توجه رسانه‌ها به افتتاح بزرگ‌ترین موقوفه قرآنی کشور
کد خبر: 3842594
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها

توجه رسانه‌ها به افتتاح بزرگ‌ترین موقوفه قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ‌ در کنار خبرهای زیادی که همچنان با موضوع محرم در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شده است، خبر افتتاح بزرگ‌ترین موقوفه قرآنی کشور نیز منتشر شد که البته بازتاب وسیعی پیدا نکرد.

ارسالی ////////////نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها / افتتاح بزرگ‌ترین موقوفه قرآنی کشور

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 25 شهریورماه همچون روزهای گذشته بیشتر به انتشار اخبار معارفی با موضوع محرم و مناسبت‌های این ماه پرداخته‌اند، در این بین خبر افتتاح بزرگ‌ترین موقوفه قرآنی کشور اگرچه کمتر دیده شد، اما یکی از مهم‌ترین خبرهای قرآنی منتشر شده در این روز بوده است. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی برخی خبرگزاری انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس با انتشار شش مطلب خبری صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی را به‌روزرسانی کرده است، خبرهایی که شاید مهم‌ترین آن افتتاح بزرگترین موقوفه قرآنی کشور باشد. بر اساس آنچه در مورد این خبر انتشار یافته است، بزرگترین موقوفه قرآنی کشور به عنوان یکی از مراکز حفظ قرآن مؤسسه جامعةالقرآن در شهر زنجان به بهره‌برداری رسیده است. این ساختمان در پنج طبقه و با ۵۳۲ مترمربع و ۲ هزار و ۴۰۰ متر زیربنا ساخته شده است و هر طبقه مشتمل بر ۹ کلاس آموزشی است. قرار است در این فضا دوره‌های مختلف حفظ قرآن کریم و مفاهیم آیات الهی برای عموم علاقه‌مندان برگزار شود.

فارس همچنین برنامه‌های مسجد جمکران در روزهای آینده را نیز اطلاع‌رسانی کرده است. آموزش قرآن، شرح صحیفه سجادیه،‌ دعای توسل، دعای کمیل، دعای عهد، زیارت آل یاسین و سخنرانی سخنرانان مذهبی از جمله برنامه‌های این مسجد در روزهای 26، 28 و 29 شهریورماه برای منتظران ظهور است.

خبرگزاری فارس تلاش کرده است تا در سلسله مصاحبه‌هایی به بیان علل قیام امام حسین(ع) بپردازد، گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا غلامی» رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در همین راستا بوده است. رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: «یکی از مهم‌ترین دلایل استحاله اندیشه خواص در دهه شش هجری، لقمه‌های حرام، فسادها و مظالم اقتصادی است که خود این فساد اقتصادی، مولود یک اتفاق بدتر یعنی دنیاپرستی و تبدیل دنیا به الهه است».

«فراخوان جذب مبلّغ و مشاور خانواده برای موکب‌های اربعین»، «ارزش گره‌گشایی؛ نعمتی که امکان انقضا دارد!» و «تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۱ قرآن با صدای مصطفی اسماعیل» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز 25 شهریورماه و تا زمان تهیه این گزارش است.

تسنیم
خبرگزاری تسنیم امروز 25 شهریورماه در مقایسه با دیگر خبرگزاری‌ها حجم بیشتری از خبرهای صفحه، دین، قرآن و اندیشه را به موضوع محرم اختصاص داده که یکی از مهم‌ترین آنها گفت‌وگو با «حاج اکبر بازوبند»، پیرغلام و ذاکر قدیمی اهل‌بیت (ع) است تا به بررسی عوامل مؤثر بر مداحی موفق بپردازد. بازوبند در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو و در پاسخ به سوالی در مورد عوامل موثر در گرایش نسل‌های جدید به فرهنگ حسینی،‌ گفته است: «برای اینکه یک کودکی در بزرگسالی عاشق امام حسین علیه السلام و نوکر این خانواده گرامی باشد، چند عامل اثر دارد: لقمه حلال و خانواده مؤمن و حسینی. هرچند که عوامل بیرون از خانه هم در تربیت بچه‌های ما مؤثر است اما اگر لقمه‌ای که بچه در خانواده می‌خورد، پاک و حلال باشد و خانواده مؤمن و اهل هیئت و دین باشند، تأثیر زیادی در گرایش نسل جدید به هیئت و مسجد دارد».

