محرم در جهان/ از ندای یا حسین(ع) در اروپا تا جای خالی شیخ زکزاکی + عکس و فیلم
کد خبر: 3840766
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

محرم در جهان/ از ندای یا حسین(ع) در اروپا تا جای خالی شیخ زکزاکی + عکس و فیلم

گروه بین‌الملل ـ این روزها در اقصی نقاط جهان از جمله در کشورهای اروپایی آلمان، سوئد، سوئیس و اتریش، شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) ماه عزای حسین(ع) را به سوگ نشسته‌اند و آیین‌هایی باشکوه برگزار کرده‌اند که حال و هوایی عاشورایی دارد.

به گزارش ایکنا؛ ایام حزن و اندوه سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در میان مسلمانان و شیعیان در سراسر جهان جایگاهی خاص دارد و هرساله با فرارسیدن آن  تمامی مساجد و آستان‌های متبرکه سراسر سیاه‌پوش می‌شوند و مراسم عزای حسینی برپا می‌کنند.

امسال نیز شیعیان و دوستداران امام حسین(ع) در سراسر جهان از نخستین روزهای محرم با برپایی مجالس عزاداری، این ایام را به سوگ نشسته و عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان کربلا ابراز کرده‌اند که در این گزارش همراه عکس و فیلم نگاهی به این مجالس خواهیم داشت:

اتریش و شرح زندگانی امام حسین(ع)

به همین مناسبت مرکز اسلامی امام علی(ع) وین، پایتخت اتریش، مراسم عزای حسینی برپا کرده و این مرکز در دهه اول محرم علاوه بر ایرانیان، صدها نفر از دوستداران و عاشقان اهل بیت(ع) با ملیت‌های اتریشی، ترک، عراقی، لبنانی، پاکستانی و افغانستانی را نیز میزبانی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود منتظری، امام و رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) وین سخنران این مراسم است که هر شب از ساعت 20 به وقت محلی با موضوع «شیوه و سبک زندگانی امام حسین(ع)» برای حاضران سخنرانی می‌کند.

اقامه نماز مغرب و عشا، سخنرانی و مرثیه‌سرایی نیز از دیگر برنامه‌های دهه اول محرم در مرکز اسلامی وین اعلام شده است.

هامبورگ و برنامه‌های فرهنگی برای کودکان

مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان نیز هر شب میزبان عزاداران حسینی است و مراسم ویژه محرم در این مرکز از نیم ساعت قبل از اذان مغرب آغاز می‌شود و با برنامه‌های گوناگونی همراه است.

تلاوت آیاتی از قرآن، قرائت ادعیه، بیان احکام شرعی و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، سخنرانی و عزاداری از برنامه‌هایی است که به مناسبت محرم در مسجد امام علی(ع) هامبورگ اجرا شده و عزاداران حسینی در این برنامه‌ها از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی غروری و مداحی بهزاد سیاه‌پوش بهره‌مند می‌شوند.

این مرکز همچنین مراسم عزاداری روز عاشورا را سه‌شنبه 19 شهریور از ساعت 11 صبح برگزار می‌کند و در این مکان هر شب هم‌زمان با برنامه سخنرانی، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

عراق و برافراشتن 34 پرچم عزا در دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های عراق این روزها حال و هوایی محرمی دارند و مرکز نظارت بر امور جوانان وابسته به آستان حسینی به مناسبت محرم اقدام به برافراشتن 34 پرچم سیاه به نشانه ماه عزای حسین(ع) در دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور کرده است.

گزارش ایکنا از عزاداری‌های محرم در جهان/ از جای خالی شیخ زکزاکی تا یادی از شیرخواره حسین(ع) + فیلم و عکس

سعد شاهین حمادی، رئیس دانشگاه بصره، هدف از این کار را نمایش یکپارچگی ملت عراق در اظهار ارادت به امام حسین(ع) می‌داند و می‌گوید: با برافراشتن پرچم سیاه به جهانیان اعلام می‌کنیم که مردم عراق با فرقه‌ها و قومیت‌های مختلف متمسک به امام حسین(ع) و مبانی قیام حسینی، که برای یاری دین نبی مکرم اسلام(ص) روی داد، هستند.

بین‌الحرمین و زنجیرزنانی پرشور

زنجیرزنی و برپایی دسته‌جات عزاداری در حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(علیهما السلام) در کربلای معلی هر ساله در ایام محرم به شکلی باشکوه برگزار می‌شود و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد.

پیر و جوان، زنان، مردان و کودکان با حضور پرشور در این مراسم به سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداخته و فضایی آکنده از حزن و اندوه برای سرور و سالار شهیدان کربلا را به تصویر کشیده‌اند.

