از «بای» بسم‌الله تا «تای» تمت هیئت و عزادار تراز اسلامی
کد خبر: 3841916
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
خادمیان تشریح کرد؛

از «بای» بسم‌الله تا «تای» تمت هیئت و عزادار تراز اسلامی

گروه جامعه ــ مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه شاخصه‌های هیئت و عزاداری تراز اسلامی این است که حقیقت‌ و علوم اهل بیت(ع)، قرآن و شعائر دینی را مطرح کند، اظهار کرد: هیئتی می‌تواند بگوید در مسیر صحیح قرار دارد که از «بای» بسم‌الله تا «تای» تمت، شعائر و حقیقت‌های دین را مطرح کند، در غیر این صورت همان مجالس بطالینی می‌شود که امام سجاد(ع) فرمودند.

کدام هیئت‌ها بطالین هستند/ شاخصه‌های عزاداری تراز اسلامیحجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشا‌ره به ویژگی‌های هیئت تراز اسلامی و باید‌ها و نباید‌های آن گفت: اگر مکتب را به درخت تشبیه کنیم، اعتقادات، ریشه و آیین و مناسک و شعائر آن مکتب، تنه و شاخه درخت محسوب می‌شود. مسئله هیئت و عزاداری آئین و شعار هر مکتبی است و قطعاً این موارد را باید مطابق با ریشه و عقیده همان مکتب تبیین کنیم.

وی با ذکر روایتی ادامه داد: شخصی به امام صادق(ع) گفت که من در کربلا بودم و در آنجا دیدم که عده‌ای در کنار تربت جد شهید شما، امام حسین(ع) جمع شده بودند، سوگواری می‌کردند و داستان کربلا را می‌گفتند و مرثیه‌سرایی می‌کردند. بعد از سخنان او، حضرت امام صادق(ع)، به دونکته مهم و اساسی اشاره می‌کنند که شاخصه‌های یک هیئت و عزاداری تراز اسلامی و قرآنی را برای ما به خوبی تبیین می‌کند. حضرت فرمودند: «خدا را شکر عده‌ای هستند که فضایل و حقایق ما را یادآوری می‌کنند و زشتی‌ها و ستم‌های دشمنان ما را بازگو می‌کنند».
 
شاخصه هیئت از لسان امام صادق(ع)
این مدرس حوزه افزود: شاخصه هیئت از لسان امام صادق(ع) این است که ما حقیقت‌ها و علوم اهل بیت(ع)، قرآن و شعائر دینی را مطرح کنیم. هیئتی می‌تواند بگوید در مسیر قرار دارد که از «بای» بسم‌الله تا «تای» تمت، شعائر و حقیقت‌های دین را مطرح کند و در این مسیر هم کاری به این نداشته باشد که مستمع به حرف‌های گفته شده عمل می‌کند یا نمی‌کند؛ اما به این نکته توجه دارد که مستمع در این هیئت حقیقت دین را یاد می‌گیرد. هیئت تراز نباید در پی آن باشد که مستمع متأثر می‌شود یا نمی‌شود بلکه به دنبال «عَلَّمَ‌الْإِنسَانَ مَالَمْ یَعْلَمْ» (سوره علق) است تا معارف و معالم دین را به مستمع برساند.
 
کدام هیئت‌ها در مسیرند
حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان نوش‌آبادی تصریح کرد: مستمع در هیئت باید شاخصه‌های حقیقت تقرب به خدا، خدامداری، توحید‌شناسی، معاد‌شناسی و تأثیر معاد در زندگی و فکر و اثر آن در کسب و کار ما و مباحثی مانند نماز، شاخصه‌های دینی، دین‌مداری، رفتار‌های اخلاقی و رفتار با همسر را بشنود؛ رفتار با فرزند و همسر، همسایه، فروشنده، خریدار و رفتار حاکم با مردم و رعیت با حاکم از جمله حقیقت‌هایی است که امام صادق(ع) به دنبال آن بودند و امام زمان ما هم همین موارد را از هیئت‌ها می‌خواهد. اگر هیئت توانست این شاخصه‌ها را تبیین کند در مسیر است وگرنه همان مجالس بطالینی می‌شود که امام سجاد(ع) فرمودند.

