حمله به «آرامکو» از خاک عراق صحت ندارد
کد خبر: 3842338
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
عادل عبدالمهدی:

حمله به «آرامکو» از خاک عراق صحت ندارد

گروه بین‌الملل ــ عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، انتشار برخی اخبار مبنی بر استفاده از خاک این کشور برای حمله به تأسیسات نفتی «آرامکو» در عربستان را تكذيب كرد.

حمله به «آرامکو» از خاک عراق صحت نداردبه گزارش  ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری القدس العربي، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیرعراق، امروز، 24 شهریور،  با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: اخبار منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر این که پهپادها از خاک عراق برای حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی استفاده‌ کرده‌اند، صحت ندارد.

در این بیانیه آمده است: عراق به تعهد قانونی خود مبنی بر ممنوعیت استفاده از خاک این کشور برای تجاوز به همسایگان، دوستان و برادران پایبند است.

شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از منبعی که آن را مطلع خواند، مدعی شد که طبق معلومات اولیه به دست آمده پهبادها از عراق به پرواز درآمده‌اند نه از یمن.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز مدعی شد که کارشناسان سعودی و آمریکایی در حال بررسی احتمال استفاده مهاجمان از موشک‌های کروز به موازات پهپاد‌ها یا به جای آن‌ها در حملات به تأسیسات نفتی آرامکو در عمق خاک سعودی هستند.

مایک پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا بیش از این، ایران را به این حمله متهم و آن را «حمله ای بی سابقه به تأمین انرژی جهان»  توصیف کرد. وی افزود: هیچ مدرکی مبنی بر حملات از یمن، وجود ندارد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز امروز در واکنش به این ادعای مایک پومپئو، گفت: چنین اتهام زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی‌معنی است. در روابط بین‌المللی حتی «خصومت ورزی» هم دارای حداقلی از باورپذیری و چارچوب‌های منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند.

موسوی تصریح کرد: اینگونه اظهارنظرها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است. آمریکایی‌ها سیاستی به نام «فشار حداکثری» در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی‌ها به سمت دروغ حداکثری گرایش پیدا کرده است.

یادآور می‌شود، جنبش انصارالله یمن، دیروز، 23 شهریورماه، اعلام کرد که این جنبش با 10 پهپاد تأسیسات نفتی عربستان سعودی وابسته به شرکت «آرامکو» را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

captcha