آیت‌الله «فاضلی» مرجع دینی شیعیان افغانستان شد/ برپایی مراسم چهلم آیت‌الله محقق
کد خبر: 3827686
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶

آیت‌الله «فاضلی» مرجع دینی شیعیان افغانستان شد/ برپایی مراسم چهلم آیت‌الله محقق

گروه حوزه‌های علمیه ــ با وفات آیت‌الله محقق کابلی، آیت‌الله محمدباقر فاضلی که مدت مدیدی مسئول استفتائات این مرجع تقلید بود به عنوان جانشین وی و مرجعیت دینی مردم افغانستان معرفی شد.

آیت‌الله «فاضلی» جانشین آیت‌الله محقق کابلی شد/ برپایی مراسم چهلم آیت‌الله محققبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن احمدی، مسئول دفتر ارتباطات و روابط عمومی دفتر آیت‌الله محقق کابلی، امروز، 25 تیرماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های بزرگداشت چهلمین روز درگذشت این مرجع تقلید گفت: رحلت جانسوز و جانگداز مرحوم محقق کابلی ثلمه جبران‌ناپذیر برای حوزه‌ها و ملت افغانستان بوده و هست.

وی با بیان اینکه لقب رکن‌الاسلام به ایشان از سوی آیت‌الله خویی داده شده است، افزود: وی شخصیت خدوم و برجسته‌ای بود که 57 سال در حوزه‌های علمیه خدمت کرده است؛ بیش از 35 سال در حوزه قم درس خارج داشتند و قبل از آن نیز در حوزه نجف و افغانستان مشغول تدریس بودند.

ساماندهی جبهه‌های جهاد افغانستان

وی با بیان اینکه ایشان از 1351 وارد کابل شد و چند سال بعد وارد ایران شد، اظهار کرد: تا 1370 نقش درخشانی در جبهه‌های جهاد افغانستان و ساماندهی و مدیریت آن داشتند و بعد از پیروزی انقلاب در افغانستان، احیاءکننده نماز جمعه بودند؛ زیرا قبل از سال 1357، در افغانستان اقامه نماز جمعه سابقه نداشت، ولی بعداً سه نماز جمعه بزرگ در کابل اقامه شد؛ همچنین در بامیان، هرات، بلخ، غزنین و ... هم نماز جمعه احیاء شد. حدود 21 مرکز دینی شامل حسینیه، مسجد، حوزه و ... از سوی ایشان در افغانستان احداث شد.

احمدی اظهار کرد: از حدود 300 حوزه علمیه افغانستان، کمتر حوزه علمیه‌ای است که از مساعدات مالی وی استفاده نکرده باشد؛ 13 دفتر ایشان هم در چهار کشور اسلامی مشغول فعالیت است و به حل و فصل دعاوی حقوقی و پاسخگویی به نیازهای فقهی مؤمنین و رتق و فتق امور مهاجرین افغان می‌پردازد.

احمدی با بیان اینکه آیت‌الله کابلی علاوه بر اینکه به امور طبیعی مرجعیت می‌پرداخت و درس خارج هم داشتند، اظهار کرد: رهبری دینی مردم افغانستان را برعهده داشتند و به مناسبات مختلف، پیام‌ها‌ی فاخر و وزینی را به دولت، ملت و مجلس افغانستان ارسال می‌کردند که مخاطبان زیادی داشت؛ ایشان از جایگاه بالای مرجعیتی این پیام‌ها را صادر می‌کردند و مخاطبان نیز با احترام خاصی به پیام‌های ایشان توجه داشتند.

صدمه سنگین بر ملت افغانستان

مسئول ارتباطات دفتر آیت‌الله محقق کابلی افزود: ایشان در ایران نیز تعامل گسترده و عمیقی با مقامات ایران به ویژه با مقام معظم رهبری داشتند و عاشقانه به رهبری عشق می‌ورزیدند و رهبری هم ارادت خاصی به ایشان داشتند. با رحلت ایشان صدمه سنگینی بر ملت افغانستان وارد و مراسم‌های خودجوشی از سوی مردم در مناطق مختلف برگزار شد. مراسم متعدد تا چهلمین روز در نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای عربی، آمریکا، انگلیس، سوئد، فنلاند، هلند و ... در حال برگزاری است.

احمدی با بیان اینکه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان مراسمی برای ایشان برگزار شد که بی‌سابقه بود، افزود: همچنین در چندین مسجد اهل سنت افغانستان، مراسم مشترک شیعه و سنی برای تجلیل ایشان دائر شده است که نشانه قدرشناسی از نیم قرن خدمات فقهی و علمی ایشان است.

مراسم‌های ختم؛ نشانه دوستی دو ملت

مسئول ارتباطات دفتر آیت‌الله محقق کابلی افزود: از عنایات خاص مقام معظم رهبری که پیامی حکیمانه صادر کردند و باعث تسلی خاطر بیت و ملت افغانستان شدند قدردانی می‌کنیم. معتقدیم که حضور باشکوه ملت افغانستان و ایران در مراسم تشییع آن مرحوم همچنین مراسم‌های ختم لبیک به ولایت و رهبری و نشانه پیوند دوستی و محبت دو ملت ایران و افغانستان بوده است.

وی همچنین از زحمات نیروی انتظامی، استانداری و نهادهای مسئول در قم برای برپایی مراسم های این مرجع تقلید تشکر و تاکید کرد: به ویژه باید از پلیس قدردانی کنیم که هیچ برخورد بدی با اتباع با توجه به اینکه برخی کارت اقامتشان مشکلاتی داشت، نداشتند و مشکلی در فرایند حضور آنان در مراسم تشییع و تدفین مرحوم محقق کابلی ایجاد نشد.

احمدی بیان کرد: همچنین مراجع عظام پیام‌های تسلیت صادر کردند و مراسمی از سوی مقام معظم رهبری در مسجد اعظم برگزار شد که نشانه احترام ایشان به مرجعیت دینی افغانستان و ملت این کشور است.

انتخاب جانشین

احمدی همچنین با تسلیت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محقق به مردم افغانستان و بیت شریف آن مرحوم تصریح کرد: مراسم چهلم ایشان پنجشنبه شب، 27 تیرماه، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم دائر خواهد بود و حجت‌الاسلام صادقی‌زاده، نماینده آیت‌الله کابلی در کشورهای اروپایی، در این مراسم به ایراد سخن خواهند پرداخت.

وی همچنین از تعیین جانشین آیت‌الله محقق کابلی خبر داد و افزود: در دیدارهایی که ما با مراجع معظم تقلید در قم داشته‌ایم همه متفقاً این امیدواری و درخواست را داشتند که راه این مرجع تقلید خاموش نشود؛ همچنین درخواست‌های مردمی از سوی ملت افغانستان در این زمینه داشتیم لذا تصمیم گرفته شد که آیت‌الله محمدباقر فاضلی به عنوان جانشین آیت‌الله محقق کابلی انتخاب شود؛ وی از شاگردان برجسته آیت‌الله کابلی و مسئول پاسخگویی به استفتائات ایشان در دوره حیات آن مرحوم هم بوده است و ان‌شاءالله بتوانند خلأ وجود مرجعیت دینی برای ملت افغانستان را پر کنند.

انتهای پیام

captcha