خواسته‌های قاریان فینالیست از مسئولان/ از افزایش سهمیه تا توجه به موقعیت مکانی
کد خبر: 3829477
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

خواسته‌های قاریان فینالیست از مسئولان/ از افزایش سهمیه تا توجه به موقعیت مکانی

گروه مسابقات ــ حاضران در فینال مسابقات قرآن استان تهران بیش از هر موضوعی از سهمیه اندک مرحله کشوری که به استان تهران اختصاص یافته است گلایه دارند و موقعیت جغرافیایی چهل و دومین دوره این مسابقات را چندان مطلوب نمی‌دانند.

به گزارش ایکنا؛ چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران در حالی روز گذشته با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد که در این دوره نیز شاهد اتفاق غیرمنتظره‌ای همچون ظهور یک صدای تازه یا حافظی که همه را غافلگیر کند نبودیم، رقابت‌ها بر همان روال همیشگی و تا حدود بسیار زیادی قابل پیش‌بینی برگزار شد تا در چنین وضعیتی جا برای بحث‌هایی همچون محل برگزاری مسابقات و ... باز شود.

محل برگزاری مسابقات قرآن استان تهران در این دوره یکی از موضوعاتی بود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد و جایی در میان بحث‌های حاشیه‌ای مسابقات در بین شرکت‌کنندگان و ... باز کرده بود. دارالقرآن حکیمیه در حالی میزبانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران را به دست آورد که دوری مسافت نسبت به مرکز تهران و همچنین مناطق غربی باعث شده بود تا شور و هیجان زیادی در مجتمع بصیرت حکمفرما نشود. موضوعی که البته چند سالی می‌شود مبتلابه مسابقات قرآن است و به نظر می‌رسد چاره‌ای اساسی باید در مورد آن اندیشیده شود.
فارغ از تمامی این بحث‌ها در مسابقات قرآن استان تهران و در رشته قرائت تحقیق که معمولاً جذاب‌ترین و مخاطب پسندترین بخش مسابقات است 33 نفر حضور یافتند که از بین آن‌ها 11 نفر به فینال راه پیدا کردند. 11 نفری که بسیاری بر این باورند که جای آن‌ها نه حضور در مرحله استانی که مراحل بالاتر بوده اما پشت سهمیه محدود استان تهران باقی مانده‌اند.
در این گزارش گفت‌وگویی با پنج نفر از فینالیست‌های این مسابقات که حائز رتبه نیز شده‌اند انجام گرفته است تا به دورنمای بهتری از داوری‌ها تا محل برگزاری و ... در چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران برسیم.

خواسته‌های قاریان فینالیست از مسئولان / از افزایش سهمیه تا توجه به موقعیت مکانی

آسیبی که سالن خالی به تلاوت‌ها می‌زند

محسن قاسمی، قاری ممتاز کشور و نفر اول این مسابقات در دو دوره اخیر در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تعداد بسیار زیاد قاریان خوشخوان در مسابقات قرآن به خصوص در استان تهران اشاره کرد و گفت: اینکه یک قاری در یک دوره تلاوت خوبی انجام می‌دهد و در دوره دیگر خیر بیشتر به تمرینات، شرایط روحی و البته تمرکز او بازمی‌گرد.

وی با اشاره به اینکه در مسابقات بخشی از تلاوت به خود شخص و وضعیت او در آن لحظه مربوط می‌شود، گفت:‌ لذا اینکه تمام خروجی یک شرکت کننده را به تلاوت او ارجاع دهیم، چندان صحیح نخواهد بود. داشتن تمرکز و تمرینات مستمر و هدفمند برای مسابقات باعث می‌شود تا متسابق برای روز مسابقه آماده باشد. هیچ قاری‌ای بدون داشتن این موارد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد حتی اگر از صدای خوبی هم برخوردار باشد. معمولاً هم اینگونه است که کسی که می‌خواهد در مسابقات شرکت کند چندین ماه قبل از آغاز رقابت‌ها برنامه تمرینی منظمی بر روی تلاوت و تمرکز و روحیات خود انجام می‌دهد.