وی تصریح کرد: مجالس بطالین تنها شرب خمر نیست؛ بلکه اگر در یک جلسه به نام دین برویم و در آن چیزی از حقیقت دین دریافت نکنیم و تنها یک زمزمه
اگر در یک جلسه به نام دین برویم و در آن چیزی از حقیقت دین دریافت نکنیم و تنها یک زمزمه و ترانه مستانه‌ای داشته باشیم و هیئت را به ترانه مستانه تبدیل کنیم درواقع همان بطالت وقت، عمر و مجالس بطالین است
 و ترانه مستانه‌ای داشته باشیم و هیئت را به ترانه مستانه تبدیل کنیم، در واقع همان بطالت وقت، عمر و مجالس بطالین است. بطالینی که امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه می‌فرماید: «خدایا من را به خاطر اینکه با مجالس بطالت انس گرفته‌ام، طرد می‌کنی» زمانی است که  به هیئت برویم و حقیقت نماز، امامت، احترام به پدر و مادر و همسر را ندانیم و درک نکنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: وقتی که می‌بینیم امام حسین(ع) چقدر درباره مهربانی با همسر حرف دارند و حدود الهی را معرفی می‌کنند و حتی درباره حد الهی صحبت می‌کنند، نشان از اهمیت و تأکید این موارد در مجالس مذهبی است. ایشان در حماسه عاشورا حد دشمن، دوست و حتی حد دوست داشتن فرزند و برادر را به ما نشان می‌دهند. امام حسین(ع) در روز عاشورا به دلیل کراهت اینکه پدر در زیر تابوت فرزند قرار گیرد، خودشان بدن حضرت علی‌اکبر(ع) را به خیمه‌گاه بازنمی‌گرداند و آنجا جوانان بنی‌هاشم را صدا می‌زنند که بیایند و بدن را با خود ببرند. امام در بدترین حالت روحی یعنی داغ جوان، حد الهی را رعایت می‌کند و ما این‌ها را باید در هیئت‌ها بگوییم که همان حقیقت اهل بیت(ع) می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان نوش‌آبادی در ادامه گفت: دومین موردی که می‌توان به آن تأکید داشت معرفی دشمن در هیئت است. اینکه بدانیم دشمن یک روز با دعو‌ت‌نامه و یک روز با مذاکره، صلح، تحریم، فرهنگ و یک روز با اقتصاد و به اشکال مختلف به سراغ ما می‌آید. دشمن یک روز با غصب خلافت و یک روز با قصد تشکیل شورا و یک روز هم با مسئله بیعت مجدد بعد از ۲۵ سال می‌آید. آن‌هایی که با حضرت علی(ع) بیعت کردند در واقع دوست نبودند و نشان دادند که دشمن بودند و لذا زمانی که حضرت علی(ع) بر کرسی خلافت نشست همان‌ها علم جنگ را برپا کردند و همگی از کسانی بودند که دم از دوستی می‌زدند. وقتی امام صادق (ع) می‌فرمایند که زشتی‌های دشمنان ما را بگویید، یعنی راهکار‌هایی را که دشمن از آن وارد می‌شود بگوییم.
 
سکولار نباشیم یعنی...
وی اظهار کرد: اینکه مقام‌ معظم رهبری می‌فرمایند هیئت سکولار نباشیم به این معنی نیست که مداح در هیئت شعری بخواند و مسائل برجام را مطرح کند؛ بلکه سکولار نباشیم یعنی جریان امام صادق(ع) را برای ما تبیین و تفسیر کند که راهکار‌های دشمن‌شناسی را بشناسیم. اینکه بدانیم دشمن از راه حرام و گاهی از راه صلح می‌آید. مگر صلح چیز بدی است؟ مگر معاویه با امام حسن(ع) صلح نکرد؟ باید بدانیم که معاویه صلح کرد برای اینکه دشمنی‌اش را پیدا کند. مگر از امام حسین(ع) دعوت نکردند که به کوفه بیاید؟ مرحوم علامه قزوینی رازی در کتاب نقض خود ثابت می‌کند که کسانی که امام حسین(ع) را دعوت کردند و او را به شهادت رساندند شیعه نبودند؛ اینکه بعضی‌ها می‌گویند شیعیان مهدی(عج) به‌ گوش باشید که حسین را شیعیانش کشتند یک تحریف از سوی وهابیت است. شعیه امام‌کش نیست؛ شیعه کسی است که از مکه تا مدینه و از مدینه تا کربلا پا به پای امامش آمد و شهید شد.

‌این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه طی فرایندی تحقیقی به این نتیجه رسیده‌ است که اصل دعوت از امام حسین(ع) یک کار سیاسی بود که یزید و اطرافیانش مطرح کردند، گفت: یزید در مکه نمی‌توانست کار امام را تمام کند و به همین خاطر مسئله دعوت را مطرح کرد. اینکه شما ناگهان می‌بینید که سر بزنگاه حضرت مسلم(ع) را تنها می‌گذارند و عقب‌نشینی می‌کنند نشان می‌دهد که از ابتدا یک دست پشت پرده بوده و برنامه‌ریزی در این واقعه وجود داشته است؛ لذا باید دشمن‌شناسی کنیم؛ همان دشمنی که یک روز نعمت می‌دهد و یک روز تحریم می‌کند.
 
ضرورت دشمن‌شناسی در هیئت
حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان نوش‌آبادی با تأکید بر ضرورت دشمن‌شناسی در بعد فردی، اظهار کرد: امروز آمار طلاق و آسیب‌های خانواده بسیار بالاست و باید دشمن‌شناسی کنیم که خانواده و مسائل مربوط به آن چه دشمنانی دارد. امروز سلبریتی‌ها برای سگ‌کشی پست و عکس می‌گذارند و واکنش نشان می‌دهند، اما سؤال اینجاست که آیا یک بار هم که شده برای خانواده و آمار وحشتناک طلاق در جامعه واکنش نشان داده‌اند و مطلبی را منتشر کرده‌اند که با طلاق بجنگیم؟ آیا شده که این خانم‌ها و آقایان یک‌بار در مقابل دادگاه خانواده جمع شوند و به این امر اعتراض کنند که چرا به این سرعت حکم طلاق توافقی می‌دهید؟ وقتی می‌بینیم سگ‌کشی در جامعه از مسئله طلاق مهم‌تر شده یعنی دشمن‌شناسی نکرده‌ایم و آن را نمی‌شناسیم؛ لذا هیئتی قوی است که به همه افراد خانواده از جمله پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر، داماد، عروس و... یاد دهد که مراقب باشید چه چیز‌هایی دشمن آرامش خانواده، کسب حلال، تربیت فرزند و مسائلی مانند این است. اگر هیئت در راستای این شاخصه‌ها حرکت کند، اصل خود را شناخته و به شاخصه‌ها نزدیک شده است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۱۶:۱۳
0
0
عزاداری امروز ما بیشتر شبیه سرگرمی شده تا یک مفهوم و درس زندگی
captcha