«سندزدگی»؛ مشکل اصلی مدیران امور قرآنی/ ورود مجموعه‌های انقلابی به حفظ قرآن جدی نیست
کد خبر: 3827217
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
در نشست تخصصی دانشگاه جامع امام حسین(ع) مطرح شد:

«سندزدگی»؛ مشکل اصلی مدیران امور قرآنی/ ورود مجموعه‌های انقلابی به حفظ قرآن جدی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در نشست تخصصی «ظرفیت‌سنجی و تبیین الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن» که از سوی دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، ضمن بررسی راهکارهای رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن کریم، به مشکلات مدیریتی در این عرصه اشاره و یکی از مهم‌ترین مشکلات مدیران امور قرآنی کشور، سندزدگی عنوان شد.

«سندزدگی» مشکل اصلی مدیران قرآنی / ورود مجموعه‌های انقلابی به بحث حفظ جدی نیست

به گزارش ایکنا؛ نشست «ظرفیت‌سنجی و تبیین الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن» روز گذشته 23 تیرماه در دانشکده فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با هدف یافتن راهکارهای محقق کردن مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمد قاسمی‌شوب، مسئول کمیته مؤسسات قرآنی و دبیر علمی این نشست به بیان سخنانی پرداخت و گفت: نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در گام دوم انقلاب، جز از طریق ایجاد انس با کلام الهی میسر نمی‌شود و یکی از مهم‌ترین راهبردهای نیل به این مقصود، ترویج فرهنگ حفظ قرآن در جامعه است. لذا مقام معظم رهبری این مهم را به عنوان خط مشی حرکت جامعه قرآنی کشور ترسیم و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را مطالبه کرده‌اند.
وی افزود: در راستای تحقق این امر، در این نشست دانشگاهی که با حضور صاحب‌نظران، مسئولان و اساتید حفظ قرآن کشور و سپاه برگزار می‌شود، ظرفیت‌های بالقوه مجموعه سپاه و الگوی نقش‌آفرینی آن در عرصه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که توسط پژوهشگران خبره استخراج شده، به منظور عملیاتی کردن مطالبه ولی امر مسلمین، مورد تبیین و بررسی قرار گرفت.
در ادامه این نشست، محمود حاجیلویی، مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، با اشاره به رسالت دانشکده فرهنگی این دانشگاه در پشتیبانی دانشی از جریان‌های فرهنگی کشور، گفت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین بستر و زمینه نقش‌آفرینی مجموعه‌های فرهنگی انقلابی کشور، عرصه ترویج فرهنگ قرآن کریم است که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. لذا فراهم کردن شرایط تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم به عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردها باید مورد عنایت ویژه مسئولان قرآنی کشور قرار گیرد.

«سندزدگی» مشکل اصلی مدیران قرآنی / ورود مجموعه‌های انقلابی به بحث حفظ جدی نیست
در بخش دیگری از این نشست، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های مردمی قرآن و عترت کشور ضمن بیان نظرات تخصصی در خصوص الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، از عدم ورود جدی مجموعه‌های انقلابی در زمینه آموزش و حفظ قرآن به عنوان یک دغدغه و چالش جدی یاد کرد و گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، سریعاً ستاد ملی حفظ قرآن کریم شکل گرفت، اما این ستاد تاکنون بیشتر درگیر مسائل ساختاری خود بوده است.

ولی یاراحمدی، مشاور قرآنی معاون فرهنگی سپاه نیز به عنوان یکی دیگر از حاضران در این نشست طی سخنانی ضمن بررسی عملکرد مجموعه‌های قرآنی کشور در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، یکی از مهم‌ترین مشکلات مدیریت قرآنی کشور را سند زدگی برشمرد.
وی در ادامه به بیان نکاتی در زمینه نقد سند ملی حفظ قرآن پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین خلاء‌های موجود به منظور تحقق این مطالبه مقام معظم رهبری، نبود ساختارهای اجرایی و مدیریتی مناسب در این خصوص است. البته سامانه‌های تشویقی موجود، در راستای حمایت از حافظان قرآن شایسته و مطلوب ارزیابی می‌شوند.
محمد ذوالفقاری، مدیر مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین نیز یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جذب بیشتر جوانان و خانواده‌ها به حفظ قرآن کریم را گفتمان‌سازی در این خصوص برشمرد و اظهار کرد: یکی از مشکلات مدیریت اموری قرآنی در کشور، داشتن مشی تصدی‌گری است.
ذوالفقاری در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه راهکارهایی عملیاتی برای نقش‌آفرینی سپاه در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن پرداخت.

«سندزدگی» مشکل اصلی مدیران قرآنی / ورود مجموعه‌های انقلابی به بحث حفظ جدی نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی، مدرس حوزه و از کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز یکی از مهم‌ترین امتیازات سپاه به منظور تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را داشتن روحیه جهادی دانست و بیان کرد: در اموری که سپاه ورود پیدا می‌کند، خوشبختانه شاهد نتایج مطلوبی هستیم و خروجی‌ها نیز ملموس و اثرگذار بوده است.
قاسمی حفظ قرآن و سیاستگذاری و راهبری امور در این حوزه را امری مهم و تخصصی برشمرد و اذعان کرد: این امر باید توسط خبرگان و مدیرانی که خود حافظ قرآن هستند، صورت پذیرد. به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین موانع تحقق مطالبه مقام معظم رهبری آماده نبودن زیرساخت‌های لازم همچون منابع و مِتُد است که امیدوارم این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.
این کارشناس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان صحبت‌های خود به ارائه پیشنهاداتی برای نقش‌آفرینی سپاه در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن پرداخت.
امیرحسین دباغ، معاون تربیتی مرکز ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) نیز ضمن بیان نکاتی تخصصی در زمینه الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، گفت: یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها در این زمینه طراحی فرایند و ارائه مدل محتوایی است که می‌توان به تربیت حافظان قرآن کریم در بستر بسیج، با عنایت به ظرفیت‌های گسترده موجود سرعت ببخشد.
محمد امیری، مسئول مؤسسات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این نشست ضمن ارائه پژوهشی جامع در زمینه حفظ قرآن کریم به بیان برخی از مهم‌ترين چالش‌های موجود در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم پرداخت و در ادامه راهکارهای پیشنهادی به منظور نقش‌آفرینی سپاه در توسعه و ترویج حفظ قرآن در سطح ملی؛ در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگ‌سازی و ساختاری ارائه کرد.
یادآور می‌شود، این نشست علمی با حضور مسئولان مجموعه‌های نمونه قرآنی؛ همچون مؤسسه فرهنگ و گفتمان قرآنی، دارالقرآن یاس نبی(ص) سپاه و مؤسسه قرآنی کوثر اهل بهشت و اساتید کمیته قرآن و حدیث و گروه‌های تخصصی برگزار شد تا مهم‌ترین ظرفیت‌ها و الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن مورد بررسی و تبیین قرار بگیرد.

انتهای پیام 

captcha