نفر اول مسابقات قرآن استان تهران همچنین در مورد قرعه‌های فینال مسابقات و نیز داوری رقابت‌ها تصریح کرد: مطمئناً هیچکدام از داوران با کسی غرض‌ورزی ندارند،‌ بیشتر بحث داوری‌ها به شناختی که قاریان از خود دارند باز‌می‌گردد. تلاوت قرآن مجموعه‌ای از چند فاکتور است که همه قاریان از تمامی این فاکتورها به صورت همزمان برخوردار نیستند، در برخی قاریان این فاکتورها دارای نوسان است و همین باعث می‌شود در خروجی کار دیده شود. قاریان براساس شناختی که از خودشان دارند می‌دانند در برخی فاکتورها قوی و در برخی ضعیف‌اند، اما تنها فاکتور قوی خود را در نتیجه حساب می‌کنند در حالی که تلاوت یک مجموعه از فاکتورهای مختلف است. در مورد توازن و تناسب قرعه‌ها نیز من اعتقاد دارم هر قاری قرآن که در مسابقات شرکت می‌کند باید آمادگی تلاوت هر قرعه‌ای را داشته باشد.

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد محل برگزاری مسابقات و همچنین خالی بودن مسابقات از هر گونه شور و هیجان نیز اظهار کرد: شاید مناطق مرکزی تهران بهترین جا برای برگزاری مسابقات قرآن باشد. مشکل حضور نداشتن مخاطبان در سالن و خالی بودن از شور و هیجان نیز مشکلی است که سال‌ها با آن مواجه بوده‌ایم و مطمئناً مسئولان برگزاری پرشورتر مسابقات ترفندهایی را خواهند داشت. تلاوت یک هنر است که استماع آن می‌تواند افراد را جذب کند و من کمتر کسی را دیده‌ام که در زمان استماع تلاوت قرآن از گوش دادن آن منصرف شود. من اعتقاد دارم اگر فضا مهیا شود مطمئناً مردم برای حضور راغب هستند. در مسابقات کشوری نیز البته اینگونه است و سالن خالی است و قاری حس و حال تلاوت پیدا نمی کند.

قاسمی در پایان از خبرگزاری ایکنا که رویدادهای قرآن را انعکاس می‌دهد و به تریبونی برای قاریان تبدیل شده تا درد و دل‌ها و خواسته‌های خود را مطرح کنند نیز قدردانی کرد. ‌

خواسته‌های قاریان فینالیست از مسئولان / از افزایش سهمیه تا توجه به موقعیت مکانی

تفاوت مسابقات تهران و مشهد در شور و هیجان

حسن موحدی، جدیدترین چهره مسابقات قرآن استان تهران است، چهره‌ای که البته تا پیش از این از استان خراسان رضوی در مسابقات حضور می‌یافته و امسال به خاطر سکونت در تهران از این استان در مسابقات حضور یافته است. او در اولین سال حضور خود در مسابقات قرآن استان تهران رتبه دوم را به دست آورد تا برای رقبای خود در مرحله کشوری خط و نشان بکشد.

حسن موحدی، نفر دوم چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران نیز در گفت‌وگو با ایکنا بر سطح بالای مسابقات قرآن در استان تهران تأکید و در مورد مقایسه مسابقات استان تهران با خراسان رضوی که سابقه حضور در هر دو رقابت را دارد، گفت: هر کدام از این دو استان سختی‌های خاص خود را دارند، به اعتقاد من مسابقات قرآن در استان خراسان رضوی بسیار پرشورتر است،‌ البته در هر دو رقابت قاریان صاحب نام و صاحب عنوان و با کیفیت حضور دارند. به اعتقاد من تفاوت مسابقات قرآن استان تهران و خراسان نه در کیفیت قاریان بلکه در شور و هیجان حاکم بر مسابقات است.
وی افزود: در چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران قاریانی حضور دارند که در سطح بین‌المللی هستند. تیم داوری این دوره نیز تیم بسیار قوی‌ای بود به طوری که در هر آیتمی یکی از متخصص‌ترین افراد همان آیتم در سطح کشور حضور داشتند.

موحدی با تأکید بر اینکه فینال مسابقات قرآن استان تهران در حد فینال کشوری و حتی بالاتر است، گفت: جا داشت این دوره از مسابقات با شور و هیجان بیشتری برگزار شود. در هیچ گردهمایی دیگری این همه قاری خوب و خوشخوان حضور نخواهند داشت، مردم می‌توانستند از تلاوت‌هایی که در بالاترین سطح برگزار می‌شود استفاده کنند. ان‌شاءالله در ادوار آینده شاهد حضور بیشتر مردم در مسابقات باشیم.

