پذیرش هدایت در گرو رهایی از اسارت شهوات است
کد خبر: 3840019
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
شیخ حسین انصاریان بیان کرد:

پذیرش هدایت در گرو رهایی از اسارت شهوات است

گروه اندیشه ــ شیخ حسین انصاریان با بیان اینکه اگر انسان هدایت الهی را بپذیرد به سعادت دنیوی و اخروی می‌رسد، تصریح کرد: انبیا مردم را از اسارت شکم و پول و شهوت درآوردند تا هدایت را پذیرا باشند. پذیرش هدایت برای زمانی است که انسان از این موانع آزاد شده باشد ولی اگر آزاد نشده باشد هدایت را نمی‌پذیرد. تا زمانی که انسان گرفتار است علاج نمی‌شود.

به گزارش ایکنا؛ سومین روز سوگواری ایام عاشورا با حضور شیخ حسین انصاریان، روز گذشته در حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی برگزار شد. شیخ حسین انصاریان در این مراسم اظهار کرد: انسان از استعدادهای عظیم و سرشاری برخوردار است که اگر این استعدادها هدایت بشود و انسان هم آن هدایت را بپذیرد یقیناً چنانکه از آیات و روایات استفاده می‌شود در حد خودش به سعادت جامع دنیا و آخرت می‌رسد. انسان بدون هدایت رها می‌شود و پست می‌ماند. این هدایت چگونه به سوی بشر آمد؟ با وسیله. وسیله هدایت انبیای الهی و ائمه طاهرین(ع) هستند.

وی ادامه داد: انسان باید هدایت را بپذیرد و با پذیرفتن هدایت درهای سعادت دنیا و آخرت را به روی خود باز کند. این هدایتی که در قرآن به آن اشاره شده است، فقط از راه دارندگان نفس الهی به انسان منتقل می‌شود. اگر مردم خودشان را در معرض این نفس الهی قرار بدهند از هر نوع بت‌پرستی نجات پیدا می‌کنند و اهل توحید می‌شوند. انسان بین دو بی‌نهایت بزرگ و کوچک قرار دارد. وقتی به دنیا می‌آید یک بی‌نهایت بزرگ و یک بی‌نهایت کوچک در مقابلش است. اگر هدایت الهی را قبول کند و فریب شکم و شهوت را نخورد و این‌ها مانع قبول هدایتش نشود، درهای سعادت دنیا و آخرت به رویش باز می‌شود؛ چون کلید درهای سعادت دنیا و آخرت هدایت است. اگر فریب خوردند حالشان به نوعی می‌شود که هدایت را قبول نمی‌کنند و قلوبشان قفل می‌شود.

پذیرش هدایت در گرو رهایی از اسارت موانع مادی

مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: قرآن کریم درباره قارون می‌گوید که خیلی دلش به این ثروت خوش بود، ولی نگذاشتم بعد از مرگش ثروتش برای دیگران بماند و همه را در خاک فرو بردم. خداوند حتی اجازه نداد یک قِران از آن ثروت برای مردم بماند. انسان نباید در اسارت این مسائل باشد. انبیا مردم را از اسارت شکم و پول و شهوت درآوردند تا هدایت را پذیرا باشند. پذیرش هدایت برای زمانی است که انسان از این موانع آزاد شده باشد ولی اگر آزاد نشده باشد هدایت را نمی‌پذیرد. تا زمانی که انسان گرفتار است علاج نمی‌شود.

وی تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: قوم و خویش‌های ما با همدیگر پیش رسول خدا(ص) آمدند، من هم خدمت حضرت بودم. امیرالمومنین(ع) از زمان خلقت نوری پیامبر(ص) با ایشان بوده است. این خویشاوندان به پیامبر(ص) عرض کردند: آمدیم دین تو را قبول کنیم. پیامبر(ص) فرمود: قبول کنید. گفتند: شرط دارد. به پیامبر(ص) گفتند به این درخت بگو حرکت کند بیاید کنارت بایستد. پیامبر این کار را انجام داد. چند معجزه دیگر هم از پیامبر درخواست کردند و پیامبر(ص) همه را انجام داد. امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: همه‌شان از جا بلند شدند و گفتند در عالم جادوگری مانند تو وجود ندارد. وقتی شکم و شهوت و ... مانع باشد امکان ندارد انسان هدایت انبیا را قبول بکند.

انتهای پیام

captcha