اتهام به ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان در راستای دروغ حداکثری آمریکایی‌هاست
کد خبر: 3842457
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایکنا:

اتهام به ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان در راستای دروغ حداکثری آمریکایی‌هاست

گروه سیاسی ــ موسوی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده که از مردم یمن و حقوق آن‌ها دفاع می‌کند، اما اینکه این گونه حملات و اقدامات دفاعی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت بدهند، در راستای همان دروغ حداکثری است که آمریکایی‌ها پس از ناکامی‌هایشان به آن روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز، 25 شهریور، در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، در پاسخ به سؤال ایکنا، درباره اتهامات مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمله به تأسیسات نفتی عربستان  و اینکه بعد از واکنش‌های جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد مسئله وارد فاز تازه‌ای شده که تهدید تلویحی اخیر ترامپ نمونه‌ای از آن است، اظهار کرد: پنج سال است که یمن درگیر یک جنگ خونین و یک‌جانبه علیه مردم خود است؛ سعودی‌ها با حمایت کشور‌های غربی مرتکب جنایات جنگی زیادی در یمن شده‌اند و طبیعی است که مردم و نیرو‌های نظامی یمن به این حملات واکنش نشان دهند تا در نهایت این حملات متوقف شود.

وی ادامه داد: ما این سخنان و فرافکنی‌ها را رد می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده که از مردم یمن و حقوق آن‌ها دفاع می‌کند، اما اینکه این گونه حملات و اقدامات دفاعی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت بدهند، در راستای همان دروغ حداکثری است که پس از ناکامی‌هایشان به آن روی آورده‌اند.

موسوی افزود: البته خیلی از این حرف‌ها و اقدامات تعجب نمی‌کنیم. کشور‌های وابسته همچنان وابسته هستند و کشور‌هایی هم که می‌خواهند آن‌ها را بدوشند مجبورند از این حرف‌ها بزنند تا به آن‌ها احساس امنیت بدهند و اهداف خود را پیش ببرند؛ لذا این حرف‌ها محکوم و غیرقابل پذیرش و از بیخ و بن بی‌اساس است.

بنابر این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری خود، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالحسین(ع)، 27 شهریورماه؛ روز شعر و ادب فارسی را گرامی داشت.

وی همچنین با اشاره به تحرکات دیپلماتیک هفته‌های اخیر جمهوری اسلامی، از سفر حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین حسن روحانی به ترکیه برای شرکت در نشست سه جانبه کشورهای عضو روند آستانه یاد کرد و اظهار امیدواری کرد که نتایج این سفر منجر به بازگشت کامل آرامش به سوریه شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچین با اشاره به سفرهای اخیر ظریف به کشورهای چین، ژاپن، مالزی، اندونزی و بنگلادش، تصریح کرد: اگر شرایط فراهم شود به زودی وزیر امور خارجه به نیویورک خواهد رفت و به همراه رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل حضور می‌یابد.

موسوی درباره اتهام‌زنی‌های بی‌بی‌سی فارسی به ایران افزود: نظام ما به عنوان یک نظام پویا معمولاً دست به خوداصلاحی می‌زند و سعی می‌کند اگر حقوقی از کسی ضایع می‌شود، جبران کند، اما طبیعی است که برخی از معاندان از این موضوع سوءاستفاده کنند. این نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ایران است که به‌ موقع اقدام می‌کند و اگر در جایی اشتباه کرده، آن را جبران می‌کند.

وی درباره خط اعتباری فرانسه به ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را برای توازن‌بخشی به برجام بعد از بدعهدی غربی‌ها انجام داده است. آن‌ها موظف بودند که برخی از اقدامات همانند خرید نفت، تسهیل مراودات بانکی و ایجاد خط اعتباری را انجام دهند. در رایزنی‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران با فرانسه این موارد هم مطرح شده است، اما از آنجا که هنوز برخی از کشور‌ها برای کاری که تعهد آن‌هاست از دیگر کشور‌ها اجازه می‌گیرند این اقدام مایه تأسف است.

سخنگوی وزیر امور خارجه اظهار کرد: تعهد آن‌ها پشتوانه قطعنامه شورای امنیت است و خود آن‌ها اقرار کرده‌اند که مجبورند روابط تجاری خارجی جمهوری اسلامی ایران را تسهیل کنند، اما متأسفانه از آمریکا باید اجازه بگیرند. مذاکرات و رایزنی‌های ما هم ادامه دارد تا آن‌ها گام‌های لازم برای اجرای تعهدات خود را بردارند.
 
