تأکید بر ارتقای فعالیت‌های مجمع و ابراز ناراحتی از کمبود امکانات برای حمایت از شیعیان
کد خبر: 3838834
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
گزارش ایکنا از آئین معارفه دبیرکل جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛

تأکید بر ارتقای فعالیت‌های مجمع و ابراز ناراحتی از کمبود امکانات برای حمایت از شیعیان

گروه بین‌الملل ــ آیت‌الله تسخیری در مراسم تکریم و معارفه دبیران کل پیشین و جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع)، گفت: مسئولیتی که رهبر معظم انقلاب برعهده دبیرکل مجمع گذاشته‌اند، متناسب با شرایط حساس بین‌الملل و جایگاه مهم پیروان اهل‌بیت(ع) است. از سویی انتظار خاندان عصمت و طهارت(ع) از این مجمع نیز مسئولیت عظیمی را برعهده دبیرکل می‌گذارد..

لزوم ارتقای فعالیت شیعیان به تناسب توطئه دشمنانبه گزارش ایکنا؛ مراسم تکریم و معارفه دبیران کل سابق و جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع)، امروز نهم شهریورماه، با حضور اعضای شورای عالی و مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مسئولان کشوری و لشکری و برخی شخصیت‌های دولتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

آیت‌الله محمدعلی تسخیری، عضو شورای مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور جهان اسلام، طی سخنانی در این مراسم با اشاره به مسئولیت خطیر دبیرکل این مجمع؛ گفت: مکتب اهل‌بیت(ع) بسیار عظیم و دربردارنده همه معارف این خاندان بوده و راه نجات بشریت را ارائه می‌کند. عظمت این مکتب،‌ مسئولیت دبیرکل آن را نشان می‌دهد.

وی با بیان این مطلب افزود: مسئولیتی که رهبر معظم انقلاب برعهده دبیرکل مجمع گذاشته‌اند، متناسب با شرایط حساس بین‌الملل و جایگاه مهم پیروان اهل‌بیت(ع) است. از سویی انتظار خاندان عصمت و طهارت از این مجمع نیز مسئولیت عظیمی را برعهده دبیرکل می‌گذارد.

لزوم ارتقای فعالیت شیعیان به تناسب توطئه دشمنان

آیت‌الله تسخیری ادامه داد: مسئله فعالیت‌های دشمنان مکتب اسلام به ویژه وهابیت،‌ تبیین‌کننده اهمیت مسئولیتی است که دبیرکل مجمع دارد. امروزه امکانات بسیار عظیمی در اختیار شیعیان قرار دارد. تالیفات بسیاری از سوی تشیع در جهان منتشر شده است.

وی گفت: به موازات فعالیت‌هایی که از سوی دشمنان انجام می‌شود،‌ ما نیز باید فعالیت‌های خود را افزایش دهیم. پیروزی انقلاب اسلامی عظمت ویژه‌ای را به تشیع هدیه کرده است. مجمع اهل بیت(ع) باید خود را در سطح فعالیت دشمنان قرار دهد و اهداف اساسنامه خود را محقق کند.

آیت‌الله تسخیری گفت: پرچم مقاومت مستضعفان امروز به دست شیعه و ایران است و حزب‌‌الله لبنان، انصارالله یمن و شیعیان بحرین نیز در این راستا نقش‌آفرینی می‌کنند.

راهبرد معنویت، ‌بیداری و ترویج مقاومت

حجت‌الاسلام رضا رمضانی،‌ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این مراسم بیان کرد: آنچه که به عنوان راهبرد در سخنان رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، تاکنون در این مرکز اعمال شده که عقلانیت، معنویت،‌ بیداری و ترویج نهضت مقاومت که در قرآن و روایات نیز آمده از آن جمله است.

وی افزود: اهل بیت(ع) میزان، مصباح و اسوه هستند و توحید محور اصل فعالیت آنان است. کارهایی که تاکنون در این مجمع انجام شده،‌ باید حفظ شود و ارتقا پیدا کند تا ادبیات و گفتمان انقلاب اسلامی به جهانیان معرفی شود و اتفاق بزرگ حرکت عظیم فکری را شاهد باشیم.

رمضانی ادامه داد: انقلاب ما مقدمه دولت،‌ جامعه و امت اسلامی است و باید زمینه تمدن اسلامی را فراهم کنیم که این موضوع نرم‌افزار خود را نیاز دارد. نامه‌های رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا به عنوان یک مصلح فکری ارائه شد که به عقلانیت اشاره دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب را فقط نباید رهبر ایران و ولی امر مسملین این کشور دانست، افزود: ایشان به عنوان یک مصلح فکری و دینی در جهان درخشیده است و عرصه‌ای را به جامعه بشری ارائه کرد که همان نگاه به اهل بیت(ع) است.

لزوم ارتقای فعالیت شیعیان به تناسب توطئه دشمنان

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت اظهار کرد: امام حسین(ع) نیز فقط الگوی شیعیان نیست؛ وی علاوه بر اینکه برای شیعیان الگو و اسوه است، برای همه مسلمانان اسوه‌ای بارز است؛ زیرا برای احیای سنت‌های دین اسلام گام برداشت. همچنین این امام الگوی همه پیروان ادیان ابراهیمی است،‌ زیرا به حق دعوت کرده است.

رمضانی ادامه داد: اگر چنین نگاهی را نسبت به هدایت بشر داشته باشیم، مسئولیت مهمی متوجه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران و حوزه‌های علمیه است که باید در این راستا گام بردارند و نسبت به معرفی اهل بیت به جهان اقدام کنند.

وی به ترویج محبت در کنار خشونت تأکید کرد و گفت: پروژه‌ای 15 ساله در یکی از کشورهای خارجی تعریف شده بود که بر روی این موضوع تأکید داشت که پیروان پیامبر اسلام(ص) فقط عرب‌زبان‌ها بودند و قرآن نمی‌تواند همه بشر را مخاطب خود قرار دهد.

رمضانی تصریح کرد: مخاطب قرآن عقل و فطرت است که پیامبر اسلام آن را برای همه ابنای بشر گشوده و ما در کنار محبت، بحث مقاومت در برابر زور و ظلم و تزویر را نیز دنبال می‌کنیم. باید عوامل موفقیت مجمع جهانی اهل بیت(ع) را توسعه و موانعی که بر سر راه این فعالیت‌هاست را کاهش دهیم.

وی گفت: نباید تصور کرد که هر آنچه انجام شده،‌ نهایت اقدام بوده است. ما در همه عرصه‌ها با آنچه که باید انجام شود فاصله داریم.

دو بال وحدت جهان اسلام

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه دبیرکل سابق و جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: خدمات صادقانه و پیگیرانه حجت‌الاسلام اختری در مسئولیت‌های متعدد به ویژه در مجمع برای همه ما آشکار است. اهل بیت(ع) رکن اصلی جهان اسلام هستند.

وی ادامه داد: وحدت جهان اسلام با دو بال قرآن و اهل بیت(ع) امکانپذیر است؛ قرآن نقطه اتصال یک میلیارد مسلمان در جهان است که با این کتاب، چه در متن و چه در لایه‌های پنهان آن در طول 14 قرن پیوند خوردند. همه فرق اسلامی، اهل بیت(ع) را این گونه می‌شناسند که به واسطه اتصال به منبع قدسی، اصیل‌ترین منبع دین به شمار می‌روند.

لزوم ارتقای فعالیت شیعیان به تناسب توطئه دشمنان

صالحی اظهار کرد: با تکیه بر این دو بال می‌توانیم با توطئه دشمنان مسلمانان که پیچیده‌تر و عمیق‌تر شده است مقابله کنیم. این کار آرمان پیامبر(ع) و ائمه معصومین(ع) را محقق‌ می‌کند. انقلاب اسلامی حرکت خود را با این نگاه آغاز کرد و امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، روابط خود را با امم اسلامی بر همین راستا بنا کردند که مجمع اهل بیت(ع) نیز از ارکان این راهبرد بوده و توفیقات فراوانی داشته است.

وی افزود: حجت‌الاسلام اختری در عقبه استراتژیک ایران نقش اساسی ایفا کرد و در روزهایی که جبهه مقاومت به چشم نمی‌آمد،‌ بذر آن را کاشت و خادم انقلاب و اسلام شد. حجت‌الاسلام رمضانی نیز در داخل و خارج کشور اثرگذار بوده است.

15 سال فعالیت در مجمع

حجت‌الاسلام محمدحسن اختری، دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت با بیان اینکه از ابتدا یک طلبه بودم که در خدمت رهبری و امام خمینی(ره) باشم،‌ گفت: از اینکه پس از انقلاب و برای 35 سال مورد لطف و عنایت رهبری بودم قدردان هستم. در مراحل مختلف خدمتگزاری از سال 65 تاکنون مورد توجه معظم‌له بوده‌ام و هنگامی که شنیدم ایشان از من راضی هستند، بسیار خوشحال شدم.

وی که 15 سال در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) مشغول به فعالیت بود، افزود: از نبود امکانات برای فعالیت ایتام آل محمد(ص) ناراحت هستم. اهداف مجمع سازماندهی اوضاع شیعیان و نشر معارف اهل‌بیت(ع) براساس تقریب مذاهب اسلامی و میان مسلمان و غیرمسلمانان است.

لزوم ارتقای فعالیت شیعیان به تناسب توطئه دشمنان

اختری با بیان اینکه امکانات محدود است و باید نسبت به ایجاد آنها تلاش کرد، گفت: باید ظرفیت‌ها را مورد استفاده قرار داد و توانمندی‌ها را تجمیع کرد. تشکل‌های متعددی همچون زنان،‌ جوانان و پزشکان ایجاد کرده‌ایم. زمینه انجام فعالیت وجود دارد و اقدامات مطلوبی در این راستا شده است که نیاز به ادامه دارد.

به گفته وی، راه‌اندازی دانشگاه جهانی اهل‌بیت(ع) یکی دیگر از این گونه فعالیت‌هاست که به تربیت کادر انسانی می‌پردازیم. در فضای مجازی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است که به تولید و بهره‌وری نیاز دارد. خبرگزاری ابنا با 25 زبان یکی دیگر از فعالیت‌های مجمع در طول سال‌های گذشته بوده است.

اختری به ویکی شیعه اشاره کرد و ادامه داد: این سایت با 10 زبان فعالیت می‌کند و زمینه گسترده‌تر شدن دارد. تعداد مسلمانان در ابتدای انقلاب یک میلیارد نفر بود که اکنون به یک میلیارد و 700 میلیون نفر افزایش یافته است. 300 میلیون نفر پیرو اهل‌بیت(ع) در دنیا وجود دارد.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، دیگر سخنران این مراسم بود.

وی گفت: نور از پرخاصیت‌ترین موجودات عالم است که سرعت سیر،‌ تشخیص اشیا از هم و تقویت موجودات با نور خورشید از این جمله است. سرعت نور از سرعت صوت بیشتر است و نور خورشید مایه پرورش موجودات زنده از جمله حیوانات، انسان‌ها و حتی تکامل جمادات است.

لزوم ارتقای فعالیت شیعیان به تناسب توطئه دشمنان


وی با بیان اینکه نور معنوی هم داریم، توضیح داد: نور قرآن و عترت از این دست است که در زیارت جامعه کبیره نیز به هشت مورد نور اشاره شده است که به صورت مفرد و مکسر به کار رفته است. در اثر نور حسینی و اهل بیت، افکار انسان‌ها پرورش پیدا می‌کند؛ انقلاب اسلامی ایران نیز نشئت گرفته از نور حسینی است. حق از باطل با نور این خاندان روشن می‌شود و اهل بیت(ع)، چراغ نورافکن هستند.

مجتهد شبستری ادامه داد: اختری در سوریه،‌ لبنان و سپس دفتر مقام معظم رهبری فعالیت‌ می‌کرد و بسیار پرکار بود و اغلب تا ساعت 21 در مجمع حضور داشت.

نقش آیت‌الله اختری در تشکیل حزب‌الله لبنان

سیدابوالحسن نواب، دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در این مراسم گفت: راه‌اندازی جنبش حزب‌الله لبنان به کوشش حجت‌الاسلام اختری انجام شد. وی همچنین خدمات ماندگاری در سوریه دارد و به عنوان شیخ‌السفرا مطرح بود که بیشترین زمان را در کنار محور مقاومت در این کشور حضور داشت.

وی به حضور مؤثر و تمام وقت اختری در مجمع اهل‌بیت(ع) اشاره و بیان کرد: رمضانی نیز اداره مرکز اسلامی هامبورگ را که به کوشش شهید بهشتی در آلمان راه‌اندازی شده بود برعهده داشت و در حوزه علمیه نیز استاد رشته فقه، اصول و معارف است.

حسین معتوق، عضو کویتی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز بر لزوم توجه به سه سیاست در دوره جدید مجمع تأکید کرد و افزود: تبیین چهره واقعی اهل بیت، تجمیع نیروها و پرهیز از موازی‌کاری و حضور پررنگتر مجمع اهل بیت در حوزه علمیه و استفاده از علمای ایرانی و غیرایرانی نیازمند توجه بیشتر از سوی این مرکز است.

در این مراسم همچنین حکم انتصاب رضا رمضانی به عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به قلم رهبر معظم انقلاب از سوی آیت‌الله تسخیری، مشاور معظم‌له قرائت شد.

انتهای پیام

captcha