فیلیپین و سخنرانی روحانی اعزامی از ایران

رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین نیز به مناسبت ماه محرم مراسم عزاداری برگزار کرده و در آن حجت‌الاسلام میثم دوست‌محمدی، از روحانیون اعزامی ایران به مانیل، هر شب برای عزاداران به مداحی و نوحه‌سرایی پرداخته است.

نیجریه و جای خالی شیخ زکزاکی

هزاران نفر از اعضای جنبش اسلامی شیعیان نیجریه نیز در حالی مراسم عزای حسینی برپا کرده‌اند که شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر این جنبش، همچنان در زندان به سر می‌برد و جای او در کنار عزاداران محرم خالی است.

این مراسم در شهرها و روستاهای مختلف نیجریه، که در آن‌ها شیعیان حضوری چشم‌گیر دارند، برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن با برنامه‌های گوناگون یاد و خاطره شهدای کربلا را گرامی می‌دارند.

سوئد و قرائت زیارت عاشورا

مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم، پایتخت سوئد، از دیگر میزبانان عزاداران حسینی در روزهای محرم است و همزمان با فرا‌‌‌رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهات حضرت امام حسین (ع) و ۷٢ تن از اهل‌ بیت و یاران با‌وفای ایشان، ویژه‌برنامه‌هایی را اجرا کرده است.

گزارش ایکنا از عزاداری‌های محرم در جهان/ از جای خالی شیخ زکزاکی تا یادی از شیرخواره حسین(ع) + فیلم و عکس

مجلس سوگواری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) از روز شنبه ٣١ آگوست برابر با نهم شهریورماه از ساعت 18 به وقت محلی در سالن اجتماعات این مرکز آغاز شده و تا سه‌شنبه 19 شهریور به مدت ١١ شب ادامه دارد.

تلاوت قرآن کریم، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، عزاداری و مرثیه‌سرایی، نماز جماعت مغرب و عشاء و در انتها توزیع شام از برنامه‌های این مراسم است.

سخنران مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین زارع است و ذاکران و مرثیه‌سرایان نیز محمد مهدى سعيدى و محمد عطاءاللهى هستند.

سوئیس و میزبانی از عزادارانی با چند ملیت

مرکز اسلامی و فرهنگی اهل بیت(ع) شهر «اشلیرن» در 5 کیلومتری «زوریخ» سوئیس نیز به مناسبت ایام محرم به میزبانی عزاداران و دوستداران امام حسین(ع) پرداخته و شیعیانی از کشورهای مختلف ایام شهادت سرور و سالار شهیدان کربلا و یاران با وفایش را به سوگ نشسته‌اند.

حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین مهدی رضایی‌نیا سخنران برنامه‌های محرم در مرکز اسلامی سوئیس است و مداحان اهل بیت(ع) نیز هر شب با مداحی و نوحه‌سرایی، شور و حالی معنوی به مجلس عزای حسین(ع) در این بخش از اروپا می‌بخشند.

 روسیه و عزاداری در مسجد خاتم‌ الانبیاء

مسجد خاتم الانبیاء نیز میعادگاه عزاداران امام حسین(ع) در مسکو، پایتخت روسیه، است و عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها در دهه اول ماه محرم هم به زبان روسی و هم به زبان ترکی آذربایجانی در این مرکز ایراد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فروغی، سخنران مراسم دهه اول ماه محرم در مرکز اسلامی مسکو طی سخنانی به اهمیت مطالعه تاریخ عاشورا پرداخت.

وی گفت: عاشورا و انتظار پیوندی دیرین و مستحکم دارند و از اهمیتی دوچندان برخوردارند؛ چرا که اگر عاشورا نمی‌بود تمام تلاش‌ها و مجاهدت‌های پیامبران الهی بی‌نتیجه می‌ماند و از دیانت نام و نشانی به جای نمی‌ماند و اگر انتظار نمی‌بود چشمه غدیر می‌خشکید.

برلین و یادی از شیرخواره حسین(ع)

در مرکز امام علی(ع) شهر برلین آلمان در شب‌های محرم نوای «یا حسین(ع)» به گوش می‌رسد و این مرکز جمعه گذشته، 15 شهریورماه مراسم شیرخوارگان حسینی را به یاد حضرت علی اصغر(ع)، طفل شیرخواره در واقعه کربلا برگزار کرد.

در این مراسم که هم‌زمان با مراسم شیرخوارگان حسینی در ایران برگزار شد، کودکان، نونهالان و والدین آنان حضور یافتند و یاد علی اصغر(ع) را گرامی داشتند.

