اخلاق در نهج‌البلاغه حماسی است/ مردی که هیچ گاه نهراسید
کد خبر: 3842789
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
آیت‌الله اعرافی:

اخلاق در نهج‌البلاغه حماسی است/ مردی که هیچ گاه نهراسید

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه خواهران و جامعةالزهراء(س) باید معارف نهج‌البلاغه را در باب حقیر بودن دنیا به عالم معرفی کند، به ذکر خاطره‌ای از حکمت رهبر انقلاب در مواجهه با کشتی توقیف شده انگلیسی پرداخت و تأکید کرد: این قدرت از حوزه و نهج‌البلاغه و قرآن برمی‌خیزد.

اخلاق در نهج‌البلاغه حماسی است/ خاطره‌ای از توقیف کشتی انگلیسیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، امروز، 26 شهریورماه، در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعةالزهراء(س) با توصیه به طلاب مبنی بر اینکه نباید روز و هفته‌ای  بر شما بگذرد که با نهج‌البلاغه انس نداشته باشید، گفت: به فهم معانی این کتاب شریف بپردازید زیرا این کتاب بزرگ و حاوی اندیشه‌های بزرگ دینی است.

وی افزود: این کتاب از سویی در قالب ادبیات فاخر و دلربا و از سوی دیگر از طرف پیشوایی والامقام بیان شده که در متن آلام و محنت‌ها و حوادث این سخنان را بیان فرموده‌اند که باعث جذابیت آن شده است.

اعرافی با بیان اینکه نهج‌البلاغه در ارائه اندیشه اسلامی جامعیت دارد و عمده نظامات اندیشه اسلامی در این کتاب شریف متجلی شده است، تأکید کرد: حوزه باید معارف و نظریات موجود در نهج‌البلاغه را بازسازی و فرآوری و به دنیای امروز ارائه کند؛ زیرا در ساحت نهج‌البلاغه آفاق بلندی برای نگاه از این منظر وجود دارد.

اعرافی با بیان اینکه اخلاق در نهج‌البلاغه جذابیت متفاوتی نسبت به سایر متون دینی دارد، اظهار کرد: کلمات اخلاقی و معرفتی نهج، کلماتی فخیم و فاخر و دارای ادبیات بسیار جذاب است و با عبور از اندک زحمتی در ابتدای کار برای آشنایی با ادبیاتش، جذابیت‌های این کلام رخ خواهد نمود؛ زیرا بیان اخلاقی با استعارات و تشبیهات و آرایه‌های دلربا آمیخته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: اخلاق در نهج‌البلاغه آمیخته با سیاست، اجتماع و حوداثی است که مولا(ع) با آن دست و پنجه نرم کرده است؛ لذا اخلاق نهج‌البلاغه حماسی است و اخلاق خشکی نیست؛ آمیخته با تعالیم و دستورات دینی است و از انسانی صادر شده که  آمیخته با رنج‌ها و محنت‌های بیکران بوده است.

اعرافی با بیان اینکه 30 تشبیه و تمثیل در مورد دنیا در نهج‌البلاغه وجود دارد، گفت: ایشان در بخشی از این کتاب شریف در مورد دنیا فرموده‌اند که دنیا فناپذیر و کوچک و خوشی‌های آن با ناخوشی‌ها آمیخته است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در سخنرانی به مناسبت وفات آقا مصطفی، فرمودند که آنچه علم کیهان‌شناسی تا این زمان گفته این است که 17 میلیارد سال نوری کشف شده و براساس برخی نظریات، کسی نمی‌تواند بگوید که عالم ماده پایانی دارد، ولی همین عالم بزرگ در زبان قرآن و نهج‌البلاغه دنیاست با ویژگی‌هایی که امام علی(ع) فرمودند؛ یعنی ناچیز است و آن قدر ناچیز است که خدا به آن نمی‌نگرد.

حوزه خواهران و اندیشه متعالی قرآن و نهج‌البلاغه

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه خواهران باید این اندیشه متعالی را به ایران و جهان منعکس کند، تصریح کرد: امام در تعبیری در نهج‌البلاغه ناظر به یکی از جنگ‌ها فرمودند که آنان نیامدند پیروز نخواهند شد و آنان که آمدند، به شهادت نایل خواهند شد؛ یعنی یک سنت الهی را در قالب عباراتی کوتاه بیان فرمودند؛ لذا اگر در روزگاری پرچم حق برافراشته شد؛ متخلفان از آن قیام روی خوش در دنیا و آخرت نخواهند دید و در روزگاری که حق در ضعف باشد فرد باید به سمت شهادت برود.