خواسته‌های قاریان فینالیست از مسئولان / از افزایش سهمیه تا توجه به موقعیت مکانی

امکانات سالن مهم‌تر از موقعیت جغرافیایی

وحید خزایی، قاری ممتاز کشور که سابقه رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را دارد یکی دیگر از فینالیست‌های چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران بود که در نهایت رتبه سوم این مسابقات را به دست آورد.

وی در گفت‌وگوی خود با ایکنا سالن و امکانات آن را موضوعی مهم‌تر از محل برگزاری مسابقات به لحاظ جغرافیایی عنوان کرد و گفت: این سیاست همیشه وجود دارد که محل برگزاری مسابقات هر سال نسبت به سال قبل تغییر کند. بر همین اساس من اعتقاد دارم امکانات سالن محل برگزاری از موقعیت جغرافیایی مهم‌تر است. خوشبختانه در این زمینه تلاش خوبی شده بود تا چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران با کیفیت خوبی برگزار شود. در این دوره سالن و سیستم صوتی خوبی در نظر گرفته شده است. همچنین تیم داوری خوبی هم حضور داشتند و با حساسیت بیشتری به داوری می‌پرداختند.

خزایی در مورد کیفیت مسابقات قرآن استان تهران در این دوره تصریح کرد: مسابقات استان تهران از کیفیت خوبی برخوردار است و تمام فینالیست‌ها ظرفیت و توانایی حضور در مرحله کشوری را دارند، برای همین است که هر سال در نشست‌ها و گفت‌وگوهای رودررو شاهد درخواست‌های متعدد برای افزایش سهمیه‌ها هستیم.

وی اظهار کرد: امسال تلاوت‌هایی سطح بالایی را شنیدیم و از حدود 40 شرکت کننده شاید 20 نفر می‌توانستند در فینال حضور داشته باشند و چه بسا صاحب رتبه هم می‌شدند.

خواسته‌های قاریان فینالیست از مسئولان / از افزایش سهمیه تا توجه به موقعیت مکانی

سال‌هاست شیوه برگزاری مسابقات به انحراف رفته است 

حسن حکیمی، با 41 سال سن تنها دهه پنجاهی حاضر در جمع فینالیست‌های این دوره از مسابقات بوده که در نهایت نیز رتبه چهارم را به دست آورد. وی که تا کنون چندین بار در مرحله استانی رتبه اول یا دوم را کسب کرده است، نیز اعتقاد دارد که سهمیه مرحله کشوری استان تهران باید بیشتر از سقفی که الان در نظر گرفته شده است،‌ باشد.

وی گفت: استان تهران معمولاً حرف اول را در کشور می‌زند، متأسفانه با وجود اینکه بهترین قاریان و حرفه‌ای ترین‌ها در تهران حضور دارند اما سهمیه استان تهران برای کشوری بسیار کم است. زمانی تا 15 نفر از تهران به کشوری صعود می‌کردند اما در ادامه سهمیه کاهش داده شد، این در حالی است که نفر دهم مسابقات قرآن استان تهران از نفرات اول بسیاری از استان‌ها بالاتر است اما بر اساس قانون سهمیه، این افراد نمی‌توانند در کشور حضور یابند.

حکیمی در مورد داوری‌های این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: معمولاً به داوری اعتراض نمی‌کنم، در این دوره سطح داوری بسیار خوب بود و داوران از تخصص لازم برخوردار هستند. مشکلی که وجود دارد این است که قرعه‌ها در فینال از توازن کافی برخوردار نیستند،‌ بارها این نقد وارد شده که البته پاسخ قانع کننده‌ای هم دریافت نکرده‌ایم.

