ها هست که تلاش داریم در کنار دیگر آموزه‌ها و با استفاده از درس‌نامه‌های خود به قرآن‌آموزان آموزش دهیم.

وی به در نظر گرفته شدن ویژه‌برنامه‌هایی برای ماه‌های محرم و صفر برای کودکان در این مؤسسه اشاره و بیان کرد: در یکی از این برنامه‌ها هیئتی راه‌اندازی شده است که تمامی عوامل از مداح، صحنه‌گردان و ... خود کودکان هستند، آشنایی با داستان‌ها و قصه‌های عاشورا و تعمیم دادن به شرایط فعلی و همچنین استفاده از آموزه‌های آن از دیگر برنامه‌های این مؤسسه است. گروه تولید محتوا نیز داریم به گونه‌ای که تمامی محتواها مختص خود مؤسسه است؛ در تیم تولید محتوا از اساتید دانشگاه گرفته تا حوزه و جوانان دانشجو حضور دارند.

وی همچنین بیان کرد: برای تمامی دوره‌هایی که در این مؤسسه اجرا می‌شود یک دوره مقدماتی سه‌ماهه در نظر گرفته شده و در این دوره، بازخوردهای قرآن‌آموزان دریافت می‌شود و پس از ارزیابی‌های متعدد وارد اجرای دوره اصلی طرح می‌شویم. برای این دوره‌ها حدود 40 درصد هزینه‌ها از طریق خود مؤسسه و خیران پرداخت شده و مابقی را خود قرآن‌آموزان پرداخت می‌کنند. غیر از این امتیازات فراوانی برای کودکان در نظر گرفته شده است تا براساس آن امتیازات از پرداخت شهریه معاف شوند.

چشم‌اندازهای پیش‌ رو
نصوری به افق پیش روی این مؤسسه نیز اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه مربیان این دوره‌ها عموماً از حوزه‌های علمیه هستند، چشم‌اندازمان این است که بعد از دوره‌های تربیتی، بتوانیم یک سبک زندگی رفتاری بر مبانی اصول اسلامی را در قرآن‌آموزان نهادینه کنیم.

عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآن و عترت بینات بوشهر در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مؤسسات قرآنی در استان بوشهر اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین چالش‌هایی که مؤسسات در حال حاضر با آن مواجه هستند، بحث زیرساختی است. داشتن فضای آموزشی، چالش اصلی مؤسسات است. الان فضای آموزشی اکثر مؤسسات استیجاری است که هزینه‌های بالایی را می‌طلبد. لذا قبل از راه‌اندازی مؤسسه، اولین کاری که انجام دادیم، مکان را فراهم و در ادامه زیرساخت‌های فنی و گروه تولید محتوا، شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را تشکیل دادیم.

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
sghl
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۰:۰۴
0
0
چه عالی موفق باشند
mojtaba
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۶:۵۰
0
0
جناب منصوری بزرگ سلام امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشند شما هر کجا که باشید موفق سربلندی شما دوراز ذهن نیست.........کوچک شما سید مجتبی عسکری
captcha