فعالیت سامانه «بچه‌های مسجد» برای اوقاف فراغت جوانان و نوجوانان
کد خبر: 3830700
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

فعالیت سامانه «بچه‌های مسجد» برای اوقاف فراغت جوانان و نوجوانان

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که سامانه بچه‌های مسجد در ۶ عرصه فعالیت می‌کند گفت: این ۶عرصه شامل حوزه‌های قرآن و عترت، هنری، اجتماعی، فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، آموزش و توانمندی است. در این سامانه برای تمام اقشار جامعه و گروه‌های سنی برنامه داریم اما ۸۰ درصد مخاطبان فعال در این سامانه بین ۷ تا ۲۱ سال هستند. از این طریق می‌توانیم برنامه‌های مفیدتری را برای قشر جوان و نوجوان جامعه ارائه بدهیم که امروز فعالیت این سامانه از تعداد صدها هزار فعالیت گذشت.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که سامانه بچه‌های مسجد در ۶ عرصه فعالیت می‌کند گفت: این ۶عرصه شامل حوزه‌های قرآن و عترت، هنری، اجتماعی، فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، آموزش و توانمندی است. در این سامانه برای تمام اقشار جامعه و گروه‌های سنی برنامه داریم اما ۸۰ درصد مخاطبان فعال در این سامانه بین ۷ تا ۲۱ سال هستند. از این طریق می‌توانیم برنامه‌های مفیدتری را برای قشر جوان و نوجوان جامعه ارائه بدهیم که امروز فعالیت این سامانه از تعداد صدها هزار فعالیت گذشت.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این موضوع که ما در حوزه بچه‌های مسجد سامانه‌ای را از اول تابستان در حوزه برنامه و فعالیت‌های کانون راه اندازی کرده‌ایم که در۶ عرصه فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این عرصه‌ها عبارتند از فعالیت در حوزه قرآن و عترت، آموزش و توانمندی، فعالیت هنری، شبکه یابی و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی و فعالیت اجتماعی که امروز تعداد فعالیت‌های ثبت شده در این سامانه ۱۹۷۱ فعالیت است. این سامانه  بالای دو میلیون عضو دارد.

وی افزود: فعالیت کانون درعرصه قرآن و عترت شامل فعالیت‌های حفظ، روخوانی، تفسیر، نهج البلاغه، طرح ۱۴۵۳، صحیفه سجادیه است و در عرصه هنر سرود، نمایش مسجدی، خیاطی، نقاشی، صنایع دستی مداحی، تولیدات هنری، تئاتر، قصه گویی، تواشیح، داستان و فیلم نامه نویسی، تصویر سازی، کاریکاتور و پرده خوانی است. در حوزه هنری نیز گرافیک، تجسمی، موسیقی، کلیپ و سایر موارد را نیز داریم. مجموعا ۷۱ نوع فعالیت در ۶ محور در این حوزه‌ها به ثبت رسیده است و گروه سنی فعال در این سامانه شامل گروه سنی زیر هفت سال، ۷ تا ۱۴ سال، ۱۴ تا ۲۱ سال، ۲۱ تا ۴۰ و بالای ۴۰ سال است. ۸۰ درصد مخاطبان بین ۷ تا ۲۱ سال هستند و تمرکز ما نیز بیشتر بر روی این قشر از جامعه است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ از لحاظ جنسیت نیز در این سامانه تعداد زنان نسبت به مردان کمتر است و به لحاظ اینکه بانوان در بحث فرهنگی می‌توانند تاثیرگذارتر باشند باید برنامه‌هایی تهیه کنیم که این قشر از جامعه نیز در این سامانه فعالتر شوند.

ارزانی گفت: سامانه بچه‌های مسجد پس از پایان اوقات فراغت نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در سراسر ایران هر کدام از رنج‌های سنی که به آن اشاره شد بخواهند فعالیت در عرصه‌های مختلف داشته باشند می‌توانند از طریق این سامانه اعضای فعال در مساجد را شناسایی و با آنها ارتباط بگیرند.

وی در ادامه به ایجاد مرکز رشد مسجد اشاره کرد و گفت: این مرکز در حوزه کارآفرینی کلید می‌خورد و نه فقط در قالب ایده شغل و استارت آپ، بلکه برای تبدیل به هسته فناورانه و رشد در زمینه اشتغال حرکت می‌کند. در این راستا طرح‌های نوآورانه و خلاقانه هر استان در سامانه سحاب بارگزاری می‌شود و کانون به نسبت اعتبار مورد نیاز طرح‌های ارائه شده منابع مالی جهت انجام طرح تخصیص می‌دهد به طوری که طرح‌های زیر پنج میلیون تومان در استان و بالای این مبلغ در مرکز کانون اعطا می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در خصوص فعالیت‌های این نهاد برای اوقات فراغت اظهار کرد: کانون در سال جاری برای اوقات فراغت متفاوت‌تر ظاهر شده و مدل پایتخت فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) را تعریف کرده است که در ۴ عرصه محله محوری، خانه بنیانی، مسجد پایه و نشاط اجتماعی و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری میان مساجد رقابت ایجاد می‌کند.

ارزانی گفت: تعداد مساجد در حدود ۷۰ هزار و تعداد کانون‌ها ۲۵ هزار است یعنی کانون‌ها در همه مساجد فعال نیستند و قرار شد کاردانی رشته خادمی مسجد در دانشگاه پایه‌گذاری شود.

انتهای پیام

captcha