گفت‌وگو با «سیدمحمدرضا نوشه‌ور» مداح و ذاکر جوان اهل بیت(ع) از دیگر مطالب منتشر شده در خبرگزاری تسنیم است، این مداح جوان درباره مسئولیت‌ مداحان در انتقال پیام انقلاب اسلامی، گفته است: «انقلاب اسلامی به‌راحتی به دستان ما نرسیده است؛ بنابراین باید بکوشیم تا آرمان‌های امام و رهبری به آیندگان منتقل شود؛ ما در مقابل خون شهدا و نسل آینده مسئولیم».

تسنیم همچنین در گزارشی به قلم «مهدی جمشیدی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به موضوع دولت دینی و دولت مدرن و چاره‌اندیشی‌های رهبری نظام برای تحقق دولت اسلامی پرداخته است و در خبر دیگری به موضوع تقدیر مقام معظم رهبری از «چهارپایه‌خوانی محمود کریمی» اشاره کرده است.
این خبرگزاری در خبری از برپایی دسته عزاداری جامعه سیاوشانی‌ها در شب هفتم شهادت امام حسین(ع) خبر داده و پس از انتشار برنامه‌های هفته دفاع مقدس در میدان امام حسین(ع) و فراخوان انجمن اربعین در اروپا به برگزاری دوره جامع مجازی آشنایی با تاریخ زندگی اهل بیت(ع) نیز اشاره کرده است.
«گلایه سکینه (س) درباره مصائب عاشورا به حضرت زهراء» و «امام سجاد(ع) چگونه یزید را رسوا و اشک مردم را جاری کرد» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز 25 شهریورماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری نمایشگاه «نیازمندی‌های اربعین» در قم و در آستان پیاده روی اربعین حسینی خبر داده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه، عرضه محصولات و خدمات فرهنگی،‌ بهداشتی،‌ رفاهی و ملزومات پیاده‌روی اربعین است. همچنین بخش رفاهی این نمایشگاه شامل غرفه‌های فروش سیم کارت‌های ایرانی و عراقی، معرفی طرح‌های اربعین، فروش کفش و کوله پشتی، مشاوره و بسته‌های اربعین است.

حجت‌الاسلام «محمد نوروزپور» مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی کشور در گفت‌وگویی با ایسنا از اختصاص بیش از 40 درصد موقوفات کشور به حضرت سیدالشهداء خبر داده و با تأکید بر اینکه چنین وضعیتی دال بر تداوم جریان عاشوراست، تاکید کرده است: «شخصیت و آموزه‌های امام حسین(ع) منجر شده تا در ورای دین اسلام و در تمام دنیا و هر مذهبی شاهد عزاداری حسینی باشیم».

خبرگزاری دانشجویان ایران همچنین به انعکاس صحبت‌های آیت‌الله «علیرضا اعرافی» رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سی و هشتمین آیین گرامیداشت شهید آیت‌الله مدنی در تبریز، پرداخته است. رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این آیین ضمن تشریح نقش و خدمات حوزه طی ادوار مختلف تاریخ، تاکید کرده است: «مدعی نیستیم که حوزه و روحانی هیچگاه اشکالی ندارد و همچنین ادعا نداریم که حوزه و روحانیت نباید نقد شوند و بطور کامل مصون از خطا هستند، اگر هم کسی چنین ادعایی بکند، ادعای درستی نیست».

خبر دیگر ایسنا که به موضوع وقف اختصاص یافته به نقل از مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان شده است. «سیدرضا معممی» به خبرنگار ایسنا گفته است: «۱۵۱۳ موقوفه پیرامون مهر تحصیلی برای کمک به تحصیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت در کشور داریم».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین به انعکاس نشست معرفی و بررسی کتاب «شهدای نینوا» نوشته «ابراهیم صالحی‌ حاجی‌‌آبادی» که روز یکشنبه 24 شهریور در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، پرداخته است. مطالب کتاب شهدای نینوا در دو بخش کلی «شهدای بنی‌هاشم» و «شهدای غیر بنی‌هاشم» تنظیم و دسته‌بندی شده است. در این اثر هویت بیش از 150 تن از کسانی که ادعا شده در کربلا به شهادت رسیده‌اند، مطرح و بررسی شده است؛ افرادی که با تکیه بر منابع ضعیف و بی اعتبار نامشان درشمار شهدای کربلا ضبط شده، حال آنکه نام بسیاری از آن‌ها درشمار اصحاب امام حسین (ع) ضبط نشده چه رسد به شهادت آن‌ها در کربلا!
خبرگزاری کتاب همچنین نامزدهای سومین دوره کتاب سال عاشورا را نیز معرفی کرده است. این اسامی از بین آثار منتشرشده در سال‌های 1396 و 1397 در موضوعات عاشورا و هنر، ادبیات و آیین‌های عاشورایی انتخاب شده و در گروه‌های ادبیات، فرهنگ و تاریخ، ترجمه، هنر و کودک و نوجوان معرفی شده است.
«سرمایه‌داری از منظر امام موسی صدر در اسلام جایگاهی ندارد»، «نشست نقد کتاب «کلام و جامعه» برگزار می‌شود» و «نشست قصه‌های قرآن و روان درمانگری معاصر برگزار می‌شود» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران است.