موسوی در پاسخ به پرسشی برای افزایش توریسم سلامت از کشور عراق یادآور شد: موضوع توریسم سلامت برای هر توریستی جذاب است و به خاطر وضعیت مناسب پزشکی در کشور ما، سال‌هاست که تمهیدات خوبی از طرف دولت‌های مختلف در کشور انجام شده و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز متولی اصلی این کار است. وزارت خارجه هم گام‌های لازم را در این زمینه خواهد برداشت و از جمله این موارد تسهیل صدور روادید گردشگران است.

وی درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: بنده این موضوع را تأیید نمی‌کنم و چنین برنامه‌ای در دستور کار ما نیست. گمان هم نمی‌کنیم که چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد، چراکه همان گونه که رئیس‌جمهور گفتند، دیدار نباید برای عکس گرفتن باشد بلکه باید با برنامه و دارای نتایج مشخص باشد؛ لذا چنین دیداری در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و انجام نخواهد شد، مگر اینکه آن‌ها به برجام برگردند و به تروریسم اقتصادی علیه ایران پایان دهند. شاید در چارچوب نشست‌های مربوط به برجام دوباره با یکدیگر دیدار داشته باشیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره فروش املاک متعلق به ایران در کانادا گفت: این یک پرونده جدید نیست، بلکه از چند سال پیش در جریان بود و همان موقع هم اقدامات لازم را انجام دادیم تا آن را اجرا نکنند، اما بعد از دو سال چنین کاری را انجام دادند. فروش اموال ایران در کانادا برخلاف نص صریح قوانین و مقررات بین‌المللی است و اصل مصونیت اموال دولت‌ها را نقض کرده است و جمهوری اسلامی ایران هم اقدامات لازم برای بازپس‌گیری اموال خود را انجام خواهد داد.

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشور گفت: این مربوط به برجام نیست و نبوده، بلکه به صورت داوطلبانه و در راستای اجرای تعهدات ایران ذیل پروتکل الحاقی بوده که برای شفاف‌سازی بیشتر و سلب بهانه از دست مخالفان انجام شده است.

وی درباره بازداشت سه تبعه استرالیایی اظهار کرد: بنده از بازداشت سه نفر اطلاع ندارم. فقط یک مورد در سال گذشته به جرم جاسوسی بازداشت و حبس شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنان اخیر ترامپ درباره ایران گفت: این چندگانگی نسبت به جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی آمریکا مدت‌هاست که وجود دارد و به ویژه از زمان روی کار آمدن ترامپ نوعی تشویش را در میان تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی آمریکا مشاهده می‌کنیم و لذا نمی‌توان چندان روی این سخنان حساب کرد.
 
موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا پیامی از طرف آمریکایی‌ها مبنی بر کاهش تحریم‌ها آمده است؟ بیان کرد: خیر، چنین پیامی را از طرف آمریکایی‌ها نگرفته‌ایم و به دلایل برکناری آقای بولتون هم کاری نداریم. آن‌ها معمولاً هر چند ماه یکبار از این تغییرات انجام می‌دهند و جمهوری اسلامی ایران هم توجهی به این موضوعات ندارد بلکه آنچه مورد توجه ماست، عمل آن‌ها نسبت به ایران است.

وی درباره احتمال موافقت آمریکا با اعطای خط اعتباری به ایران، یادآور شد: همیشه این امیدواری وجود دارد، اما خیلی به اجرای این تعهدات دل نبسته‌ایم؛ چراکه تجربه شانزده ماه گذشته و بعد از خروج آمریکا از برجام نشان می‌دهد که نباید خیلی به آن‌ها امید داشت، اما پنجره ارتباطی را همیشه باز نگه داشته‌ایم که اگر غربی‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند ما هم استقبال و مجدداً به تعهدات خود عمل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخن یکی از سناتور‌های آمریکایی مبنی بر ضرورت حمله به پالایشگاه‌های ایران اظهار کرد: حمله یمنی‌ها به پالایشگاه نفتی عربستان چه ربطی به ما دارد؟ این حرف بیهوده، بی‌جا و مزخرفی است. حمایت آن‌ها از سعودی‌ها تازگی ندارد و با توهم فتح چند روزه یمن وارد این باتلاق شدند و چند سال است که گرفتار این باتلاق هستند.