 

باکو و فراخوان اداره مسلمانان قفقاز

با آغاز محرم سال 1441، عزاداری مردم مسلمان جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه، 10 محرم در بسیاری از مساجد، اماكن مذهبی و زیارتگاه‌های این كشور آغاز شده و تا روز دهم سپتامبر (19 شهریورماه) ادامه خواهد داشت.

حسینیه اهل بیت (ع) ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان نیز در باكو، برای برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان كربلا به مدت ۱۰ روز برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

به همین مناسبت اداره مسلمانان قفقاز با صدور بیانیه‌ای به مناسبت آغاز ماه محرم، پیروان همه مذاهب اسلامی را به مشارکت در مراسم ویژه عزاداری حسینی در جمهوری آذربایجان دعوت کرده است.

در این بیانیه با اشاره به این که اول سپتامبر (10 شهریورماه) آغاز ماه محرم و 19 شهریور روز عاشوراست، همه مسلمانان جمهوری آذربایجان به حضور فعال در مراسم برپایی عزای حسینی دعوت شده‌اند.

در ادامه بیانیه تاریخ واقعه کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران وفادار آن حضرت به دستور یزید بن معاویه مورد اشاره قرار گرفته و آمده است: شهادت امام حسین (ع) در راه برقراری عدالت، الگویی از کمال اخلاقی و رستاخیز برای جامعه بشری است.

پاکستان و مرثیه‌سرایی گروه «صدای عباس»

رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، نیز به مناسبت محرم مجلس عزای حسین(ع) برگزار کرده و در این مراسم حجت‌الاسلام سعید بیرقدار، مبلغ اعزامی كشورمان، به قرائت زیارت عاشورا و همچنین ذکر مصیبت حضرت امام حسین(ع) و خانواده اهل بیت(ع) در كربلا پرداخت.

روحانی و مبلغ اعزامی كشورمان در ادامه در خصوص فلسفه نهضت عاشورا و ویژگی‌های یاران و اصحاب امام حسین(ع) مطالبی بیان كرد. این مراسم با مرثیه‌سرایی گروه پاکستانی «صدای عباس» به پایان رسید.

 سوریه و ذکر «یا حسین» در تنها مسجد شیعیان لاذقیه

در شب‌های محرم مراسم عزاداری در مسجد رسول اعظم(ص) شهر لاذقیه سوریه برپاست و این مراسم از ابتدای ماه محرم آغاز شده و هرشب بعد از نماز جماعت مغرب و عشاء، با سخنرانی مبلغان منطقه، نوحه‌سرایی و سینه‌زنی دوستداران و عاشقان اباعبدالله به پایان می‌رسد.

مسجد رسول اعظم(ص) به امامت سیدایمن زیتون، تنها مسجد شیعیان در لاذقیه و از جمله مساجد فعال است که در سال 1385 شمسی به کمک خیرین ساخته شد.

بلاروس و شرح ارادت بزرگان جهان به امام حسین(ع)

همزمان با سوگواری ایام شهادت حضرت امام حسین(ع) در سراسر جهان، مراسم عزاداری سالار شهیدان در بلاروس با حضور ارادتمندان به مکتب عاشورا از سوی سفارت ایران در مینسک و انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در محل بیت الزهرا(س) برگزار شده است.

در هشتمین شب این مراسم که با حضور پرشور جمعی از دانشجویان، ایرانیان مقیم، کارگزاران جمهوری اسلامی ایران و شیعیان دیگر کشورها برگزار شد، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و قرائت قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در سخنانی ضمن برشمردن ابعاد شخصیتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، به علاقه و ارادت سایر ادیان و مذاهب و شخصیت‌های بزرگ دنیا در طول تاریخ به آن حضرت اشاره کرد. در ادامه مراسم بعد از مراسم عزاداری و روضه خوانی مداح اهل بیت(ع)، شرکت‌کنندگان مهمان سفره ائمه اطهار بودند. 

کانادا و روضه‌های حسینی

مرکز اسلامی امام حسین(ع) شهر ادمونتون کانادا نیز از چهارمین شب محرم میزبان عزاداران امام حسین(ع) بوده و برنامه‌هایی را مشابه برنامه‌های دیگر مراکز اسلامی فعال در ایام محرم همچون قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، نماز جماعت، روضه و سینه زنی اجرا کرده است.

ژاپن و میزبانی سفیر ایران

در توکیو، پایتخت ژاپن، اقامتگاه سفیر از نخستین روز محرم تا شام غریبان، عزاداران حسینی را میزبانی می‌کند و حجت‌الاسلام والمسلمین بهتاش سخنران مراسم است. شرکت‌کنندگان این مراسم با عزاداری و روضه‌خوانی شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به سوگ می‌نشینند.

 

گردآوری و تنظیم: زهرا نوکانی

انتهای پیام

captcha