علت افزایش مشكلات اجتماعی، به هم خوردن ارتباطات مساجد است
کد خبر: 3830763
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
آیت‌الله دژكام:

علت افزایش مشكلات اجتماعی، به هم خوردن ارتباطات مساجد است

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در استان فارس معتقد است علت اینكه مشکلات اجتماعی روز به روز زیادتر می‌شود و مردم کسی را پیدا نمی‌کنند تا مخاطب قرار دهند به خاطر این است که شبکه و ارتباطات مساجد به هم خورده است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، 6 مرداد در دیدار با مدیركل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به امور مساجد اشاره كرد و گفت: امور مساجد با شورای هماهنگی به نوعی تلفیق شده است و در این جهت هم امیدواریم بتوانیم موفق باشیم. در این مسیر موانعی پیش آمده است ولی برای ساماندهی به بحث مسجد محوری و شبکه مساجد از امروز به بعد به‌صورت یک برنامه زمان‌بندی شده وارد می‌شویم و ان‌شاءالله یک چارچوب را مشخص می‌کنیم. از امروز باید برنامه‌ریزی کنیم تا پایان ماه شرعی شکلی به قضیه داده شود که به نتیجه مطلوب برسیم.

وی با تأكید بر اینكه باید به‌گونه‌ای صحبت کنیم که مردم هم بفهمند اما وقتی مخاطب سخنان ما را درک نمی‌کند و متوجه نمی‌شود چگونه انتظار دارید با شما همکاری کنند، گفت: خیلی صمیمانه دور هم کار کنیم تا بحث ساماندهی مساجد را به سرانجام برسانیم. کار دست خدا هست اما ما باید وظیفه خود را انجام دهیم تا کار به نتیجه برسد.

آیت‌الله دژكام، وضعیت اجتماعی در سطح شهر شیراز را مناسب ندانست و گفت: علت اینکه مشکلات اجتماعی روز به روز زیادتر می‌شود و مردم کسی را پیدا نمی‌کنند تا مخاطب قرار دهند به خاطر این است که شبکه و ارتباطات مساجد به هم خورده است و به مسجد محوری توجه نمی‌شود.

وی با یادآوری اینكه در زمینه و بنای اصلی نهاد اجتماعی اسلامی کار می‌کند، گفت: این مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد و به مرور انباشته شده است و باید آن را سامان دهیم و خیلی کار زمین مانده داریم و وقتی این كارها شکل گرفت منبعی برای سایر کارها می‌شود. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تکیه به مردم باید کارها را پیش ببرد نه تکیه به سایر نهادها و مراکز.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: ضرورت حضور مجموعه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به واسطه اینکه هماهنگ‌کننده یکسری از مراکز و نهادها باید باشد، واضح است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در این راستا فرموده‌اند که این کار یک نهاد نیست ولی نقش هماهنگ‌کنندگی با نقش اجرایی مقداری متفاوت است و باید در ایفای این نقش هماهنگ‌کنندگی چارچوب‌ها و خطوط کلی کار را مشخص کنیم.

آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در یكسری از مناسبت‌های خاص درگیر می‌شود، گفت: این مسئله در گام دوم انقلاب اسلامی باید تبیین دقیق‌تری شود یعنی گاهی شورای هماهنگی را هم عرض یکسری از مراکز دیگر می‌دانیم در حالی که نقش هماهنگ‌کننده در عرض دیگران نیست. اینکه حیثیت کار را ائمه جمعه در خیلی موارد بر عهده دارند به خاطر این است که نقش پدری و هماهنگ‌کنندگی را القا کنند زیرا جمع بسیاری از مراکز مجری و فعال کار آسانی نیست.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه جهت‌گیری انقلاب اسلامی در همین مناسبت‌هاست، گفت: این مسئله بدان معناست كه شورای هماهنگی ضمن اینكه مراسم یك مناسبت را برگزار می‌كند در واقع راهبرد انقلاب اسلامی را تبیین و ترویج كرده است و اگر این جنبه تبیینی و ترویجی ضعیف است باید تقویت شود و به این مسئله باید توجه ویژه‌ای شود.

