گعده طلبگی با موضوع «نقد و بررسی عملکرد شورای نگهبان»
کد خبر: 3828747
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸

گعده طلبگی با موضوع «نقد و بررسی عملکرد شورای نگهبان»

گروه اندیشه ـ گفت‌وگوی نخبگانی طلاب جوان پیرامون «نقد و بررسی رویکرد و عملکرد شورای نگهبان» در قم برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رسا، گفت‌وگوی نخبگانی طلاب جوان پیرامون «نقد و بررسی رویکرد و عملکرد شورای نگهبان» صبح امروز در ساختمان خاتم برگزار شد.

سیاست های کلی انتخابات که در سال 95 از سوی رهبری ابلاغ شد، روی زمین مانده است

حجت الاسلام نیک نام با بیان اینکه جریان اپوزیسیون در حال زیر سؤال بردن نظارت استصوابی هستند و می خواهند به بهانه دموکراسی آزاد، اصل نظار استصوابی را از بین ببرند، گفت: ما باید با نقدهای منصفانه و دلسوزانه بیان کنیم تا جایگاه شورای نگهبان بیش از پیش تقویت شود.

دبیر علمی جلسه با بیان اینکه طبق سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبری شورای نگهبان اجازه دارد که صلاحیت های منتخبان را در استدامه هم بررسی کند، افزود: سیاست های کلی انتخابات شامل 18 بند 24/7/95 از سوی رهبری ابلاغ شده و از همان زمان تا کنون این سیاست ها روی زمین مانده و در روال قانونی قرار نگرفته است.

وی عنوان کرد: رهبری همواره ناظر به واقعیت ها و اشکالات موجود توصیه می کنند؛ ایشان در دیدار شورای نگهبان در 20/4/86 توصیه هایی همچون عدم دخالت گرایش ها و سلائق سیاسی در احراز صلاحیت ها و توجه به مر قانون را بیان کردند و اعضای شورای نگهبان را از مصلحت اندیشی بر حذر داشتند.

حجت الاسلام نیکنام تأکید کرد: امروز به نظر ما طلاب جوان شورای نگهبان باید از مصلحت سنجی ها بر حذر بوده و طبق منویات رهبر معظم انقلاب مر قانون را اجرایی سازند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت شفافیت شاخصه های کیفی احراز صلاحیت ها ادامه داد: معیارها و ملاک های احراز صلاحیت باید به صورت شفاف مشخص شود تا شائبه ها و شبهه هایی که در این زمینه وجود دارد بر طرف شود.

اگر شورای نگهبان مصلحت سنجی نا به جا داشته باشد سنگ روی سنگ بند نخواهد شد

در ادامه حجت الاسلام موسوی فلسفه وجودی شورای نگهبان قانون اساسی، عدم مصلحت سنجی و اجرای مر قانون است، گفت: شورای نگهبان آخرین سد در برابر هرگونه تحریف و تغییر است، بنابراین اگر این شورا مصلحت سنجی نا بجا داشته باشد، سنگ روی سنگ بند نمی شود.

نظارت شورای نگهبان باید استدامه ای باشد

همچنین حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه نظارت و تفسیر قانون اساسی دو رسالت بزرگ شورای نگهبان است، بیان کرد: هنگامی که واژه «نظارت» در متن قانون به صورت مطلق ذکر شده است، باید دانست که این نظارت باید استدامه داشته باشد و شورای نگهبان پس از انتخابات نیز باید بر عملکرد نماینده های مجلس نظارت داشته باشد.

این طلبه حوزه با بیان اینکه طبق رهنمودهای رهبری اخلاق و اعتقاد مسؤولان یک مسأله فردی نیست، تأکید کرد: طبق منویات رهبری اگر کسی در دل خود مبانی امام و انقلاب را آنگونه که امام راحل تصویر فرمودند، اعتقاد نداشته باشد، نمی توان به آن شخص اعتماد کرد و آن شخص نباید در رده های مسؤولیتی باشد؛ اگر بر این مسائل نظارت صورت نگیرد و مصلحت اندیشی شود، بدون شک با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

چالش های اقامه قسط و نقش کلیدی شورای نگهبان در برابر نفوذ نا اهلان و نامحرمان

شیرازی از طلاب حوزه با بیان اینکه روحانیت باید بیانات رهبری را سرفصل مطالبات خود قرار دهند، گفت: اگر شورای نگهبان مصلحت اندیشی کرده است، بخاطر آن بوده است که ما طلاب نتوانسته ایم به خوبی از آن مطالبه داشه باشیم.

این طلبه جوان با بیان این که رهبر معظم انقلاب فرموده اند «اگر نظارت نکنیم بر کار مسؤولان حوادث بر ما غلبه خواهد کرد»، اظهار داشت: امروز ما وظیفه داریم بیدار بوده و بر کار مسؤولان نظارت داشته باشیم و رهنمودهای رهبری را به عنوان سرفصل مطالبات خود قرار داده و مطرح کنیم.

وی ابراز داشت: گاهی اوقات مصلحت اندیشی ها به انتخاب افرادی می انجامد که خلاف سوگندی که ابتدای حضور در مجلس می خورند، عمل می کنند، بنابراین باید جلوی آن گرفته شود.

گروه طلبگی با کارویژه کمک به شورای نگهبان تشکیل شود

حجت الاسلام موسوی در ادامه با بیان اینکه گام دوم انقلاب باید در شورای نگهبان نیز برداشته شود و آن هم این است که ما به کمک این شورا آمده و آن را یاری کنیم، گفت: در رابطه با فضای شورای نگهبان باید یک عده از طلاب حضور داشته باشند و در راستای اهداف این شورا اقدام کنند و آن اندازه ای در این زمینه تلاش داشته باشند که خود شورای نگهبان نیز از آن عده حمایت کنند.

این طلبه با اشاره به اینکه امروز باید از مرز مطالبه گری گذر کرده و اقدام کنیم و در این زمینه گفتمان سازی کنیم، تأکید کرد: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب امروز جوانان باید شانه خود را زیر بار مسؤولیت ها قرار بگیرند و در رابطه با احراز صلاحیت ها به شورای نگهبان کمک کنند.

وی اضافه کرد: نیازمند گروه طلبگی با کارویژه کمک به شورای نگهبان تشکیل شده و به این شورا در زمینه وظایف شان کمک کنند.

ضرورت بررسی فقهی «مصلحت اندیشی»

حجت الاسلام فاطمی نیا با بیان این که علما و مراجع بزرگوار در زمینه مصلحت اندیشی اظهار نظرهای مختلفی داشته اند، گفت: امروز نیازمندیم که طلاب مصلحت اندیشی از دیدگاه فقهی را بررسی کرده و معنای درست آن را تبیین کنند.

دانش آموخته حوزه علمیه قم اضافه کرد: امروز کارگروهی طلبگی با کارویژه کمک به شورای نگهبان تشکیل شده است و طلاب علاقه مند می توانند در این زمینه فعالیت کنند.

انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن شورای نگهبان باید به یک مطالبه همگانی تبدیل شود

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن شورای نگهبان باید به یک مطالبه همگانی تبدیل شود، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسؤولان ارگان های مختلف بر ضرورت انقلابی عمل کردن آنها تأکید کرده اند.

این طلبه انقلابی ابراز کرد: هنگامی که احراز صلاحیت از وظایف شورای نگهبان است، تبعاتی که احراز صلاحیت ها دارند را نیز باید بپذیرند و همه مسائل را بر عهده رهبری نگذارند؛ شورای نگهبان، مجلس و یا سایر ارگان ها باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند و این پاسخگویی را بر عهده رهبری نگذارند.

مصلحت اندیشی های نابجا به بلای جان شورای نگهبان تبدیل شده است

حجت الاسلام احسان بخش در ادامه بیان کرد: تا زمانی که شورای نگهبان از مصلحت اندیشی دست بر ندارد، هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه مصلحت اندیشی های نابجا به بلای جان شورای نگهبان تبدیل شده است، بیان کرد: تا زمانی که مر قانون را رعایت نکنند شاهد افرادی در رده مسؤولان خواهیم بود که برای مردم دردسر آفرین خواهند شد.

راهکارهایی به شورای نگهبان ارائه دهیم که با آن بتواند فشارهای موجود را دور بزند

حجت الاسلام رئوفی از دیگر روحانیون حاضر در جلسه بود و با بیان اینکه عمل به مر قانون در کلام آسان به نظر می آید، اما در مقام عمل بسیار سخت است، گفت: شورای نگهبان همواره تحت فشارهای سیاسی، اجتماعی، رسانه ای و امنیتی قرار دارد و طبیعتاً ممکن است یک سری مصلحت اندیشی هایی داشته باشند.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: ما باید راهکارهایی به شورای نگهبان ارائه دهیم که به وسیله آنها بتواند فشارهایی که از مراتب مختلف به آن وارد می شود را دور زده و تحت تأثیر قرار نگیرد.

باید دیدگاه های غربی را از میان مسؤولان بزداییم

یوسفی از طلاب جوان و پژوهشگران حوزوی در ادامه با بیان اینکه ما باید دیدگاه های غربی را از میان مسؤولان بزداییم، گفت: به عنوان مثال «رجل سیاسی» باید طبق مبانی اسلامی تعریف شود، نه اینکه عده ای بپندارند مراد از رجل سیاسی شخصی با تیپ و قیافه خاص و محافظ است.

وی افزود: ما باید دیدگاه های انقلابی را در میان مسؤولان مملکت به ویژه در میان مسؤولانی که در گلوگاه هایی همچون شورای نگهبان قرار دارند، تقویت کنیم؛ امروز باید مطالبات خود را به صورت رسانه ای بیان کنیم تا کسانی که ژست اپوزیسیون دارند جایگاه رسانه ای خود را از دست بدهند.

captcha