وی در مورد محل برگزاری مسابقات هم بیان کرد: محل برگزاری مسابقات بسیار بسیار بد بود، این به لحاظ جغرافیایی منظور است و گرنه سالن در حد مطلوبی بود. موقعیت جغرافیایی مسابقات در حدی بود که من اگر شرکت‌کننده نبودم تمایل بسیار کمی برای حضور در سالن مسابقات و شنیدن تلاوت‌های زیبای فینال را داشتم.
حکیمی در ادامه به وجود یک مشکل دیگر نیز اشاره و اظهار کرد: مشکل دیگری که وجود دارد شکل برگزاری مسابقات است. سال‌هاست که شکل برگزاری مسابقات به انحراف رفته است. مسابقات قرآن استان تهران در مرحله اول منطقه‌ای است و از هر منطقه سه نفر برای حضور در استان معرفی می‌شوند، در مقابل بیش از 100 نفر حذف می‌شوند،‌ در حالی که باید تمهیداتی اندیشیده شود که افراد حذف شده در سالن حضور داشته باشند. برگزار کنندگان مسابقات می‌توانند از ظرفیت افرادی که در مراحل مقدماتی مسابقات حضور می‌یابند استفاده کرده و آن‌ها را ملزم به حضور در سالن مسابقات کنند تا هم مسابقات با شور و هیجان بهرتی برگزار شود و هم اینکه افراد حذف شده در مرحله مقدماتی از مسابقات سطح بالا بهره‌مند شوند. همین باعث می‌شود انگیزه‌ها از بین برود و این حذف شدن اثرات بسیار بدی دارد.

خواسته‌های قاریان فینالیست از مسئولان / از افزایش سهمیه تا توجه به موقعیت مکانی

انتقاد به سهمیه اندک استان تهران

حبیب صداقت، قاری ممتاز کشور و نفر ششم چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران که بر اساس قانون سهمیه به احتمال زیاد از حضور در مرحله کشوری باز خواهد ماند نیز در گفت‌وگو با ایکنا، یکی از ویژگی‌های مهم امسال را سیستم صوتی مناسب بیان کرد و گفت: استفاده از سیستم صوتی مطلوب در این دوره جای تقدیر دارد. اما نکته که همواره مورد نقد واقع شده است نوبت تلاوت قاریان در فینال و اعلام زمانبندی آن بوده است، به اعتقاد من برای برنامه‌ریزان مسابقات کاری نخواهد داشت اگر از شب قبل قرعه‌ها و نوبت تلاوت‌ها را اعلام کنند تا شرکت کننده بر اساس زمان اجرای خود در سالن حضور پیدا کند.
وی در مورد قرعه‌های فینال بر بدون مشکل بودن آن‌ها و برقراری توازن و تناسب بین قطعه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ محل برگزاری مسابقات نیز مقداری دور بود و اگر مرکزیت داشت خیلی بهتر بود به خصوص برای افرادی که از غرب تهران به این منطقه می‌آمدند بسیار سخت‌تر بود.
صداقت اظهار کرد: بحث دیگر در مورد سهمیه‌ها هست، مسئله‌ای که در این مورد وجود دارد این است که بسیاری از دوستان فینالیست کشوری بوده‌اند، قاری‌ای که به فینال کشوری می‌رود این استحقاق را دارد که برای دوره بعد مستقیم به کشوری بیاید. اما توجهی که به این موضوع باید باشد،‌ وجود ندارد و افراد باید از مراحل پایین‌تر شروع کنند. اگر افرادی که سال قبل در فینال بوده‌اند امسال هم به استانی بیایند باعث می‌شود تا افراد جدید نیز نتوانند از مرحله استانی بالاتر بروند. هیچ اشکالی ندارد به جای اینکه در کشوری 70 نفر شرکت کننده باشد 80 نفر حضور داشته باشد. این مسئله واضحی است که نیاز به اصلاح و بازنگری جدی داشته باشد. بارها این موضوع را مطالبه کرده‌ایم علت شاید این باشد که تعداد شرکت کننده‌های کشوری را نمی‌خواهند افزایش دهند.

در مرحله فینال مسابقات سراسری استان تهران در بخش قرائت تحقیق محسن قاسمی، وحید خزایی، مسعود نوری، مسعود موحدی، حبیب صداقت، امیر باقری، حسن حکیمی، محمد کاظمی، حمید شیخ‌زاده، علیرضا مهدی‌زاده و علی خشنود حضور داشتند و این رقابت‌ها اوایل این هفته در دارالقرآن بصیرت واقع در حکیمیه تهران برگزار شد.

انتهای پیام 

captcha