مدیریت حوادث از سوی اورژانس افتخار است/ ارتقای رتبه ایران در اورژانس جهانی
کد خبر: 3842640
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
در سالروز تأسیس اورژانس پیش بیمارستانی مطرح شد؛

مدیریت حوادث از سوی اورژانس افتخار است/ ارتقای رتبه ایران در اورژانس جهانی

گروه سلامت ـــ چهل و چهارمین سالروز تأسیس اورژانس پیش بیمارستانی امروز 25 شهریورماه با حضور وزیر بهداشت در سالن همایش‌های رازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان و علوم پزشکی در چهل و چهارمین سالروز تأسیس اورژانس پیش بیمارستانی که امروز 25 شهریورماه در سالن همایش‌های رازی برگزار شد با بیان اینکه یکی از ارزنده‌ترین دستاوردهای ما بعد از انقلاب اسلامی مجموعه اورژانس کشور است، گفت: در سال ۵۴ با ۴ پایگاه کار را آغاز و امروز دارای یکی از قوی‌ترین سازمان‌های ارائه دهنده خدمات اورژانس با کلیه امکانات در منطقه بوده و ۱۷ هزار نیروی جان بر کف در این سازمان فعالیت می‌کنند.

مدیریت حوادث از سوی اورژانس افتخار است/ ارتقای رتبه ایران در اورژانس جهانی

وی بیان کرد: امروز افتخار می‌کنیم که سیل بهار سال جاری به همت پرسنل اورژانس مدیریت شد که هیچ شکایتی در خصوص آن وجود نداشت و درخشان‌ترین نقش را تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی ارائه کردند، امیدوارم در مراسم اربعین در حوادث ترافیکی نیز بهترین خدمات را ارائه دهند.

وی ادامه داد: به فکر هوشمندسازی اورژانس کشور هستیم؛ هرچه اورژانس هوشمندتری داشته باشیم قطعا موفق‌تر خواهیم بود.

نمکی بیان کرد: امروز خوشبختانه زمان از دست رفته ما در خدمت‌رسانی در دقایق طلایی خدمت، بسیار کوتاه شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تلاش می‌کنیم مشارکت بین بخشی را افزایش دهیم، ما امروز به تنهایی نمی‌توانیم مسائل و مشکلات را برطرف کنیم و باید سازمان‌های دیگر مانند پلیس راهور نیز به ما کمک کند.
نمکی با اشاره به تجربه کردن طرح مدیریت ترومای کشور گفت: ما نخواهیم توانست بدون مردمی کردن خدمت و مردم نهاد کردن خدمات اولیه کاری از پیش ببریم، برای همین مدیریت حوادث را جامعه محور، خانواده محور و مدرسه محور می‌کنیم.

مدیریت حوادث از سوی اورژانس افتخار است/ ارتقای رتبه ایران در اورژانس جهانی
وی ادامه داد: از نیمه دوم سال طرحی با عنوان هر خانه یک پایگاه سلامت اجرا و داوطلبانی را انتخاب می‌کنیم تا اقدامات اورژانسی را در خانه ارائه دهد. همچنین، تلاش می‌کنیم با ایجاد دانشکده فوریت‌های پزشکی تکنسین‌های مجرب تربیت کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم افراد چند منظوره برای خدمت‌رسانی در اورژانس داشته باشیم، گفت: برای اولین بار تکنسین زن را تعریف‌ می‌کنیم این هم نه به این معنی که تکنسین‌های ما در کنار زنان نامحرم هستند بلکه در برخی شرایط لازم است که از تکنسین زن استفاده شود تا خانواده‌ها نیز راحت‌تر باشند برای همین باید نسبت به پذیرش دانشجوی خانم اقدام شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: امیدوارم در رابطه با مسائل معیشتی و مشکلات خاص شما قدم بردارم تا شرمنده شما نشویم.
وی یادآور شد: سه هزار نفر اضافه به پرسنل اورژانس اضافه کرده و برای توسعه اورژانس هوایی و آمبولانس نیز اقداماتی را انجام خواهیم داد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم،‌ پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: از زمان پیش از انقلاب ۷۰ پایگاه اورژانس داشتیم و امروز 3 هزار و ۳۰۰ پایگاه وجود دارد. یعنی ۲ هزار و ۲۳۰ پایگاه در نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته است و به همت وزیر بهداشت و کمک دولت اورژانس تبدیل به سازمان شد و به این روی چابک‌تر و بهتر به بیماران خدمت می‌کند.
کولیوند ادامه داد: در سال ۹۵، دو هزار و ۴۰۰ آمبولانس در خدمت اورژانس بودند اما امروز ۵ هزار دستگاه آمبولانس در ناوگان اورژانس هستند.
وی با بیان اینکه مردم ایران شایسته بهترین‌ها هستند، تصریح کرد: امروز اورژانس هوایی ایران به ۴۴ فروند ارتقا پیدا می‌کند، ضمن اینکه از هوانیروز نیز در این زمینه کمک گرفتیم، خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم ۲۷ هزار بیمار را با بالگرد جابجا کرده و زمان رسیدگی به بیمار را در تهران به ۱۴ دقیقه برسانیم.
رئیس اوراژانس کشور ادامه داد: توانستیم اورژانس شناور و اورژانس دریایی را ایجاد و تا ۲۲ بهمن امسال اورژانس ریلی را نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

کولیوند بیان کرد: سالیانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مأموریت در سال انجام می‌دهیم، امروز به همه تلفن‌ها پاسخ می‌دهیم و برای همه مأموریت‌ها اورژانس حضور پیدا می‌کند و خدمت‌رسانی خوبی ارائه می‌دهد.

کولیوند در ادامه گفت: ایران از نظر سازمان جهانی بهداشت اورژانس ایران جزو کشورهای گروه الف محاسبه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم بیماران را هدفمند توزیع کنیم، گفت:  سامانه euc باعث شد کمترین پرت منابع را داشته و در حوادث اخیر مانند زلزله و سیل کسی از اورژانس گلایه نداشته باشد.

وی با اشاره به مدیریت درمان سکته‌های مغزی و قلبی گفت: مدیریت درمان سکته‌های قلبی و مغزی دو سامانه‌ای هستند که در سطح جهانی راه‌اندازی کرده‌ایم و در سکته‌های حاد قلبی بیش از ۷۰ هزار نفر را در کمتر از ۶۰ دقیقه به مرکز درمانی رسانده‌ایم و میلیاردها تومان صرفه‌جویی کردیم، در سکته‌های حاد مغزی نیز ۱۲هزار نفر را در کمتر از ۹۰ دقیقه به مراکز درمانی رساندیم.
وی در ادامه با بیان اینکه تمام عملکرد آمبولانس‌ها و تکنسین‌های اورژانس ثبت و ضبط می‌شود، گفت: حضور پررنگ در حوادث، بلایا و مراسم محرم و اربعین افتخار اورژانس است.
وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای با کشور آلمان منعقد کرده‌ایم که براساس آن ما تجارب سیل و زلزله را به آنها منتقل کرده و آنها نیز تجارب خود را در خصوص حوادث ترافیکی به ما ارائه دهند.
وی اعلام کرد: تیم واکنش سریع جهانی را تشکیل داده و در حال حاضر ۴۰۰ تیم در این زمینه حضور پیدا کرده‌اند.
کولیوند درباره چهارشنبه آخر سال گفت: با اقداماتی که از ابتدای مهر در مدارس انجام می‌دهیم توانستیم ۶۵ درصد مصدومان را کاهش دهیم ضمن اینکه آموزش همگانی به همه اقشار مردم نیز ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان اورژانس کشور با کمبود نیرو مواجه است، گفت: امسال هزار نفر و سال آینده دو هزار نفر جذب می‌کنیم.

وی در رابطه با وضعیت معیشتی پرسنل اورژانس نیز گفت: باید معیشت پرسنل و امکانات رفاهی برای آنان را بیشتر در نظر بگیریم. پرسنل اورژانس از نظر معیشتی از کم درآمد ترین پرسنل هستند اما تلاش زیادی دارند.
کولیوند یادآور شد: وزیر بهداشت قول مساعدت برای تاسیس دانشکده فوریت‌های پزشکی مستقل و جذب نیروهای زن برای اورژانس داده‌ است.

به گزارش ایکنا در این مراسم همچنین از ۱۱۵ پروژه اورژانس کشور در هفت استان کشور به وسیله ویدیو کنفرانس به صورت همزمان از سوی معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
انتهای پیام

captcha