محرم آمد تا ما را عاشق‌تر کند
کد خبر: 3839436
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

محرم آمد تا ما را عاشق‌تر کند

گروه فرهنگی ــ هر ساله محرم که از راه می‌رسد، دل‌ها به عشق امام حسین(ع) بیشتر می‌تپد و از کوچک و بزرگ در اقصی نقاط جهان تمایل دارند، در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) شرکت کنند؛ همه ارادتمندان اباعبدالله(ع) سیاه‌پوش می‌شوند و در برنامه‌های عزاداری سید و سالار شهیدان حضور پیدا می‌کنند.

محرم آمد تا ما را عاشق‌تر کنداین روزها به هر کوی و برزنی در روستاها و شهر پای بگذاریم، هیچ‌وقت نمی‌شنوید کمبود امکانات و یا فقر مانع برپایی مجالس عزاداری شده است، هر کس هر آنچه دارد در طبق اخلاص قرار می دهد و وارد میدان می‌شود. حتی اگر هیچ کس نباشد و نتوانند جایی بروند تک و تنها مجلس عزاداری برپا می‌کنند و منزل خودشان را سیاهپوش می کنند.

این روزها انسان‌هایی را در مجالس عزاداری امام حسین(ع) مشاهده می‌کنیم که از ادیان مختلف هستند اما به عشق امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) حضور دارند و مجالس عزاداری برپا کرده‌اند.

جوانانی در عزاداری‌ها به چشم می‌خورند که چهره و ظاهر برخی از آن‌ها غلط‌ انداز است اما دلشان به عشق سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) می‌تپد و ارادت خاصی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند.

نشستن پای دل عزاداران حسینی همانند چشیدن از آب دریاست که تنها بخش کوچکی از آن را می‌توان چشید و هیچگاه نمی‌توانی به عمق دریای معرفت آن‌ها رسید.

در سفر به تهران پارچه‌های سیاه و نوشته‌های عزاداری تولید شده مشهدالرضا(ع) را مشاهده کردم که برخی ارادتمندان به امام رضا(ع) دوست داشتند در مجلس عزای امام حسین(ع) از برکت نام آن امام عزیز نیز استفاده کنند.

فرخ فردی‌پور، مسئول هیئت عزاداری جوانان محبان علی(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه هر ساله پارچه‌ها و نوشته‌های عزاداری هیئت خودمان را به دلیل کیفیت بالا و بهره بردن از نام امام رضا(ع) از مشهد تهیه می‌کنم، بیان کرد: زمانی که ۲۲ سالم بود مجوز تأسیس این هیئت را گرفتم و هر ساله مراسم عزاداری دهه اول محرم در حسینیه کوچه خودمان در میدان سپاه تهران به مدت ۱۳ شب که بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز می‌شود و تا ۱۲ شب به همراه زنجیرزنی و عزاداری ادامه دارد، برگزار می‌کنیم.

شهدا، الگو و اسطوره هیئت‌ها هستند

ابتدا تا انتهای کوچه آن‌ها مزین به عکس شهدای مدافع حرم از جمله شهید همدانی، شهیدحججی و عکس سرداران سپاه مانند سردار سلیمانی است. وقتی از او سؤال می‌کنم کارمند یا نظامی سپاه هستید، پاسخ می‌دهد: شهدا و سرداران سپاه که عکسش را مشاهده می کنید الگو و اسطوره‌های ما هستند. در هیئت ما هیچ نظامی وجود ندارد و همه جوانان بازاری و یا شغل آزاد دارند و همه دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و به شهدا ارادت خاصی دارند.

فردی‌فر اضافه کرد: ما هر ساله با بچه‌های محل، یک ماه از حقوق و درآمد خودمان را به دلیل ارادت و عشق به امام حسین(ع) برای برپایی مجالس سوگواری و عزاداری آن حضرت اختصاص می‌دهیم و در ده شب اول محرم هر شب یک نفر را به قید قرعه از عزاداران حسینی حاضر در مجلس به کربلا می‌فرستیم.

وقتی از او می‌پرسم آیا به دلیل تهاجم فرهنگی دشمن عزاداری‌ها و شرکت جوانان کمرنگ شده یا نه، قسم می‌خورد ارادت به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و شرکت جوانان در عزاداری‌ها بیشتر شده است.

این عزادار حسینی با تأکید بر اینکه هرچه از خدا خواستم به برکت حضور در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) به من داده و دارایی و ثروتم با هزینه در راه امام حسین(ع) کم نشده و زیادتر نیز شده است، افزود: در گذشته برخی افراد به کودکان و نوجوانان بها نمی‌دادند و رفتار مناسبی در مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) نداشتند اما امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان عزادار آینده‌ساز و بانیان اصلی مجالس عزاداری در آینده هستند و رفتارها بهتر شده است.

کمی آن طرف‌تر علی بلند بالا در حال جارو کردن پارکینگ بزرگی است که قرار است با فرش کردن آن در شب مجلس عزاداری برگزار شود.

وقتی از او سؤال می‌کنم در دستگاه امام حسین(ع) چه چیزی وجود دارد که در آن حاضر می‌شوی، به خبرنگار ایکنا پاسخ می‌دهد: همه چیز، تا به امروز هرچه از خدا خواسته‌ام، به من داده و با چشمان خودم ۳ سال قبل دختر فلجی را دیدم که در شب محرم با توسل به امام حسین(ع) در این مجلس عزاداری شفا یافت و با بلند شدن از روی ویلچر و راه رفتن روی پاهای خودش از مجلس خارج شد.

وی با بیان اینکه برای هزینه در مجلس عزای حسینی خیرین زیادی داریم که هزینه‌ها را تقبل می‌کنند، افزود: برای ارتباط با خدا اول از همه باید سیم ارتباطی خودمان را وصل کنیم و باور و یقین داشته باشیم که با توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) هرچه از خدا بخواهیم او به ما می‌دهد.

انتهای پیام

captcha