عاشورا؛ برنامه‌ای جامع برای تمام ابعاد زندگی/نهضت عاشورا طرحی برای آینده بشریت
کد خبر: 3841293
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

عاشورا؛ برنامه‌ای جامع برای تمام ابعاد زندگی/نهضت عاشورا طرحی برای آینده بشریت

گروه معارف ــ یک کارشناس مذهبی گفت: بحث کربلا و نهضت عاشورا یک قیام و نهضت همه جانبه است، به گونه‌ای که در این قیام هم نماد تربیت دینی، اعتقادی، اجتماعی و هم ابعاد سیاسی، رفتارهای فردی و اخلاقی به چشم می‌خورد. عاشورا یک برنامه جامعی برای تمام ابعاد زندگی و رفتارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

عاشورا، برنامه‌ای جامع برای تمام ابعاد زندگی/نهضت عاشورا طرحی برای آینده بشریتحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله ابرهیمی، استاد حوزه علمیه در مشهد و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت فرارسیدن دهم ماه محرم و سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: ما امروز در حوزه اقتصادی یک عاشورا و یک کربلا داریم و همانطور که امام حسین(ع) در برابر تحریم‌ آب و تحریم‌های مختلفی که در قیام عاشورا با آن مواجه شدند مقاومت کردند و امروز بهترین درسی که می‌توانیم از قیام عاشورا و کربلا بگیریم درس مقاومت است و ما می‌توانیم با استفاده از آن از این بحرانی که دشمن ایجاد کرده عبور کنیم.

وی عنوان کرد: در کربلا و نهضت عاشورا جامع ترین درس‌های الهی، معنوی و سبک زندگی نهفته است که ما باید از آن استفاده کنیم. همواره ما مهندسی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را برای تمامی اعصار می‌توانیم در حادثه کربلا شاهد باشیم، اما باید بتوانیم به خوبی این مهندسی را درک کنیم که در این صورت می‌توانیم در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز به خوبی ظهور و بروز داشته باشیم و امید است همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند از این بحران به راحتی عبور کنیم.

ابراهیمی اظهار کرد: از این رو می‌توان گفت که اسلام جامعه در نهضت عاشورا کاملا متبلور است و نمی‌توانیم آن را یک بعدی در نظر بگیریم. با وجود اینکه این قیام نمادی از حکومت و سیاست اسلامی است اما باید مقوله‌های دیگر را هم مورد نظر داشته باشیم و آن‌ها را الگوی زندگی خود قرار دهیم. بنابراین کربلا و نهضت عاشورا یک طرح جامعی برای آینده، تمدن اسلامی، مقاومت اسلامی و ساختن آینده بشریت است.

وی با اشاره به اینکه در قیام عاشورا هم شور و هم شعور است، خاطرنشان کرد: همواره شور بدون شعور به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید و برخورد عقلانی صرفا به تنهایی در این زمینه پاسخگو نیست، زیرا کربلا و دین الهی، هم عقل و هم عاطفه است. لذا نمی‌توانیم این دو مقوله را جدا از یکدیگر بدانیم چرا که این دو مقوله در کنار یکدیگر می‌توانند راهگشای خوبی در زمینه توسعه فرهنگ عاشورا باشند.

وضعیت اجتماعی زمان قیام امام حسین(ع)

این کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به وضعیت اجتماعی حاکم بر زمان امام حسین(ع) نیز عنوان کرد: وضعیت اجتماعی در زمان امام حسینبه لحاظ فرهنگی و دینی کاملا نابسمان بود زیرا جامعه آن روزگار از مسیری که پیامبر اکرم(ص) به آن‌ها نشان داده بودند منحرف و در یک مسیر نادرستی قرار گرفته بود. به همین دلیل امام حسین(ع) تصمیم گرفتند قیام کنند و اهداف قیام خود را هم در این راستا بر شمردند.

ابراهیمی ادامه داد: از این رو بود که امام حسین(ع) تصمیم به قیام گرفتند و گفتند که من می‌خواهم ورود پیدا کنم تا مسیر امت و جدم را سیر کنم و آن را ادامه دهم. همواره امام حسین(ع) با زشتی‌ها جنگیدند و با توجه به اینکه حکومت اموری در راس زشتی‌ها حضور داشت باعث شده بود که اسلام به طور کامل از مسیر خود خارج شود.

