خاطرات «بهروز یاریگل» از حضور در جمع طلاب دهلی و لکهنو + عکس
کد خبر: 3840501
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

خاطرات «بهروز یاریگل» از حضور در جمع طلاب دهلی و لکهنو + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بهروز یاریگل، قاری و مدرس قرآن، سفر 17 روزه‌ای به شهرهای لکهنو و دهلی داشته و در جمع طلاب دوره‌های تخصصی آموزش قرآن را برگزار کرده است.

رد نشود///«بهروز یاریگل» از علاقه‌مندی طلاب لکهنو و دهلی‌ به فراگیری علوم قرآنی می‌گوید/نیازمندی برای کادرسازی

بهروز یاریگل، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان، طی سفری تبلیغی ـ آموزشی‌، 17 روز در شهرهای دهلی‌ و لکهنو هندوستان حضور داشت. وی در گفت‌وگو با ایکنا از استقبال خوب طلاب مدارس علمیه این شهرها از برپایی این دوره‌های آموزشی سخن می‌گوید.

وی در شرح روزهایی که در میان شیعیان هندوستان حضور داشته است، با اشاره به اینکه برخی از مدارس علمیه آنجا تحت حمایت جامعةالمصطفی(ص) العالمیه هستند، افزود: طی مدت حضور در این دو شهر، دوره‌های تربیت مربی و دوره آموزشی روش‌ تدریس روخوانی و روان‌خوانی قرآن برگزار و به دلیل اظهار علاقه‌مندی جمعی از این طلاب، دوره‌های آموزش تجوید نیز برپا شد.

وی با بیان اینکه طی این سفر سعی شد تا با برپایی کلاس‌های آموزش تجویدالصلاة، این قرآن‌آموزان را به رعایت این امر مهم سوق دهم، اظهار کرد: به دلیل اینکه شرکت‌کنندگان در این دوره در آینده نزدیک مبلغ می‌شوند آن هم در کشوری مانند هندوستان که بیش از 80 درصد هندو هستند و گاه نیز مسلمانان اعم از شیعه و سنی و سایر مذاهب در کنار هم زندگی می‌کنند، ضرورت برگزاری این دوره‌ها احساس شد. البته نباید از فعالیت خوب مسلمانان در این کشور چشم پوشید، اما باز هم نیازمند کمک و حمایت معنوی هستند.

این مدرس قرآن با تأکید بر نیاز مالی آنها، به ویژه تأمین کتب آموزشی، افزود: کتاب‌های آموزش قرآن با رسم‌الخط خودشان(رسم‌الخط هندی) و برنامه آموزشی خاص خود را دارند، اما برخی از اوقات نیز کتاب‌هایی از ایران با موضوعات آموزش روخوانی و روان‌خوانی و یا کتاب آموزش تجوید استادسیدمحسن موسوی‌بلده برایشان ارسال می‌شود. البته بهتر است کادرسازی صورت گیرد، به این معنا که شرکت‌کنندگان با نمرات خوب دو دوره تربیت مربی قرآن، مشغول فراگیری روش تدریس شوند تا خودشان بتوانند در میان خودشان و در ایالت‌های مختلف، کلاس‌های آموزش قرآن برگزار کنند.

 

یاریگل تصریح کرد: با توجه به اینکه در دهه‌های قبل، زبان شبه قاره هند، فارسی بوده است، برای برگزاری دوره‌های تربیت مربی نیز نیازمند مترجم نبودیم، زیرا 90 درصد آموزش قرآن را می‌فهمیدند و خیلی از کلمات برایشان قابل فهم بود.

برگزاری دوره‌های روش تدریس با استقبال متقاضیان
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه سبک آموزشی که داشتیم در زمینه آموزش نماز، اذکار نماز و روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و نکاتی و روش‌های تدریس مورد توجه آنها قرار گرفت، افزود: حتی از سوی جامعةالمصطفی(ص) العالیمه گواهینامه پایان دوره نیز اعطا شد.

وی با اشاره به اینکه شهر لکهنو با هواپیما حدود یکساعت از دهلی فاصله زمانی دارد و دارای تعداد زیادی طلاب شیعه است، گفت: به گونه‌ای که در هر کلاس حدوداً بین 18 تا 45 شرکت‌کننده داشت، از جمله در مدارس لکهنو شرکت‌کنندگان طلاب آقا و خانم از مدرسه تنظیم‌المکاتب بودند که از آنها گزینش صورت گرفته بود و حدود 30 نفر در دوره شرکت‌ داستند، اما در مجموع حدود 100 طلبه در دوره‌ها شرکت کردند. همچنین مدرسه دیگری برای بانوان با عنوان جامعةالزهرا(س) از دوره‌های آموزشی بهره‌مند شدند و در دهلی نیز ویژه طلاب دو مدرسه جامعةالفاطمه(س) و جامعةالشهید نیز دوره‌های آموزشی فوق برای آنان نیز برپا شد.

یاریگل بیان کرد: تعدادی از بانوان که در کلاس‌ها و دوره‌ها شرکت می‌کردند به خواست و تمایل خودشان در گرو‌ه‌های حدود 50 نفره به اجرای تواشیح با موضوعات مختلف می‌پرداختند که این اجراهای هماهنگ، شنیدنی بود. همچنین طی این سفر نیز دیدار و گفت‌وگو با برخی از مسئولان مدارس علمیه داشتیم که به شدت از برگزاری دوره‌ها استقبال می‌کردند.

 

آمادگی شیعیان هند برای محرم
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با ذکر خاطراتی از این سفر، اضافه کرد: حضور در نماز جمعه شهرها، حضور در مجموعه‌های امام‌باره(محلاتی که در آنجا حسینیه دایر شده است) از جمله این خاطرات است. جالب است بدانید به دلیل نزدیکی سفرم به ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان، در حال آماده کردن اسب‌ها به عنوان ذوالجناح (اسب امام حسین(ع)) بودند که معمولاً آنها را در دسته‌جات عزاداری به حرکت درمی‌آوردند.

 

مناقشه کشمیر؛ مانع سفر
یاریگل با اشاره به اینکه قرار بود به کشمیر سفر داشته باشد، اضافه کرد: به دلیل حادثه‌های اخیر کشمیر، نتوانستم حضور پیدا کنم و طی هماهنگی‌های انجام شده به لکهنو و دهلی رفتم.

یاریگل همچنین طی این سفر دیدارهایی با حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، ریاست و نماینده جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در دهلی، صفی حیدر، مدیر مدرسه طلاب تنظیم‌المکاتب، تحت نظارت جامعةالمصطفی(ص) العالمیه داشته است و در پایان از همکاری جامعةالمصطفی و مراکز تحت نظارت آن قدردانی کرد.

انتهای پیام

captcha