همراه با سوگواران حسینی؛ از «خون خدا» تا احیای قرآنی شب عاشورا
کد خبر: 3841565
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

همراه با سوگواران حسینی؛ از «خون خدا» تا احیای قرآنی شب عاشورا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اخبار حوزه قرآنی کشور این هفته با سوگواره اباعبدالله الحسین(ع) عجین شد؛ کرسی‌های تلاوت قرآن در راستای پیوند ناگسستنی قرآن و اهل‌ بیت(ع) در این سوگواری های حسینی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ رویدادهای قرآنی کشور نیز طی این هفته‌ رنگ و بوی سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) گرفته بود، از سنت حسنه برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در روز تاسوعا و شب عاشورا تا ختم دسته جمعی صلوات به نیت سلامتی امام زمان(عج) تا تببین جایگاه قرآن در هیئات مذهبی، رونمایی از کتاب «خون خدا» سیدمهدی شجاعی و ... از جمله این اخبار و سوژه‌ها بود. 

برگزاری طرح ختم جمعی صلوات
همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و با توجه به اینکه در شب و روز عاشورا ختم صلوات بسیار توصیه شده است، ختم جمعی صلوات به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت مهدی موعود(عج) از سوی شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.
سامانه آنلاین ثبت صلوات که در نیمه شعبان سال گذشته طراحی و رونمایی شده بود، فعال و جهت ثبت صلوات در دسترس عموم مردم قرار گرفت. بر این اساس، علاقه‌مندان می‌توانستند برای شرکت در پویش میلیونی ختم جمعی صلوات به پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی www.qurantv.ir مراجعه و تعداد صلوات‌های مدنظر خود را ثبت کنند.

سنت «تلاوت قرآن در شب عاشورا»
طبق روال سنوات گذشته و براساس سنت که از مرحوم سیدمحمدحسن سیف، پدر سیدمهدی سیف بر جای مانده است، جلسه ختم قرآن در منزل این استاد و مدرس قرآن کریم پس از نماز صبح روز تاسوعا تا صبح روز عاشورا برپا می‌شود که امسال نیز این جلسه با حضور اساتید، قاریان، حافظان قرآن و عموم مردم در  منزل ایشان برگزار شد.
تا احیای قرآنی شب عاشورا در تهرانبنابر گفته سیدمهدی سیف، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان «این جلسه ختم قرآن به یادگار از پدر مرحوم سیدمحمدحسن سیف(۱۳۶۱-۱۲۷۵ش) است که در ایام حیاتش در روزهای تاسوعا و عاشورا، جلسه ختم قرآن را در منزل برگزار می‌کرد و پس از فوتش، اعضای خانواده، مصرّ هستند تا این سنت حسنه هرساله در منزل ادامه پیدا کند تا ثواب کامل ختم قرآن به روح و جسم مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانشان اهدا شود».

همچنین در شب عاشورا شاهد برگزاری محفل قرآنی در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بودیم. این مراسم با حضور زائران و مجاوران در صحن امام خمینی(ره) این آستان برپا شد.

کرسی تلاوت و احیای قرآنی شب عاشورا
مراسم احیای قرآنی شب عاشورا مصادف با شب عاشورا همچون سال‌های گذشته با حضور قاریان بین‌المللی و ممتاز و قرآنیان از مناطق مختلف کشور در مسجد جامع المهدی(عج) شهرری واقع در فلکه اول دولت‌آباد، از ساعت ۲۴ الی اذان صبح برگزار ‌شد.

سوگ‌نشینی قاریان در سومین شب شهادت امام حسین(ع)

شب گذشته، همانند سنوات قبل مراسم عزاداری سومین شب شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش با حضور قاریان، حافظان و تالیان قرآن کرین در منزل اساتید اخوین موسوی‌بلده، برگزار شد و همانند سال‌های قبل بخش مهمی از جلسه به قرائت قرآن اختصاص یافت.

