سند راهبردی نشر دفاع مقدس تدوین می‌شود
کد خبر: 3842366
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
امینیان:

سند راهبردی نشر دفاع مقدس تدوین می‌شود

گروه ادب ــ عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با اشاره به انتقال کپی رایت ۵۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: در حال تدوین سند راهبردی نشر دفاع مقدس هستیم.

یکشنبه/// آمادگی انتقال رایت ۵۰ اثر در نمایشگاه فرانکفورت/سند راهبردی نشر دفاع مقدس تدوین می‌شودشهریار امینیان، عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقشه راهبردی مجمع ناشران دفاع مقدس در راستای تولید آثار شاخص و فاخر بین‌المللی گفت: ما در حال بررسی تدوین سند چشم‌انداز نشر دفاع مقدس هم در داخل و هم در خارج از کشور هستیم، برای حوزه بین‌الملل یکسری الزمات فنی وجود دارد که شامل اطلاعات ساده و عمومی است که درباره کتاب منتشر می‌شود، اما در حوزه بین‌الملل یک پرتال جامعی که بتواند به شکل حرفه‌ای به معرفی کتاب بپردازد، نداریم. یعنی آنچه هدفمند باشد، مخاطبش را بشناسد، دارای اطلاعات صحیح، کامل و پوشش دهنده محتوا باشد، به طوری که مخاطب درک دقیقی از آن محتوا پیدا کرده و سپس تصمیم بگیرد و باعث شود طیف مخاطب بیشتر شود در این حوزه وجود ندارد. 

نبود بانک اطلاعاتی کارآمد در حوزه ادبیات

وی افزود: این مسئله فقط مربوط به موضوع دفاع مقدس نیست و در همه حوزه‌های ادبیاتی این مشکل وجود دارد. داشتن یک بانک اطلاعاتی روزآمد و پویا یکی از موضوعاتی است که در سند چشم‌انداز آمده و در حال طراحی آن هستیم. در همین قالب نیازسنجی و اولویت‌بخشی هم مورد توجه است، به این معنی که باید بدانیم در چه نقاطی حضور داشته باشیم و در چه نقاطی حضورمان گسترده، نیابتی یا کمرنگ‌تر باشد و یا چه نقاطی تأثیرگذاراند و مخاطبان بیشتری دارد، باید مورد توجه قرار گیرد تا نتیجه و حاصل کار موجب رونق حرفه‌ای نشر دفاع مقدس شود.

ترسیم سند راهبردی

امینیان ادامه داد: وظیفه مجمع ناشران دفاع مقدس این است که سند راهبردی را به شکلی تدوین و ترسیم کند که فضای تعاملات حرفه‌ای نشر دفاع مقدس با بخش بین‌الملل تسهیل شود و در این راستا نیز نگاهمان تک‌ساحتی نیست. به تدریج اگر این امر رخ دهد، مایه افتخار این حوزه خواهد بود. تدوین این سند را با گفت‌وگوهای بین نشری آغاز کردیم و با مجامع گوناگون نشر هم در حال گفت‌وگو هستیم، البته هم نیاز به حمایت فنی و حرفه‌ای و هم کارشناسی وزارت ارشاد و سایر متولیان این حوزه داریم و این کاری نیست که مجمع ناشران دفاع مقدس بتواند به تنهایی انجام دهد.

وی در ادامه بیان کرد: بررسی‌های اولیه در زمینه تدوین سند انجام شده و چارچوب‌های اولیه، نیاز‌ها و فرآیند‌های آن طراحی شده و اگر حمایت شود ادامه کار با شتاب بیشتری انجام می‌شود وگرنه زمان طولانی‌تر خواهد شد؛ بنابراین تدوین نقشه راه اهمیت بسیاری دارد و مسائل فقط با رفتن به نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله فرانکفورت حل نخواهد شد.

