ماجرای سهمیه فرزندان هیات علمی در کنکور/از فضل پدر تو را چه حاصل؟
کد خبر: 3835367
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

ماجرای سهمیه فرزندان هیات علمی در کنکور/از فضل پدر تو را چه حاصل؟

فرزندان اعضای هیات علمی با کسب ۹۲.۵ درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد، می‌توانند به راحتیانتقالی بگیرند و حتی رشته خود را تغییر دهند.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری سال 1398، سهیمه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور سراسری هم در رسانه ها  و شبکه های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته شده است و برخی ها معتقدند این سهمیه نقض آشکار عدالت است.

سهیمه فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور چیست؟

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها چنانچه در آزمون کنکور ۹۰ درصد نمره یک رشته را کسب کنند می‌توانند جهت انتقال به دانشگاه مد نظرشان و یا دانشگاهی که والدین در آن مشغول تحصیل است اقدام کنند.

طبق همین مصوبه فرزندان اعضای هیات علمی با کسب 92.5 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد، می‌توانند حتی رشته خود را تغییر دهند. یعنی فرزندان اساتید می توانند به راحتی تغییر رشته و تغییر مکان بدهند. اگر داوطلب تهرانی در یک استان دور افتاده قبول شده باشد و والدینش در یکی از دانشگاه های تهران باشند می تواند با یک انتقالی در یک دانشگاه معتبرتحصیل کنند.  

همین مسئله مورد انتقاد کارشناسان آموزشی نیز قرار گرفته است. برخی از آنها معتقد هستند فرزندان اعضای هیئت علمی از شرایط علمی واقتصادی خوبی برخوردار هستند چرا باید در کنکور سراسری هم سهمیه داشته باشند و این نقض عدالت است.

1500 فرزند اعضای هیئت علمی در کنکور98 سهمیه داشتند

در همین ارتباط، «منصور غلامی» درباره انتقاداتی که نسبت به سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها در کنکور سراسری وجود دارد به خبرنگار شبستان می گوید: این آیین نامه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که فرزندان اعضای هیئت علمی می توانند به دانشگاه محل خدمت والدین منتقل شوند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه می دهد: بعضا فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها حق تغییر رشته را نیز دارند.

او ادامه می دهد: سال 1398 از بین یک میلیون نفر داوطلب یک هزار و 500 نفر سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی را داشته اند که از این سهیمه استفاده کردند.

غلامی بیان می کند: تعدادی هم بین دانشگاه های هم تراز جا به جا شدند. یعنی انتقالی آن ها از شهرستان به شهرستان بود. برای نمونه دانشجو در استان شرقی قبول شده بود، پدرش در استان غربی بود که منتقل شده به مکانی که پدرش حضور داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می گوید: تعداد خیلی کمی به دانشگاه های بزرگتر از جایی که قبول شده اند، منتقل شدند. انتقاد هایی که می شود در فضای غیرمنطقی است.

فرزندان فرهنگیان هم باید سهمیه داشته باشند

با وجود اینکه وزیر علوم از این سهمیه دفاع می کند اما «فاطمه سعیدی» به خبرنگار شبستان می گوید: ما معتقدیم همانگونه که برای فرزندان اعضا هیات علمی  دانشگاه ها برای نقل و انتقال سهمیه ای در نظر گرفته شده است باید برای فرزندان فرهنگیان نیز چنین سهیمه ای در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار می کند: به هر حال معلمان با کمترین امکانات و با سختی های معیشتی به کار آموزش و تربیت نسل های مختلف در کشور می پردازند و انتظاراتی نیز دارند که شاید دردوره های مختلف کمترین توجهی به این انتظارات شده است و توجه به این بخش از جامعه باید از برنامه های دولت ها باشد.

او تصریح می کند: اعمال سهمیه برای فرزندان معلمان و فرهنگیان  کشور  برای جابجایی و یا امکاناتی برای رشد و تحصیل آنها در دانشگاه ها می تواند گامی موثر در توجه به مشکلات و مسائل آنها باشد و به گونه ای آنها را برای ادامه خدمت و فعالیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دلگرم کند.

این درحالی است که در سال‌های گذشته دیوان عدالت اداری بر اساس شکایت سازمان بازرسی کل کشور بخشنامه ارائه تسهیلات و امتیاز به فرزندان اعضای هیات علمی شرکت کننده در کنکور را ملغی اعلام کرده است، ولی بلافاصله هیات دولت امتیاز انتقال و تغییر رشته در کنکور‌های سراسری برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها را به تصویب رساند.

 

captcha