وی ادامه داد: امام در وصیت بسیار کوتاهی که حاوی حقایق عرفانی و اخلاقی است، فرمودند که آن قدر این دنیا کوچک است که گویا نبوده و آخرت هم آن قدر پرفروغ و پرشکوه است که هیچ گاه غایب نبوده است؛ امام در سخنان دیگری نفرمود که دنیا رو به پایان است بلکه فرمود که پایان یافته و به سرعت پشت کرده و شتابان روی از مردم برگردانده است.

اعرافی اظهار کرد: عمر چندین دهه انسان به تعبیر امام در حد یک لحظه چشم بر هم زدن است ولی ما در غفلت‌ها گذر آرام عمر را نمی فهمیم؛ دیگر ویژگی عالم در کنار فناپذیری و کوچکی آن، ناب و خالص نبودن دنیاست؛ حکومتی مانند آمریکای معاصر، قدرت بزرگی است، ولی اگر قدرتمندان دقت کنند خواهند دید لرزان و مضطرب است.

وی با تأکید بر اینکه بهترین خوشی‌های عالم همراه با ناخوشی‌هاست و ناب‌ترین نعمت‌ها در رضوان و جنت الهی است، تصریح کرد: باید به این هویت اخلاقی، عرفانی و معنوی مجهز شویم و این نیاز امروز و فردای ماست و گرنه روحانیت و عالمان دین با همین آسیب‌های اخلاقی لطمه می‌خورند و سقوط می‌کنند.

اعرافی اظهار کرد: اگر این زیرساخت معرفتی و اخلاقی در حوزه استوار نباشد با هزاران آسیب و خطر روبرو خواهیم شد؛ امروز روحانیت در اوج تعالی و شکوه خود قرار دارد و آنچه در خاطر نسل‌های پیشین ما عبور نمی‌کرد به برکت ملت و خون شهدا و رهبری‌های امام محقق شده و اسلام به متن زندگی آمده و نظام اسلامی اثرگذار شده است.

اقتدار در سایه رهبری حکیمانه

اعرافی با اشاره به سقوط پهباد آمریکایی و دستگیری کشتی انگلیسی، افزود: در آن ایام خدمت مقام معظم رهبری بودیم و ایشان فرمودند که بچه‌های سپاه دور کشتی جمع شدند و آماده توقیف بودند و در همان حین دو اخطار از ناوهای انگلیس و آمریکا آمد که اگر کشتی را تصرف کنید حمله می‌کنیم، ولی ایشان دستور دادند که نترسید و توقیف کنید؛ این قدرت برآمده از روحانیت و انقلاب و مردم است؛ دو قدرت بزرگ اخطار می‌دهند ولی رهبری آرام و بدون هراس می فرمایند توقیف کنید؛ این در حالی است که در دهه‌های گذشته وقتی ابرقدرت‌ها اخطاری می‌دادند همه کشورها تسلیم می‌شدند.

وی گفت: در چند سال قبل خدمت سیدحسن نصرالله بودیم؛ ایشان گفت که وقتی داستان 11 سپتامبر رخ داد که هدفش تجزیه چند کشور اسلامی و سقوط انقلاب اسلامی و ایجاد خاورمیانه جدید بود، با بیشتر سران کشورهای اسلامی مرتبط بودم؛ دیدم که رهبران سیاسی همه کشورهای منطقه در برابر هجمه ظالمانه آمریکا قالب تهی کرده بودند، ولی یک مرد بود که هیچ هراسی در او دیده نمی‌شد و آیت‌الله امام خامنه‌ای بود. این قدرت از حوزه و نهج‌البلاغه و قرآن برمی‌خیزد به شرط آنکه پایه علمی و مبانی اخلاقی آن استوار باشد.

اعرافی اظهار کرد: انتظار می‌رود الزهراء هم در علم و دانش و هم در اخلاق و معرفت رشد و پیشرفت کند و هم پایگاهی برای هدایت بانوان عالم باشد؛ این نهاد افتخار بین‌المللی بودن را دارد و این افتخار کم نیست و برای تداوم آن نیاز به تلاش مضاعف و همت بلند داریم.

انتهای پیام

captcha