امینیان با اشاره به برنامه‌های مجمع در سایر کشورها تصریح کرد: نشانه‌های نگاه فراگیر به موضوع دفاع مقدس در سطح بین‌الملل و در قالب یک نقشه راه از سال جاری آغاز شده است و در کشور‌هایی مانند لبنان برنامه‌هایی دارد و فقط نمایشگاه فرانکفورت مدنظر نیست. اما مجمع ناشران دفاع مقدس به دلیل اینکه یک مجموعه غیرانتفاعی با امکانات کاملاً محدود است، بودجه خاصی ندارد و به همت ناشران دفاع مقدس فعالیت می‌کند.

تعامل با ناشران در نمایشگاه فرانکفورت

وی با اشاره به تعامل با ناشران کشور‌های دیگر در فرانکفورت گفت: با حضور در نمایشگاه فرانکفورت فقط به سراغ ناشران اروپایی نمی‌رویم، با ناشران جهان اسلام نیز گفت‌وگو می‌کنیم، هر چند جنس ناشران جهان اسلام به ویژه لبنان، سوریه و عراق متفاوت از ناشران دیگر است. اما با این حال سال گذشته با ناشران لبنان، مصر، اردن، عمان و ... گفتگو‌هایی داشتیم. اما یکی از حوزه‌های با ظرفیت، حوزه ادبیات لاتین در کشور‌های آمریکای لاتین است و مکاتباتی را در این زمینه انجام دادیم تا بتوانیم تعاملاتمان را افزایش دهیم و در این کشور‌ها ادبیات پررنگ‌تر از کتاب‌های دانشگاهی و کودک و نوجوان است، اما در کشور‌های افریقایی عکس این است. ما بحث اروپا را فقط از یک منظر نگاه می‌کنیم و آن هم زبان انگلیسی به عنوان زبان واسطه‌ای است که به سایر ملل منتقل می‌شود. از این رو در کشور صربستان (جنوب شرقی اروپا) نیز اتفاق‌های خوبی نه به واسطه مجمع ناشران دفاع مقدس، بلکه آژانس‌های ادبی انجام شده، با چین و روسیه نیز توافق‌هایی صورت گرفته است.

امینیان ادامه داد: از جانب مجمع ناشران دفاع مقدس نویسنده‌ای در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور پیدا نخواهد کرد، اما سردار حمید حسام حضور می‌یابد و درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی و آسیب‌های آن در جنگ ایران و عراق صحبت خواهد کرد.

ادبیات دفاع مقدس تبدیل به ادبیات ملی شده است

وی تصریح کرد: ادبیات دفاع مقدس تبدیل به ادبیات ملی و مردمی شده است و این موضوع را شمارگان، تنوع و تعداد آثار نشان می‌دهد و سهم آن‌ها در بدنه کل دفاع مقدس و ارتباطی که مخاطب دارد، نشان می‌دهد که این آثار توانسته‌اند اقبال عمومی را به دست بیاورند و در صدر پرفروش‌ها قرار گیرند و شاید به این جمع‌بندی برسیم که تمام نویسندگانی که قلم می‌زنند، بخش هر چند کوچکی از اثر خود را به آثار دفاع مقدس اختصاص می‌دهند. در واقع از خط کشی بین موضوع دفاع مقدس و سایر موضوع‌ها فاصله گرفته‌ایم.

وی با اشاره به تعداد آثار ارائه شده در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: در مجموع ۱۰۰ عنوان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه می‌شود که ۵۰ عنوان در کاتالوگ بوده و در راستای انتقال کپی رایت درباره این کتاب‌ها گفت‌وگو خواهیم کرد و ۵۰ اثر دیگر آثاری هستند که سال‌های قبل هم ارائه شده و به جهت ارزش فرهنگی و استقبال اجتماعی معرفی می‌شوند. البته شکل عرضه آن‌ها با آثار دیگر تفاوتی ندارد، اما برای ۵۰ اثر آماده انتقال رایت، برنامه‌های پیش‌بینی شده داریم.

امینیان ادامه داد: ۱۵ اثر از آثار یادشده جدید بوده و اخیراً منتشر شده‌اند و از نظر موضوعی توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان، طنر و اجتماعی داشته‌ایم و این کتاب‌ها سهم بیشتری نسبت به سایر شاخه‌ها داشته‌اند.

انتهای پیام

captcha