هنر عاشورایی هیچ‌گاه جذابیت خود را از دست نخواهد داد
کد خبر: 3839196
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
محسن مؤمنی‌شریف:

هنر عاشورایی هیچ‌گاه جذابیت خود را از دست نخواهد داد

گروه هنر ــ رئیس حوزه هنری در آیین گشایش نمایشگاه «سوگواره هنر عاشورایی» اظهار کرد: برخی از هنرها دستخوش گذر زمان می‌شود و از کیفیتشان به نوعی کاسته شده و مخاطبانشان را از دست می‌دهند، اما هنر عاشورایی هیچ‌گاه کم‌فروغ نخواهد شد.

هنر عاشورایی هیچ‌گاه جذابیت خود را از دست نخواهد دادبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه «سوگواره هنر عاشورایی» با حضور محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری امروز 10 شهریورماه در نگارخانه ابوالفضل عالی برگزار شد. در این نمایشگاه، 50 اثر برگزیده 11 دوره گذشته سوگواره هنرهای عاشورایی به نمایش درآمده است.

محسن مؤمنی شریف در این مراسم اظهار کرد: در این نمایشگاه شاهد آثاری هستیم که در آن عشق به اباعبدالله(ع) موج می‌زند. این شکل از هنر تنها مختص ایام محرم نیست، بلکه با قلب و روح هنرمندان ما همراه شده است. به همین دلیل، هم خالق اثر و هم بیننده از همراهی با چنین مفاهیمی لذت می‌برد.

وی افزود: هنرمندان یکی از بهترین ابزارها را برای ابراز ارادت به اباعبدالله(ع) در اختیار دارند که این ابزار هنر است؛ هنری که می‌تواند فارغ از همه مرز‌ها دل‌ها را بلرزاند و عاشق اهل بیت(ع) را جذب خود کند. در عرصه هنر، هنرمندان عرصه تجسمی فعال‌ترین افراد بوده‌اند و به همین دلیل، حمایت از این سبک از هنر از دغدغه‌های اصلی حوزه هنری است.

هنر عاشورایی هیچ‌گاه جذابیت خود را از دست نخواهد داد

مؤمنی شریف با بیان اینکه این نمایشگاه تا اربعین ادامه خواهد داشت، گفت: آنچه هم‌اکنون شاهد آن هستیم، حاصل تلاش 11 دوره است، اما به دلیل کیفیت بالا، شرایط را در این ایام مهیا دیدیم تا بار دیگر آثار هنرمندان عاشورایی را به نمایش درآوریم.

وی در انتهای سخنانش گفت: اگر به آثار حاضر در نمایشگاه دقت کنید، متوجه خواهید شد که تنها شاهد یک زبان و یک نوع نگاه به عاشورا در این آثار نیستیم، بلکه تنوع نگاه و سلیقه، شرط اولیه آثار به نمایش درآمده است.

هنر عاشورایی هیچ‌گاه جذابیت خود را از دست نخواهد داد

در ادامه این مراسم، ابوالفضل خسروی، یکی از هنرمندانی که آثارش در این نمایشگاه به نمایش درآمده، اظهار کرد: این نمایشگاه بازنمایی آثار دوره‌های گذشته است، اما به نظرم هیچ یک از آنها کهنه نشده است، زیرا عاشورا تا ابد در قلب و روح همه مردم جا دارد. اثری که من در این نمایشگاه به نمایش درآورده‌ام، به نوعی وام‌گیری از عاشورا است؛ یعنی به صورت مستقیم به این معنا پرداخته نشده است، بلکه مضامین عاشورا را در قالب عرصه دفاع مقدس تصویر کرده‌ام.

وی ادامه داد: شاید بهترین محملی که بتوان عاشورا را با زبانی امروزی معنا کرد، دفاع مقدس باشد. در دفاع مقدس، رزمندگان اسلام تنها با عشق به اباعبدالله(ع) و امام راحل(ره) جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند؛ همان‌گونه که یاران امام حسین(ع) در عاشورا جان خود را برای سالار شهیدان فدا کردند.

وی تأکید کرد: برای خلق هنر عاشورایی هیچ‌گاه اثرم را با تعلقات مالی درآمیخته نکردم. البته مادیات در بالا رفتن کیفیت هنر نقش دارد، اما موضوعات عاشورایی را تنها با عشق می‌توان خلق کرد.

هنر عاشورایی هیچ‌گاه جذابیت خود را از دست نخواهد داد

میثم نامدار، یکی دیگر از هنرمندان این مراسم بود که اثر او در این نمایشگاه به روی دیوار رفته است. وی درباره اثر خود گفت: این کتیبه را نزدیک به 20 سال پیش کشیده بودم، اما هنوز هم در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش درمی‌آید. دلیل این استقبال نیز جدا از کیفیت، به معنای اثر مربوط می‌شود. این اثر تنها عشقی را روایت می‌کند که همه ملت ایران لحظات خود را با آن سپری می‌کنند.

وی در انتها تصریح کرد: از حوزه هنری بابت حمایت‌هایی که از هنر عاشورایی دارد، کمال تشکر را دارم و امیدوارم دیگر نهادهای دولتی هم به این شکل از هنر توجه بیشتر داشته باشند.

یادآور می‌شود، این نمایشگاه به غریبانه‌ترین شکل افتتاح شد و تنها محسن مؤمنی‌شریف به همراه دو نفر از هنرمندان در این آیین حضور داشتند. حال باید سوال کرد نمایشگاه‌هایی که به این شکل برگزار می‌شود، چگونه می‌توان از آنها انتظار جریان‌سازی داشت؟

انتهای پیام

captcha