وی یادآور شد: از خصوصیات انقلاب اسلامی این است که بعد از 40 سال حس و حال مردم در روزهایی مثل 22 بهمن یا روز قدس ربطی به جریان‌های سیاسی و دولت وقت ندارد و مردم انقلابی هستند و با انگیزه‌های ویژه انقلابی به‌صورت میلیونی به میدان می‌آیند و باید در آن حرکتی که انجام می‌شود این انگیزه‌ها و ارزش‌های انقلابی تقویت شود که این امر نیاز دارد در طول سال به آن فکر کنیم.

آیت‌الله دژكام خواستار توجه به مسئله جوان‌گرایی در این قضیه شد و گفت: جوان‌گرایی نیز کار مناسبی است برای اینکه طبیعت این عالم است که انقلاب را همانند هر پدیده زنده دیگر برای تداوم پویایی و نشاطش باید به دست جوانان بدهیم و آنان باید توجیه شده و کار یاد گرفته باشند و پای کار بیایند و ادامه دهند.

وی با تصریح اینكه این قضیه کاری است که در فواصل این مناسبت‌ها باید در مورد آن فکر کرد و برنامه‌ریزی داشت و کار انجام داد، گفت: اینکه طبق آمار درصد فعالان بیشتر شده است به معنی این است که کار را خوب انجام می‌دهیم و باید بیشتر تلاش کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس بیان كرد: در سال‌های اول انقلاب به واسطه اینکه فعال بودیم بیشتر احساس مسئولیت می‌کردیم، امروز اگر کسی پای کار بیاید اما مسئولیتی نداشته باشد پس از مدتی احساس می‌کند که نقش‌آفرین نیست. همان‌طور که اول انقلاب جوانان نقش‌آفرین بودند و بیشتر به عرصه‌های انقلاب جذب می‌شدند امروز هم باید نقش‌آفرینی را تعریف کنیم آن هم نقش‌های جدید و مناسب.

وی با اشاره به ظرفیت فضای مجازی گفت: باید به جوانان میدان دهیم تا آن‌ها احساس کنند می‌توانند نقش ایفا کنند و خواهیم دید که جوانان با انگیزه بیشتری حضور پیدا می‌کنند. از مسئولیت دادن به جوانان هراس نداشته باشیم تا به میدان بیایند و ان‌شاءالله خدا کمک می‌دهد.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: اینکه کسی در کاری تنها با هدف دنیای خود نه برای رضای خدا شرکت کند، اشتباه است و این حالت را گاهی خود ما مسئولان رواج داده‌ایم که طرف دنبال دنیا است و احساسش اینگونه است که کار معامله است و نتیجه می‌گیرد اما برای خدا و آخرت که ارزش دارند اهمیتی قائل نیست و یکی از آسیب‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم این است.
وی از مسئولان شورای هماهنگی خواست كه در این زمینه جوانان را یاری دهند و ادامه داد: در قرآن كریم به تغییر اشاره شده است چنانچه خدای متعال در آیه 59 سوره مبارکه مریم فرموده است «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یلْقَوْنَ غَیا؛ آنگاه پس از آنان جانشینانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پیروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند دید» یعنی اهداف و مسیر را تغییر دادند و این خطری است که انقلابی‌ها در نسل‌های بعدی ممکن است به آن مبتلا شوند.

آیت‌الله دژكام اظهار كرد: در شورای هماهنگی در کنار فعالیت‌های خود به‌عنوان یک آسیب‌شناسی باید به این مسائل هم فکر کنیم و به جهت‌گیری صحیح حرکت‌های انقلابی و اجتماعی کمک دهیم.

انتهای پیام

captcha