معرکه تصمیم‌گیری بین حق و باطل/ تحقق مدام «کُلُّ یَومٍ عاشورا»
کد خبر: 3839263
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
حجت‌الاسلام گرجیان‌ تبیین کرد؛

معرکه تصمیم‌گیری بین حق و باطل/ تحقق مدام «کُلُّ یَومٍ عاشورا»

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه هر لحظه و در هر مکانی «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» برای هر انسانی محقق می‌شود، گفت: برخی مواقع انسان‌ها با اعمال صوری، خود را فریب می‌دهند که به راه حسین رفته‌اند اما باید از آنها پرسید واقعاً چه قدر حسینی عمل می‌کنید؟

حجت‌الاسلام محمدمهدی گرجیان‌عربی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح این مسئله پرداخت که «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» برای یک انسان عادی چگونه رخ می‌دهد و گفت: واژه عاشورا صرفاً به معنای دهمین روز یک ماه نیست. در برخی از روایت‌ها لغت عاشورا به معنی همت و قصد کردن هم معنی شده است.

وی با تأکید بر اینکه آنچه در عاشورا رخ داد، تحقق یک انتخاب و تصمیم بین راه حق و باطل بود، گفت: واقعه‌ای که روز عاشورا رخ داده به ما نشان می‌دهد که هر انسانی، هر روز و هر آنی و در هر جایی میان انتخاب مسیر حق یا باطل ایستاده‌ است.

این استاد فلسفه و کلام ادامه داد: همه ما انسان‌ها مدام در معرکه تصمیم‌گیری بین انتخاب راه حق، باطل و یا بازگشت از مسیر باطل به حق هستیم و در این تصمیم باید انتخاب کنیم که آیا از منافع و حتی جان، مال، فرزندان و داشته‌هایمان برای صعود و رسیدن به مقصد اصلی که همان مقام رضای الهی است، بگذریم با خیر.

حجت‌الاسلام گرجیان تشریح کرد: در مسیر انتخاب سقوط به دره حیوانیت و یا بدتر از آن و یا اوج گرفتن به سمت حق که هر لحظه و در هر مکانی «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» محقق می‌شود، اگر به وجود مقدس حضرت سید‌الشهدا(ع) به عنوان کشتی نجات متوسل شویم مسیر درست را تشخیص داده و راه حق را خواهیم شناخت.

وی ایمن‌ترین راه و حتی راه میانبر برای رسیدن به مقصد انسانیت را راه سید‌الشهدا(ع) برشمرد و گفت: امام حسین(ع) می‌توانست آقایی و سروری دنیای خود را حفظ و خود را درگیر مبارزه نکند کما اینکه به ایشان توصیه شد که به یمن بروند و اصلاً خود را با دشمنان درگیر نکنند بلکه عده‌ای را بفرستند تا اگر مردم کوفه فرستادگان را پذیرفتند و از آنها استقبال کردند امام بعد به کوفه بروند و اگر شهید شدند، امام حسین(ع) و همراهانشان زنده بمانند که امام حسین(ع) در واکنش به این پیشنهاد فرمودند: به ظاهر حرف‌های خوبی زدی اما من این را پذیرا نخواهم بود.

یک شیعه چگونه در بزنگاه انتخاب به سمت حق برود؟ 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چگونه به عاشورا و کربلای خودمان به عنوان یک شیعه واقف باشیم و در بزنگاه انتخاب، به سمت حق برویم؟ گفت: تعبیر زیبایی در جامعه کبیره وجود دارد که مطرح می‌کند: «به واسطه تمسک به شما خاندان اهل بیت(ع) در عمل و علم می‌شود به رضوان الهی دست پیدا کرد». باید ببینیم سیدا‌لشهدا در مواجهه با مسائل چگونه عمل کرده و چه موضعی داشته‌اند؛ در این صورت می‌توان یقین پیدا کرد که راه وصول الی‌الله را پیدا کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: مسیر بسیار واضح است اما خواسته‌های نفسانی انسان موجب می‌شود حقیقت را از غیر حقیقت تفکیک نکنیم و حق را نبینیم. والا حقیقت بسیار واضح است همچنان که قرآن می‌فرماید: «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ؛ راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است».(آیه 256 سوره بقره).  

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به این مسئله نیز اشاره کرد که انسان‌ها گاهی اوقات در برابر حقیقت خود را فریب می‌دهند و گفت: امام حسین(ع) می‌فرمایند: «اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْمَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ مردم بنده دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، اما وقتی به وسیله بلا آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند».

وی ادامه داد: مدیریت زبان و گفتار بسیار آسان است و ممکن است افراد با چند عمل صوری در پی عمل به نمادها باشند اما به نفس اعمال توجهی نکنند. از این افراد باید پرسید چه قدر حسینی عمل می‌کنید؟ حتی گاهی شاهد هستیم که افراد هیچ یک از رفتار و کارهایشان براساس سیره حضرت امام حسین(ع) نیست اما خوب اطعام می‌‌دهند تا مورد تعریف و تمجدید قرار گیرند؛ اما مهم حسینی حرکت کردن است.

اسب و شمشیرهای زمانه که امام حسین(ع) پس خواهد داد

این استاد دانشگاه در پایان گفت: فردی نزد امام حسین(ع) آمد و گفت من اسب و شمشیر خوبی دارم اینها را به شما می‌دهم اما خودم می‌روم، حضرت فرمودند: خیری بر اسب شمشیر تو نیست، اینجا میدان کارزار انسان‌ها است نه کارزار حیوانات. من به شمشیر و اسب تو نیازی ندارم و حضرت اسب و شمشیر او را قبول نکرد. اگر ما به راه سیدالشهدا نرویم، قدر مسلم حضرت به عزاداری و اطعام و ... ما نیاز ندارد و آنها را همانند همان اسب و شمشیر باز پس می‌دهد.  

انتهای پیام

captcha