«شکار انسان»؛ کتابی که برای کودکان مناسب نیست
کد خبر: 3827887
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

«شکار انسان»؛ کتابی که برای کودکان مناسب نیست

گروه ادب ــ کتاب «شکار انسان» نوشته مهدی میرکیایی است و قصد دارد سرگذشت استعمار را با توصیف شرایط و دلایل برده‌داری برای گروه سنی کودک و نوجوان ترسیم کند، اما قصه پرغصه و خشن این کتاب برای این گروه مناسب نیست.

شکار انسان

به گزارش خبرنگار ایکنا، نویسنده کتاب شکار انسان قصد دارد با نگاهی تاریخی به مقوله برده‌داری علل و چرایی گسترش این اقدام ضد انسانی را برای مخاطب تشریح کند. 

کتاب با مقدمه‌ای با این مضمون آغاز می‌شود. برده‌داری از دوران باستان در جهان رایج بود؛ انسان‌هایی که در جنگ‌ها اسیر می‌شدند یا به چنگ راهزنانی می‌افتادند که به کاروان‌ها حمله می‌کردند، در برخی موارد برای کار بدون دستمزد در خدمت انسان‌های دیگر قرار می‌گرفتند، اما وقتی که اروپایی‌ها با اکتشافات دریایی، قاره‌ها و سرزمین‌های جدیدی را کشف کردند، برده‌داری وضعیت تازه‌ای پیدا کرد.

مناطق فتح‌شده منابع فراوانی داشتند و دشت‌های وسیع آن‌ها برای کشاورزی مناسب بود، اما بهره‌ بردن از همه این‌ها به نیروی کار نیاز داشت. استفاده از برده‌ها بهترین راهی بود که اروپایی‌ها برای تأمین این نیروی کار عظیم پیدا کردند. پرتغالی‌ها که در اکتشاف دریایی پیشگام بودند، تجارت برده را هم پیش از بقیه کشورهای اروپایی آغاز کردند؛ اما خیلی زود دیگر کشورها هم به این بازار پر‌سود پیوستند. 

برده‌داری در تاریخ گذشته جهان سابقه داشت اما هیچ کشوری مثل کشورهای اروپایی در قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی چنین گسترده به این کار دست نزده بود. تجارت برده در این سال‌ها به بزرگترین کوچ اجباری تاریخ بشر تبدیل شد. 

این کتاب با فصل‌هایی با عنوان، ماهی گیران سیاه، اسارت در صحرا، بردگان سرخ، معلم ملکه، از بازار به بازار، سفر دریایی، برده‌ها بیمه می‌شوند، داغ بردگی، زندگی جدید، مثلث تجاری، می‌خواهم خودم را بخرم، پیت الماس، فرانسوی خوشبخت، شورش، قلعه پننت، حباب دریای جنوب و انگلستان از حقوق انسان‌ها دفاع می‌کند دسته‌بندی شده است.

داستان برده‌داری به زمان هنری، شاهزاده‌ پرتغالی، عاشق دریانوردی و کشف سرزمین‌های جدید برمی‌گردد، او بود که پای پرتغالی‌ها را به اقیانوس‌ها باز کرد و با پیش‌روی در ساحل آفریقا به طرف جنوب اقیانوس اطلس به همه ثابت کرد که آفریقا بسیار بزرگ‌تر از آن است که آن‌ها فکر می‌کرده‌اند. 

هنری دل باخته‌ طلا، عاج و فلفل آفریقا بود، اما آفریقا جذابیت دیگری هم برای او داشت: برده. قبایل آفریقایی در جنگ همیشگی باهم بودند و قبیله پیروز مردان و زنان قبیله شکست خورده را به بردگی می‌گرفت. گاهی آن‌ها را نزد خود نگه می‌داشت و گاهی هم می‌فروخت.

در بخش دیگری از کتاب آمده است، سنگ‌های چاقوتیزکنی را به این سربازان داده بودند. صبح آن روز، سربازان در کنار رودخانه صبحانه خوردند و بعد شمشیرها را تیز کردند. سپس شمشیرها را روی بدن کاملاً برهنه و گوشت نرم سرخپوست‌ها امتحان کردند. حتی یکی از آن‌ها، سرخپوستی را با یک ضربه به دو نیم کرد. آن ها هیچ نفرتی از این سرخپوست‌ها نداشتند؛ فقط عاشق طلا و ثروت بودند. می‌خواستند این بومی‌ها با همه وجود در مزارع کار کنند.

در پشت جلد کتاب آمده است که این اثر برای رده‌سنی بالای 13 سال نگاشته شده است اما ترسیم خشونت در این کتاب بیش از چیزی است که مناسب این گروه سنی باشد و شاید در تعیین رده‌سنی برای این کتاب باید بازنگری شود. 

یادآور می‌شود، شکار انسان در 96 صفحه و قطع رقعی با شمارگان 1250 و قیمت 220000 ریال برای گروه سنی کودکان و نوجوانان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha