مربیان قرآن خود را از شرکت در دوره‌های آموزشی مستثنی ندانند
کد خبر: 3839319
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
شرکت‌کنندگان «دانشجو متدبر قرآن» از تجارب خود می‌گویند/1

مربیان قرآن خود را از شرکت در دوره‌های آموزشی مستثنی ندانند

گروه فعالیت‌های قرآنی - حافظ 15 جزء قرآن گفت: در هر دوره هرچند اگر مطالب تکراری باشد نکته‌هایی بازگو می‌شود که جدید است، همین به روز بودن مطالب باعث شرکت در دوره‌ها می‌شود، مربی باید برای آموزش به‌روز باشد و خود را از شرکت در دوره‌های آموزشی مستثنا نداند.

سیمین احمدوند، حافظ 15 جزء از قرآن و شرکت‌کننده در طرح ملی «دانشجو متدبر قرآن» از زرین‌شهر اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از کمرنگ بودن فعالیت قرآنی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: بنده اطلاعیه ثبت‌نام طرح دنشجو متدبر قرآن را به سختی و در یکی از کانال‌های آموزش تجوید دریافت کردم.

وی به فعالیت قرآنی در دانشگاه و حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: به دلیل آموزش قرآن نیاز داشتم دور‌های تربیت‌مربی عقاید قرآنی را شرکت کنم، دوره 10 روزه مشهدمقدس با اینکه برای من که سال‌هاست آموزش خردسالان تا بزرگسالان را برعهده دارم تکراری بود اما برای استفاده هرچه بیشتر و آشنایی با مطالب جدید در این دوره شرکت کردم.

احمدوند تصریح کرد: در هر دوره هرچند اگر مطالب تکراری باشد نکته‌هایی بازگو می‌شود که جدید است، همین به روز بودن مطالب باعث می‌شود تا در دوره‌های متعدد شرکت داشته باشم، مربی باید برای آموزش به روز باشد و خود را از شرکت در دوره‌های آموزشی مستثنا نداند.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزش قرآن کاربردی در مقطع دانش‌آموزی

وی ضرورت برگزاری دوره‌های آموزش قرآن کاربردی در مقطع دانش‌آموزی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در مدارس، مربیان قرآن مربیان تخصصی نیستند، گاه خود آنان روخوانی درست را ندانسته و از ابزار کمک آموزشی استفاده می‌کنند، به نظر بنده مربیان قران در مدارس ابتدایی باید حداقل‌های روخوانی و روان‌خوانی را در قالب ترتیل درست بدانند تا بتوانند دانش‌آموزان را آموزش دهند.

احمدوند از احداث دارالقرآن‌های آموزش و پرورش ابراز خرسندی کرد و گفت: دانش‌آموزان از حضور در این مراکز قرآنی راضی هستند؛ چون هزینه کمتری نسبت به دیگر مراکز دریافت می‌کنند، لازمه ایجاد موج قرآنی این است که به مدارس مراجعه کنند، مربیان متخصص برای ورود به مدارس شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی با ابراز نگرانی از رکود فعالیت‌ها و محافل قرآنی در چند سال اخیر، تصریح کرد: سال‌های قبل علاوه بر مسابقات، محافل و جلسات قرآنی به وفور در جامعه قابل لمس بود، اما در حال حاضر تشویق‌ها، جوایز و بودجه‌های قرآنی کاهش یافته است و همین عوامل باعث شده تا اشتیاق قرآنی ایجاد نشود.

مربیان قرآن خود را از شرکت در دوره‌های آموزشی مستثنی ندانند

سوسن کسایی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث از استان اصفهان هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: حضور دانشجویان قرآنی از سراسر کشور در طرح‌های مهم قرآنی یکی از محاسن برگزاری طرح‌ها به شمار می‌آید؛ چراکه در کنار هم بودن باعث تبادل اطلاعات قرآنی و علمی می‌شود.

بهره‌مندی از تجارب دیگر نخبگان قرآنی

وی بهره‌مندی از تجارب دیگر نخبگان قرآنی را از دیگر محاسن اجرای طرح‌های قرآنی یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد هستم اما با شرکت در این طرح‌ها تجربیاتی به دست آوردم که در متون درسی یافت نمی‌شود.

کسایی با اشاره به اینکه تجمعات دانشجویی گامی برای آشنایی با رسم و رسوم زندگی اقوام مختلف ایران است، اضافه کرد: برگزاری این طرح‌ها در دانشگاه‌ها بسیار لازم است، حتی تعدادی از دانشجویانی که در دانشگاه معارف و در رشته‌هایی همچون ترتیت معلم قرآن و یا کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث تحصیل می‌کنند در روخوانی و روان‌خوانی بسیار ضعیف هستند، اجرای این طرح‌ها باعث می‌شود تا آنان به سمت تقویت ضعف‌های خود حرکت کنند.

وی بر ضرورت حضور مربیان حاذق قرآنی در دانشگاه جهت استفاده دانشجویان تأکید کرد و افزود: وقتی در دانشگاه معارف نیاز به مربی قرآن احساس شود قطعا در دانشگاه‌های دیگر و بین دیگر دانشجویان این نیاز بیشتر احساس می‌شود که باید در صدد رفع این نیاز کوشید.

کسایی ادامه داد: وجود معلم واحد برای تمام دروس یکی از معایب مدارس است، در صورتی‌که برای هر درس باید معلم تخصصی باشد، چرا درس مهم قرآن معلم تخصصی ندارد، برخی از مدارس اصفهان برای دروس مختلف معلم تخصصی گذاشتند اما برای قرآن این اقدام صورت نگرفته است و خیلی ضعیف عمل شده است، به طور مثال اگر مربی ریاضی را که خیلی خوب تدریس می‌کند دلیل بر این نیست که قرآن را هم می‌تواند به همان خوبی آموزش دهد.

وی بیان کرد: آموزش تخصصی قرآن به وسیله روش‌های جذاب باعث ایجاد اشتیاق هرچه بیشتر بین دانش‌آموزان می‌شود و همین عامل باعث می‌شود تا این افراد در سن بزرگسالی علاوه بر صحیح‌خوانی قرآن عمل به فرامین الهی را سرلوحه امور قرار دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha