نگاه حرفه‌ای به طراحی لباس ورزشکاران ایرانی المپیک 2020
کد خبر: 3828359
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

نگاه حرفه‌ای به طراحی لباس ورزشکاران ایرانی المپیک 2020

گروه جامعه ــ برای اولین بار و در اقدامی حرفه‌ای کمیته ملی المپیک ایران و کارگروه ساماندهی مد و لباس از طراحان کشورمان برای طراحی لباس ورزشکاران ایرانی در المپیک 2020 توکیو دعوت کردند.

به گزارش ایکنا؛ لباس ملموس‌ترین نماد فرهنگی یک ملت و پرکاربردترین رسانه برای نمایش تفکر، خلاقیت، غنای فرهنگ و باورهای مردمان یک سرزمین است. اهمیت این نماد وقتی پررنگ‌تر می‌‌شود که قرار باشد برترین نمایندگان یک کشور در مطرح‌ترین حضور بین‌المللی خود در مقابل چشم مردم جهان رژه بروند.

علاقه‌مندان به ورزش به یاد دارند که در آستانه آغاز المپیک 2016 ریو (برزیل) وقتی که مسئولان ایرانی از لباس طراحی‌شده برای ورزشکاران ایرانی، که قرار بود آن را در مراسم رژه بر تن کنند، رونمایی کردند، طراحی نامناسب و به دور از زیبایی لباس رونمایی‌شده به حدی بود که اعتراض همگان را برانگیخت.

این اعتراض‌ها نه تنها از سوی طراحان و متخصصان حوزه مد و لباس، بلکه از سوی تمامی علاقه‌مندان به آبروی ایران مطرح شد تا اینکه چند روز مانده به مراسم رژه یک طراح ایرانی لباس‌هایی را طراحی و به مسئولان کمیته ملی المپیک ارائه داد. با تأیید این طرح، بلافاصله لباس‌های جدید دوخته و به برزیل فرستاده شد. اگرچه لباس طراحی‌شده بهتر از طرح قبلی بود، اما قدر مسلم اگر زمان و تفکر بیشتری برای طراحی وجود داشت، ممکن بود طرح بهتر و شایسته‌تری ارائه شود.

بعد از این اتفاق از تأثیر لابی‌گری در انتخاب طراح لباس‌های المپیک و نبود اقدام و عملکرد حرفه‌‌ای در این زمینه سخن گفته شد.

اما به نظر می‌رسد قرار است در المپیک 2020 توکیو نیز این اتفاق تکرار شود چرا که از هم‌اکنون کمیته ملی المپیک ایران و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور طی همکاری مشترک، فراخوان طراحی لباس کاروان ایران در المپیک 2020 را منتشر کرده‌اند. اقدامی که امید می‌رود با حضور تخصصی و به دور از لابی‌گری کارگروه ساماندهی مد و لباس و حرفه‌ای‌تر شدن نگاه کمیته ملی‌ المپیک منجر به انتخاب بهترین طرح ارائه‌شده به این فراخوان شود و در ادامه یک تولیدکننده خوب ایرانی این لباس‌‌ها را تولید و ورزشکاران ایرانی با سربلندی لباس‌های طراحی و تولید شده ایرانی را در المپیک 2020 بر تن کنند.

اولین نگاه حرفه‌ای به طراحی لباس ورزشکاران المپیکی/ چی‌بپوشم المپیک 2020 را طراحان ایرانی پاسخ می‌دهند

در فراخوان طراحی لباس المپیک ۲۰۲۰ ( کاروان تیم ایران) اهداف این فراخوان، به‌کار‌گیری و اشاعه نمادها، نشان‌ها و مؤلفه‌های هویت ایرانی در عرصه مد و لباس، ارج نهادن چهره‌های ماندگار هنر، مد و لباس و تشویق طراحان مستعد و تجلیل از دست‌اندرکاران موفق، نشان دادن ظرفیت‌های حوزه صنعت مد و لباس کشور و شناسایی طراحان برجسته ایرانی در حوزه مد و لباس اعلام شده است.

اولین نگاه حرفه‌ای به طراحی لباس ورزشکاران المپیکی/ چی‌بپوشم المپیک 2020 را طراحان ایرانی پاسخ می‌دهند

معیارهای تخصصی مطرح در طراحی‌ها نیز به این شرح اعلام شده است: تطابق با شاخص‌های فرهنگ عمومی و نشانه‌های ایرانی و همچنین نمادهایی از پرچم، در نظر گرفتن نگاه حرفه‌ای به آناتومی پوشش در طراحی لباس، خلاقیت، نوآوری و ابتکار در طرح، برش و عنصر تناسب رنگ، روانشناسی طرح متناسب با نوع لباس، استفاده از متدهای الگوسازی روز برای رسیدن به تن‌خور مناسب طرح نهایی اجراشده، رعایت ضوابط و شاخص‌های طراحی برای بانوان، دقت در انتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس، استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت براساس پارچه و مواد مورد استفاده و استفاده از پارچه و محصولات تولید داخل که در تهیه اثر امتیاز ویژه خواهد داشت و دوخت نمونه البسه بانوان و آقایان.

برای مطالعه جزئیات این فراخوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

captcha