وی تصریح کرد: البته علاوه بر اینکه حکومت به هیچ عنوان در جایگاهی نبودند اما توانستند خلافت را در دست بگیرند و به نام اسلام بر مردم ظلم کردند و با این کار خود ارزش‌های غیر دینی را توسعه دادند. بر همین اساس کار آن‌ها موجب شد تا امام حسین(ع) بر علیه این افراد قیام کنند تا همانطور که فرموده بودند مسیر جدشان را در جامعه حکم‌فرما کنند.

چرا پس از قیام عاشورا مسیر پیش‌رو اصلاح نشد؟
این کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه اما سوال اینجاست که چرا پس از قیام عاشورا این مسیر اصلاح نشد؟، افزود: در قیام امام حسین(ع) طرحی برای آینده تمامی اعصار می‌بینیم که در زندگی سایر ائمه بزرگوار قیام عاشورا تکرار نمی‌شود، بلکه همه آن بزرگواران فرهنگ عاشورا و کربلا را تبلیغ می‌کنند، دلیل این امر این است که این قیام نمادی است برای تمامی زمان‌ها و هر انقلابی هم که انجام شد و الهی بود نشات گرفته از قیام کربلا بود.

ابراهیمی با اشاره به موانعی که بر سر راه قیام امام حسین(ع) وجود داشت نیز تصریح کرد: یکی از موانع موجود در راستای قیام عاشورا عدم وفاداری مردمان کوفه، دنیاطلبی و عافیت‌طلبی مردم و همچنین انحراف ارزش‌ها در میان مردم بود که این امور برای مردم خطر آفرین بود، زیرا مردم هنگامیکه از اصل خود دور شوند حرف امام حق را نخواهند شنید و این همان چیزی بود که مردم را تهدید می‌کرد.


عدم شناخت مردم از عاشورا، عامل جدی در مسیر فرهنگ این قیام
وی با بیان اینکه یکی از عوامل جدی در راستای فرهنگ عاشورا در بین مردم عدم شناخت مردم نسبت به فرهنگ عاشورا و اعتقاداتی که امام برای آن قیام کردند، دانست و گفت: در واقع همه ما می‌دانیم که امام حسین(ع) از قیام خود اهدافی را دنبال می‌کردند اما این اهداف برای برخی از افراد مشخص نیست و به همین دلیل است که این دسته از افراد در برنامه‌های عزاداری و برنامه‌های دیگر شرکت نمی‌کنند و اگر هم شرکت کنند به انحراف کشیده می‌شوند. اما تنها آن دسته از افرادی که با اهداف امام حسین(ع) آشنا هستند بهتر می‌توانند به توسعه فرهنگ عاشورا کمک کنند.

این کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه عنوان کرد: از این رو یکی از این عوامل عدم شناخت است، دومین موضوع وجود برخی آسیب‌هایی است که به دلیل عدم شناخت و بعضا به دلیل دشمنی‌هایی که برخی از افراد با عاشورا دارند ایجاد می‌شود که برخی از این موارد تبلیغاتی هستند و به دلیل اینکه امروزه دشمن از فرهنگ اربعین و عاشورا می‌ترسد، در تلاش است که این فرهنگ را در میان مردم کمرنگ کند و مدام تبلیغ می‌کند که مردم به جای نذوراتی که در این ایام می‌دهند همان هزینه‌ها را در بین فقرا و ایتام تقسیم کند.

ابراهیمی افزود: در واقع آن‌ها یک سفسطه عجیبی را به راه می‌اندازند که به ظاهر خیلی زیبا اما در باطن اهداف پلیدی را به دنبال دارند و آن هم تضعیف شدن فرهنگ عاشورا در میان مردم است، از این رو این عوامل، آسیب‌هایی هستند که ما باید به آن‌ها توجه داشته باشیم و عدم استفاده مردم از این موقعیت‌ها سبب می‌شود که دشمن از این موقعیت ویژه برای دنبال کردن اهداف خود استفاده کند.

انتهای پیام

captcha