جایگاه قرآن در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)
طی سلسله گفت‌وگوهایی با پیشکسوتان و مدرسان قرآنی کشورمان چون محمدرضا صلح‌جو، حبیب مهکام، سیدعباس میرداماد و هاشم روغنی به تبیین این موضوع در هیئات مذهبی پرداخته‌ شد و بر پیوند همیشگی قرآن و اهل‌بیت(ع) براساس حدیث ثقلین تأکید شد.
بر این اساس سیدعباس میرداماد، قاری و مدرس قرآن و مداحل‌اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: در جلسات عاشورایی نیاز داریم که تلاوت قرآن بیش از هر زمان دیگری انجام شود. به این دلیل که اساسا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر مبنا و اساس فرامین و دستورات قرآن کریم شهادت را انتخاب کرد و برگزید. پس به همین دلیل نمی‌توانیم اصلاً این دو موهبت الهی یعنی قرآن و اهل بیت(ع) را از هم جدا کنیم.
وی همچنین بر برگزاری همایش مشترک بین جامعه قرآنی و مادحین اهل بیت(ع) جهت ارتباط بیشتر این دو مجموعه تأکید کرد.
همچنین حبیب مهکام، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشور با اشاره به اینکه در زمان فعلی به مسائل اساسی و مکتبی و مهم در اسلام ناب محمدی کمتر توجه می‌شود، گفت: اغلب هیئت‌های مذهبی از لحاظ فرهنگ قرآنی فقیر هستند و کاری با برنامه‌های قرآنی ندارند.
همچنین محمدرضا صلح‌جو، پیشکسوت قرآنی کشور بر رسالت قرآنیان مبنی بر پالایش حرکت سید‌الشهدا(ع) و حادثه عاشورا از بدعت‌ها و خرافات وارد شده، تأکید کرد.

رونمایی از کتاب «خون خدا»
رونمایی از کتاب «خون خدا» در ایکناآیین رونمایی از کتاب «خون خدا»، با حضور سیدمهدی شجاعی، نویسنده و علی وزیریان، تصویرگر، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، علی اکبر اشعری و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب و رسانه با همکاری دفتر نشر فرهنگ اسلامی در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
این کتاب طرحی نو درباره روایت روز عاشوراست و نحوه کتاب‌پردازی و ارائه آن نیز به گونه‌ای متفاوت انجام شده و همین ویژگی‌ها آن را از سایر آثار سیدمهدی شجاعی متمایز کرده است.

انتشار خاطرات «بهروز یاریگل» از حضور در جمع طلاب دهلی و لکهنو
پیشکسوت و مدرس قرآنی کشورمان طی سفری تبلیغی ـ آموزشی‌، ۱۷ روز و به منظور برگزاری دوره‌های تربیت مربی و دوره آموزشی روش‌ تدریس روخوانی و روان‌خوانی قرآن، آموزش تجوید و تجویدالصلاة به شهرهای دهلی‌ و لکهنو هندوستان سفر کرد که با استقبال خوب طلاب مدارس علمیه این شهرها روبرو شد.

اعلام دستور جلسه چهل و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
چهل و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بررسی سه دستور و چندین پیش از دستور، 26 شهریورماه برگزار می‌شود. ارائه و بررسی پیش‌نویش شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی، ارائه گزارش یکساله کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و ارائه پیشنهادهای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از جمله دستورجلسات این جلسه خواهد بود.

توضیحات مدیر رادیو قرآن درباره طرح بهره‌گیری از شایسته‌ترین تالیان در محضر رهبر انقلاب
مدیر رادیو قرآن درباره طرحی که در صد‌وسومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دربارهبهره‌گیری هرچه بهتر و بیشتر از شایسته‌ترین قاریان و تالیان قرآن کریم برای حضور در جلسات قرآنیان در محضر مقام معظم رهبری ارائه شد، گفت: طرحی که در آن جلسه مطرح شد تشکیل کرسی‌های تلاوت استانی و مبنای آن نیز به صورت طرح‌ریزی استراتژیک یا طرح‌ریزی راهبردی بود.
وی معتقد است؛ با اجرای چنین طرحی، منویات مقام معظم رهبری در رابطه با برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در کشور نیز تا حدی تحقق پیدا می‌کند و سالی در حدود ۵۰ تا ۶۰ کرسی تلاوت دو یا سه ساعته خیلی خوب در کشور برگزار خواهد شد.
مدیر شبکه رادیویی قرآن درباره نحوه تصویب و اجرای این طرح پیشنهادی نیز اظهار کرد: این طرح با استقبال مسئولان قرآنی کشور مواجه شده است و قاعدتاً بعد از گفت‌وگو با مسئولان قرآنی کشور، یکی از نهادها به عنوان نهاد محوری در استان‌ها انتخاب خواهد شد. البته شاید هم در خود شورای توسعه پیگیری شود. همچنین، در این رابطه با شبکه قرآن و معارف سیما نیز هماهنگی‌هایی خواهیم داشت و قاعدتاً نهادهای تصمیم‌گیر نیز می‌توانند بهره‌برداری خود را از این فرایند داشته باشند.
انتهای پیام

captcha