باشگاه خبرنگاران جوان
از جمله مهم‌ترین عناوین منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو با «سیدحمیدرضا برقعی» شاعر آیینی کشورمان است. گفت‌وگویی که در آن تلاش شده است تا اهمیت شعر و شعرخوانی در هیئت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. وی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: «پیش از این یا شاهد حضور شاعران در هیئت‌ها نبودیم و یا این حضور خیلی محدود بود. در دو دهه گذشته اقبال مردم نسبت به فضای شعر آیینی و تأکید فراوان مقام معظم رهبری در جلسات متفاوت، موجب شد که رویکرد به حضور شعرا در هیئات مذهبی بیش از پیش باشد. در دیدار مداحان با مقام معظم رهبری در روز ولادت حضرت زهرا (س) توجه به شعر نمود داشت؛ به این ترتیب که شعرا نیز مانند مداحان شعر می‌خواندند. این نشان می‌دهد که نگاه مقام معظم رهبری به هیئت‌های با تراز بالا این است که باید در جلسات مذهبی شعر و شعر خوانی جایگاه مناسب داشته باشد. البته موافق این نیستم که در همه جلسات اهل بیت (ع) شعرخوانی انجام شود. نقش مداح در آماده سازیِ فضای شعرخوانی در هیئت خیلی اهمیت دارد. اینکه در هر جا و هر جلسه‌ای باید شعرخوانی باشد، حرف درستی نیست. باید متناسب با جلسه و عطش مخاطب این اتفاق رقم بخورد».

«آیا می‌توان فرزندان را هنگام نماز روی شانه نگه داشت؟ + فیلم»، «چگونه به آرامش دل دست یابیم» و «تعبیر دیدن کوه در خواب از نظر یوسف نبی (ع)» از دیگر مطالب معارفی منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.

ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی تنها مطلب منتشر شده در صفحه قرآن و معارف در روز 25 شهریورماه را به بیان روایتی از واقعه عاشورا و حوادث بعد از آن که در کهن‌ترین مقاتل ذکر شده اختصاص داده است. این مطلب که سیزدهمین بخش از این مجموعه است، به حضور کاروان اسرا نزد «عبیدالله بن زیاد» و گزارش آن لحظات پرداخته است.

در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «هنگامی که سر حسین (ع) و جوانان را همراه خواهران و زنان او نزد عبید الله بن زیاد بردند، زینب(س) پست ترین لباس خود را به تن داشت و ناشناخته، کنیزانش اطراف او بودند. وقتی داخل شد، نشست. عبید الله بن زیاد گفت: این زن کیست که نشسته است؟ زینب جواب نداد. ابن زیاد سه بار پرسید. زینب (س) هیچ پاسخ نگفت. عده‌ای از کنیزانش گفتند: این زینب دختر فاطمه(س) است. عبیدالله خطاب به زینب(س) گفت: ستایش می‌کنم خدایی را که شما را رسوا نمود و کُشت و دروغ بودن ساخته‌هایتان را آشکار کرد! زینب گفت: ستایش می کنم خدایی را که با بعثت محمد(ص) ما را گرامی داشته و پاک و پاکیزه نمود، نه آنچنان که تو می‌گویی. زیرا فاسق رسوا می‌شود و بدکار دروغ می‌گوید. ابن زیاد گفت: پس دیدی خدا با خدا با خاندانت چگونه رفتار کرد؟ زینب (س) گفت: سرنوشت‌شان بود که کشته شده و به جایگاه خویش روند و به زودی خدا تو و آنها را در یک جا گرد می‌آورد تا نزد او دلیل آورده و دادخواهی نمایید...».

انتهای پیام 

captcha