سنت‌های عاشورایی در کوهبنان
کد خبر: 3841437
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

سنت‌های عاشورایی در کوهبنان

کانون خبرنگاران نبأ ــ مراسم جوش‌زنی و عزاداری سنتی مسجدجامع و تکیه شهید روح‌الامینی محله انصار کوهبنان که قدمت آن به هزار سال برمی‌گردد طرفداران زیادی دارد، به گونه‌ای که برخی افراد از شهرهای مختلف استان‌های مجاور خود را به کوهبنان می‌رسانند تا این مراسم را از نزدیک ببینند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، مردم ایران اسلامی همواره در طول تاریخ ارادت قلبی خویش را به اهل ‌بیت(ع) به نمایش گذاشته و این مهم را به اثبات رساندند، لذا مردم شهرستان کوهبنان هم به روش‌های مختلف ارادت و محبت خویش به خاندان عصمت و طهارت(ع) را ثابت کردند که برپایی خیمه‌های عزاداری، اهتزاز بیرق‌های سیاه و سبز، برپایی مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا، توزیع انواع نذری، اجرای برنامه‌های تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی، انواع عزاداری‌های سنتی و ... خود گویای این حقیقت است.
کوهبنان در روز عاشورا شلوغ‌ترین روز سال را تجربه می‌کند، به گونه‌ای که اکثر کوهبنانی‌ها خود را از جای جای کشور به وطن و زادگاه خویش می‌رسانند تا عزاداری‌های سنتی که از یادگاران اجداد خویش است را حفظ کنند.
مردم شهرستان کوهبنان طبق روال سال‌های متمادی در ابتدای صبح عاشورا با اقامه نماز جماعت، پخش آش نذری و قرائت زیارت عاشورا در تکایا، مساجد و بقاع متبرکه، ارادت قلبی خویش را به نمایش می‌گذارند و اینجاست که بیش از 13 هزار غذای نذری در‌ روز عاشورا در دهستان خرمدشت کوهبنان در بین مردم شهرستان‌های کرمان و یزد توزیع می‌شود.
در این روز هیئت‌های مذهبی با حمل علم پارچه‌ای و بیرق‌های مزین به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) مسیر خیابان‌ها را طی می‌کنند تا به امامزاده بی‌بی عصمت(س) برسند.
آنچه حال و هوای خاصی به عزاداری این روز می‌بخشد، هیئت یا عباسی حسینیه بزرگ کوهبنان است که قدمت 500 ساله دارد.
همچنین مراسم جوش‌زنی و عزاداری سنتی مسجد جامع و تکیه شهید روح‌الامینی محله انصار کوهبنان که قدمت آن به هزار سال بر می‌گردد، طرفداران زیادی دارد، به گونه‌ای که برخی افراد از شهرهای مختلف استان‌های مجاور خود را به کوهبنان می‌رسانند تا این مراسم را از نزدیک ببینند.
اقامه نماز اول وقت ظهر عاشورا در امامزاده بی بی عصمت(س)، فریاد لبیک یا حسین(ع)، تعزیه‌خوانی در دهستان خرمدشت، حضور هیئت‌ها در عصر عاشورا در مسجد جامع و بیت آیت‌الله حائری، برگزاری شام غریبان و ... از دیگر برنامه‌های عزاداران حسینی کوهبنان در روز عاشوراست.
حجت‌الاسلام عباس جعفری، امام جمعه کوهبنان، در جمع عزاداران حسینی روز عاشورا در امامزاده بی‌بی عصمت(س)، اظهار کرد: واقعه عاشورا جوشان‌ترین منبع خیزش‌ها و قیام‌های مذهب تشیع است، لذا این حادثه از چنان لایه‌های ژرف و ناپیدایی برخوردار است که می‌تواند برای همیشه مایه جذابیت هر مورخ و محقق باشد.
وی تصریح کرد: امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اصلاح امت جدشان و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند و در حقیقت با قیام امام نماز احیا شد و زمینه برای گسترش فرهنگ اصیل اسلامی رقم خورد.
امام‌ جمعه کوهبنان بیان کرد: هرچه از تاریخ کربلا می‌گذرد، بر عظمت و ابهت این قیام افزون‌تر می‌شود و زمینه بیداری و خیزش اسلامی در بین مردم جوامع مختلف افزون‌تر می‌شود، قیامی که از طفل شش ماه تا پیرمردانی همچون حبیب بن مظاهر حضور داشتند و جانفشانی کردند.
‌جعفری گفت: در طول تاریخ افراد جاهلی بودند که قصد داشتند در راستای خدمت به دشمنان و بدخواهان اسلام و بشریت کاری کنند که نام امام حسین(ع) و قیام عاشورا به فراموشی سپرده شود، اما غافل از اینکه قدرت خون شهید و جایگاه شهادت را درک کنند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی نشئت گرفته از قیام عاشوراست، چرا که رهبر و مقتدای این قیام سیدی از سلاله پاک رسول‌الله(ص) بود و امروز هم سکاندار کشتی انقلاب را ولی امر مسلمین جهان عهده‌دار است.
امام جمعه کوهبنان تأکید کرد: در عزاداری‌ها باید از خرافات پرهیز شود و جوانان احساسات خود را حسینی کنند و مواظب نفوذ دشمنان در بین عزاداران، مداحان و جوانان هیئتی باشند.
نامجو کوهبنانی
انتهای پیام
captcha