وی درباره سفر اخیر مقتدی صدر به ایران گفت: ایشان به ایران سفر نمی‌کنند بلکه دائماً در رفت‌وآمد به ایران هستند و مدتی هم در ایران بوده‌اند؛ بنابراین حضور ایشان در ایران، موضوع ویژه و تازه‌ای نیست و پیام خاصی هم ندارد.

موسوی درباره اخبار مربوط به همکاری هلند در خراب‌کاری در سایت نطنز، اظهار کرد: وقتی مشخص شد که برخی کشور‌های اروپایی وارد این ماجرا شدند پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران جدی‌تر شد و نهاد‌های ذی‌ربط هم در حال پیگیری این موضوع هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که ایران در اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام تا چه اندازه مُصر است؟ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران گام سوم را برداشته و اجرا خواهد کرد و گام چهارم هم در حال طراحی است و در صورتی‌که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم متقابلاً اقدام خواهیم کرد، اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

موسوی افزود: توافقی بین ایران و پنج به علاوه یک شده و اکنون یکی از آن‌ها خارج شده و بقیه اعضا توافق کردند که تعهدات آن کشور را جبران کنند، اما هنوز جبران نکرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران تا زمانی به تعهدات خود پایبند است که موازنه‌ای بین حقوق و تکالیف وجود داشته باشد، اما اگر احساس کنیم که ماندن در برجام به نفع منافع ملی نیست و بیش از این نمی‌توان تعهدات را به صورت یکجانبه اجرا کرد؛ طبیعتاً ما هم علاقه‌ای به حضور در این توافق نخواهیم داشت و اقدامات دیگری که مد نظر ماست را با قاطعیت اجرایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه ایران گفت: این اقدامی عجیب و بدعت‌گونه بود و در راستای مقابله با روشنگری‌های وزیر امور خارجه کشورمان است، اما سیلی از درخواست‌های برای گفت‌وگو با وزیر امور خارجه در نیویورک و سخنرانی ایشان ارائه شده است؛ لذا آمریکایی‌ها تحمل چنین فضایی را ندارند.

موسوی درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به ترکیه و احتمال حضور مخالفان سوری در این نشست، اظهار کرد: گمان نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد؛ چراکه این اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه است که آتش‌بس در سوریه را تضمین کرده‌اند و باید برخی توافق‌ها در سطح سران انجام می‌شد و این سفر نیز در همین راستاست و ان‌شاءالله گامی عملی در راستای پایان بحران در سوریه خواهد بود.

وی درباره گشت‌زنی نیروهای ترکیه در شمال سوریه و واکنش ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به همراه روسیه و ترکیه، با توجه به ملاحظات امنیتی و سیاسی که در سطح خرد و کلان در این مورد وجود دارد، همواره این دغدغه را داشته‌اند که در ضمن اینکه به سمت پایان بحران پیش می‌روند باید تمامیت ارضی سوریه هم محترم شناخته شود. امیدوار هستیم به راه حلی مرضی‌الطرفین دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت اساتید دانشگاه ایرانی در آمریکا، اظهار کرد: از همان روز اول که این اساتید به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها بازداشت شدند، هم وزارت خارجه و هم سایر نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت علوم پیگیر این موضوع بودند. حدود بیست پرونده در این مورد در کشورهای اروپایی و غیراروپایی وجود دارد که احتمال استرداد برخی از آن‌ها به آمریکا وجود دارد و ما هم پیگیر پرونده هستیم.

وی درباره سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با ولادمیر پوتین، اظهار کرد: ایشان معمولاً حرف‌های گزافی می‌زنند چراکه در آستانه انتخابات پیش رو هم به این سخنان نیاز دارند. همه هم می‌‌دانند که آزموده را آزمودن خطاست.

موسوی درباره سند جامع مشترک همکاری ایران و چین اظهار کرد: ما در سال 1394 سند جامع راهبردی با چین امضا کردیم که این سند بر روابط همه‌جانبه ایران و چین تأکید می‌کند. چین شریک تجاری اول ماست و روابط ما با این کشور همواره راهبردی بوده است و سرمایه‌گذاری دو کشور همواره وجود داشته و بخشی از برنامه راهبردی دو کشور است و خواهد بود.

انتهای پیام

captcha