دولت و مجلس همپای قوه قضائیه در مبارزه با فساد عمل کنند/ کشور دچار فساد سیستماتیک نیست
کد خبر: 3841975
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
عباس مقتدایی:

دولت و مجلس همپای قوه قضائیه در مبارزه با فساد عمل کنند/ کشور دچار فساد سیستماتیک نیست

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس از نگاه بخشی از افکار عمومی همپای قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد عمل نمی‌کنند، گفت: موفقیت در موضوع مبارزه با فساد در گرو این است که همه ارکان و بخش‌های نظام به اندازه قوه قضائیه و حتی پیشگام‌تر از این قوه وظایف خود را در زمینه پیشگیری از وقوع فساد و معرفی فاسدان و چپاولگرانی که در بخش‌هایی از بدنه اجرایی کشور حضور دارند انجام دهند.

عباس مقتدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سخنگوی سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ضرورت توجه به مبارزه با ریشه‌های فساد در کنار برخورد با مفسدان و تبعات منفی تمرکز صرف بر مبارزه با افراد فاسد گفت: نکته بسیار اساسی و مهم این است که هر سه قوه کشور در حد و اندازه‌ای که مسئولیت دارند به منظور مبارزه با فساد عمل کنند. اما در سال‌های گذشته بی‌دقتی‌هایی در جهت جلوگیری از فساد در بدنه دولت رخ داده و به مرور بخش قابل توجهی از این بدنه آسیب دیده و درگیر عملیات فساد شده است.

تلاش مخالفان نظام برای القای فساد سیستماتیک

وی ادامه داد: به واسطه همین مسئله، مخالفان نظام در خارج و برخی دنباله‌روهای آنها در داخل کشور می‌خواهند این گونه القا کنند که جمهوری اسلامی ایران دچار فساد سیستماتیک شده است، در حالی که واقعیت این گونه نیست و دلایل متعدد و آشکاری برای آن وجود دارد؛ معاون اول رئیس‌جمهور دولت قبل به زندان افتاد و برخی دیگر از معاونان و وابستگان آنها از سوی قوه قضائیه دستگیر شدند. همچنین دستگیری فرزند رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرونده‌های برادر رئیس‌جمهور و برادر معاون اول رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که امکان مبارزه با فساد تا بالاترین سطح وجود دارد و سیستم خودش به دنبال این مبارزه است. لذا فساد در کشور سیستمی نیست اما در بخش قابل توجهی از سیستم فساد آشکار شده است یا اینکه به شکل پنهان انجام می‌شود.

مقتدایی اظهار کرد: نکته مهم این است که رئیس‌جمهور باید به یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم، که مبارزه با فساد و همراهی با جریان فسادزدایی است، واکنش نشان دهد. توقع این است که رئیس‌جمهور به طور صریح اعلام کند که اگر حتی برادر من هم دچار فساد شده قوه قضائیه با قاطعیت و سرعت و بدون ملاحظه موضوع را پیگیری کند و همین واکنش نیز باید از سوی معاون اول رئیس‌‌جمهور نشان داده شود و برخی وزرا نیز لازم است درباره فرزندان و وابستگان خود همین نکات را ابراز کنند تا اعتماد عمومی که این روزها در اثر حرکات ضد فساد مؤثر و قاطع قوه قضائیه در حال تقویت است بیش از پیش ارتقا یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: همچنین قوه مقننه نیز چنین رفتارها و گفتارهایی را باید از خود نشان دهد. نمایندگانی که درباره آنها یا وابستگانشان در زمینه فساد در فضای عمومی و رسانه‌ای مطالبی مطرح است باید به صراحت موضع‌گیری کنند و همگی به قوه قضائیه در جهت شافیت فضا و افزایش میزان اعتماد عمومی به نظام و عملکرد آن در جهت مبارزه با فساد کمک کنند.

وی تصریح کرد: امروز قوه قضائیه به سرعت در حال پیگیری پرونده‌‌های فساد اقتصادی است. اما واقعیت این است که موفقیت در موضوع مبارزه با فساد در گرو این است که همه ارکان و بخش‌های نظام به اندازه قوه قضائیه و حتی پیشگام‌تر از این قوه به مسئولیت‌های خود در زمینه پیشگیری از وقوع فساد و معرفی فاسدان و چپاولگرانی که در بخش‌هایی از بدنه اجرایی کشور جا خوش کرده‌اند عمل کنند.

لزوم نقش‌آفرینی تاریخی مجلس و دولت در مقابله با فساد

مقتدایی درباره اهمیت بازدارندگی احکام مفسدان اقتصادی و افزایش سطح تبعات و هزینه‌‌های اجتماعی فساد گفت: امروز مسئله مهم این است که جامعه باور کند مبارزه با فساد یک موضوع جدی، مداوم، مؤثر و در جهت اصلاح امور است. امروز پس از گذشت چند ماه از تغییرات در قوه قضائیه، بخشی از جامعه باور کرده که این مبارزه جدی و مستمر است، اما باید این باور عمق پیدا کند و به یقین عمومی برسد و منجر به پشتیبانی عمومی از ساختارهای نظام شود و لازمه این امر آن است که همه نهادها در کنار قوه قضائیه به این مسئله توجه و اقدام کنند. به همین خاطر مجلس باید نقش‌آفرینی تاریخی در مبارزه با فساد داشته باشد و به منزله ریل‌گذار نظام، قوانین مؤثر و بازدارنده‌ای را در جهت از بین بردن زمینه‌های فساد تصویب کند و از طرفی مراقب ابعاد فسادزای برخی طرح‌ها و لوایح نیز باشد و آنها را به تصویب نرساند.

نماینده سابق مجلس اظهار کرد: تصور بخشی از افکار عمومی این است که قوه قضائیه برای مبارزه با فساد در وسط میدان است اما دولت و مجلس هم‌پای این قوه حرکت نمی‌کنند و این تصور خوبی نیست و حتی اعتمادآفرینی قوه قضائیه را نیز خنثی می‌کند. باید افکار عمومی را قانع کرد که هر سه قوه و کلیت نظام در مبارزه با فساد همراه و همکار هستند. در این باره رسانه‌ها، فرهیختگان، نخبگان، صاحبان تریبون و نهادهای مردمی باید در یک حرکت جمعی و هم‌افزا موضوع مبارزه با فساد را به گفتمان اصلی کشور و جامعه تبدیل کنند تا هم سایر نهادها در این مبارزه جدی‌تر و پیگیرتر وارد شوند و هم افرادی که به دنبال ارتکاب فساد مالی و اقتصادی هستند به واسطه بالا رفتن تبعات جرم‌ از این اقدامات پرهیز کنند.

وی در پایان بیان کرد: نکته کاملاً مشهود این است که متأسفانه قوه قضائیه در وضعیت فعلی تنها در وسط میدان مبارزه با فساد قرار گرفته و حمایت شایسته‌ای را از دولت و مجلس ندیده است که این روند حتماً باید تغییر کند تا مبارزه با فساد به نتایج مثمرثمرتری بینجامد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha