بودجه‌ریزی باید از حالت تعارف خارج شود
کد خبر: 3842350
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بودجه‌ریزی باید از حالت تعارف خارج شود

گروه اقتصاد ــ یوسفیان‌ملا اظهار کرد: سیاست سازمان برنامه و بودجه این است که بودجه را به واقعیت نزدیک کند تا از حالت تعارف خارج شود و دیگر 20 میلیارد تومان برای یک بخش از اقتصاد کشور در نظر نگیرند، اما فقط 5 میلیارد تومان آن را پرداخت کنند.

عزت‌ا‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت تغییر در ساختار بودجه با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه اظهار کرد: البته هنوز معلوم نیست که این تغییرات در چه مرحله‌ای است اما واقعیت این است که در بودجه‌های 97 و 98 تغییرات زیادی در بودجه صورت گرفت که قابل لمس است و تغییرات بیشتری هم ضرورت دارد.

عواقب تخصیص نامناسب بودجه‌ها

وی ادامه داد: سیاست آقای نوبخت این است که بودجه را به واقعیت نزدیک کند تا از حالت تعارف خارج شود. اگر الان پروژه‌ای همانند ساخت یک دانشگاه در گوشه‌ای از کشور در حال انجام است و مثلاً 10 میلیارد تومان در ردیف برای آن در نظر گرفته می‌شود، این پروژه چه سد یا بیمارستان و هر چیز دیگری هم که باشد یک کُد دارد و وقتی دولت در لایجه به مجلس ارائه داده و در تلفیق هم تصویب می‌شود اما در مرحله اجرا دولت صرفاً 3 میلیارد تومان آن را تخصیص داده و 7 میلیارد تومان دیگر را تخصیص نمی‌دهد و این باعث مشکلات بسیاری در اقتصاد کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مشکلات تخصیص نامناسب بودجه‌ها، تأکید کرد: وقتی 7 میلیارد تومان از یک ردیف بودجه تخصیص پیدا نمی‌کند، قطعاً این هفت میلیارد تومان آثار تورمی خود را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نشان خواهد داد، چراکه در جریان مالی کشور بر روی 10 میلیارد تومان حساب شده است در حالی‌که 3 میلیارد تومان پرداخت شده است.

بودجه واقعی‌تر شده است

منتخب مردم آمل در خانه ملت بیان کرد: آقای نوبخت تأکید دارند که اگر صرفاً توان پراخت 3 میلیارد تومان را داریم، چرا باید در لایحه بودجه 10 میلیارد تومان بنویسیم؟ زمانی 10 میلیارد تومان می‌نویسیم که تمام آن را بتوانیم پرداخت کنیم. این به معنای واقعی شدن بودجه است.

آقای نوبخت بودجه را به واقعیت نزدیک کردند و این کار بزرگی بود. از سوی دیگر باید از تجملات و هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. اینها همگی از جمله تغییرات در ساختار بودجه است که در سال‌های 98 و 98 رخ داد و اکنون منتظر هستیم که به میزان وسیع‌تری در سال 99 نیز انجام شود

یوسفیان‌ملا تأکید کرد: البته در ابن مورد مقاومت‌های زیادی هم صورت خواهد گرفت چراکه نماینده آن منطقه وقتی مشاهده کند که اگر هر سال برای آن منطقه 10 میلیارد تومان نوشته‌اند حتی اگر تخصیص پیدا نکرده است اما الان رقم واقعی 3 میلیارد تومان را می‌نویسند که رقم واقعی آن منطقه هم هست که هر سال تخیص پیدا می‌کند. بنابراین دست به اعتراض خواهد زد، چراکه معتقد است برای وی افت دارد که چنین تغییراتی در بودجه استان حوزه انتخابیه او رخ دهد. اما آقای نوبخت این بودجه‌ها را واقعی کردند.

اهمیت تخصیص در فرایند بودجه‌ریزی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ضرورت تخصیص مناسب بودجه‌ها، ادامه داد: همین هم کار بزرگی است چراکه موانع زیادی تاکنون در این زمینه وجود داشته است اما اکنون واقعی شده و دیگر به صورت تعارفی عمل نمی‌کنند که مثلاً 20 میلیارد تومان برای یک بخش از اقتصاد کشور در نظر بگیرند اما فقط 5 میلیارد تومان آن را تخصیص دهند. در بودجه‌ریزی، روش ملاک نیست، بلکه تخصیص ملاک است.

یوسفیان‌ملا در پایان گفت: این گام بسیار مهم است که آن را واقع‌گرایی در بودجه می‌نامند. آقای نوبخت با این اقدام خود بودجه را به واقعیت نزدیک کردند و این کار بزرگی بود. از سوی دیگر باید از تجملات و هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. اینها همگی از جمله تغییرات در ساختار بودجه است که در سال‌های 98 و 98 رخ داد و اکنون منتظر هستیم که به میزان وسیع‌تری در سال 99 نیز انجام شود.

انتهای پیام

 

captcha