زبان فارسی کلید علوم انسانی و معارف اسلامی است
کد خبر: 3842965
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
وزیر ارشاد:

زبان فارسی کلید علوم انسانی و معارف اسلامی است

گروه ادب ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم نکوداشت روز شعر و ادب فارسی اظهار کرد: زبان فارسی گنجینه و دفینه ما برای معارف و علوم اسلامی و انسانی بوده و هست. این زبان همانند کلید است و این گنجینه جز به یاری این کلید گشوده نمی‌شود.

زبان فارسی کلید علوم انسانی و معارف اسلامی است

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین نکوداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت مقام استاد شهریار در چهارمین کنگره علمی استاد شهریار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز همایش بین‌المللی برج میلاد برگزار شد. سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، در این آئین گفت: هویت فردی به چارچوب زندگی یک ملت برمی‌گردد که اجزایی همچون باورها، ارزش‌ها، هنجارها، دین و ... دارد و یکی از این اجزای مهم زبان است که شکل‌دهنده هویت هر ملت شمرده می‌شود. زبان در ملت‌های مختلف به یک اندازه در هویت آن‌ها نقش ندارد. در برخی ملت‌ها رکن پایه و در برخی رکن مبنایی است که جایگزینی ندارد. زبان در میان ایرانی‌ها رکن مبنایی است. به این معنی که هر مقدار زبان کهن‌تر می‌شود، در تار و پود هویت نقش بیشتری می‌یابد و زبان فارسی این گونه است. نقش هویتی زبان‌های چند صد ساله با زبان‌های چند هزار ساله متفاوت‌ است، هر چقدر زبان قدمت می‌یابد نقش آن در هویتیابی قوی‌تر می‌شود.

صالحی ادامه داد: ما ایرانی‌ها در چهار راه تاریخ و در معرض هجوم‌های مختلف بوده‌ایم، آنچه ما را از هجوم‌ها حفظ کرده زبان فارسی است، زبان فارسی دژ پایدار ایرانی‌ها در برابر این تهاجم‌ها در ادوار گوناگون تاریخی است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: زبان فارسی گنجینه و دفینه ما برای معارف و علوم اسلامی و انسانی بوده و هست. زبان فارسی کلید علوم و معارف اسلامی ایرانی و انسانی است و این علوم جز با زبان فارسی گشوده نمی‌شود. زبان فارسی بستر و پایگاه ادبیات است. دادوستدی که در زبان فارسی صورت گرفته، دادوستدی یگانه است. شعر و ادبیات فارسی در جهان ماندگار است و زبان و ادب فارسی تعامل قابل توجهی با شعر دارد و روح شاعرانگی ایرانی‌ها در طول تاریخ با وجود کثرت و پیوستگی شاعران بی‌نظیر است. شعر فارسی آیینه حکمت ایرانی محسوب می‌شود و حکمت کهن ایرانی در شعر فارسی متجلی است و شعر فارسی جلوه‌دهنده آن تلقی می‌شود. از سوی دیگر شعر و ادبیات فارسی تفسیرکننده معارف وحیانی است و می‌توان مدعی شد که شعر و ادبیات فارسی تفسیر کلام وحی و اهل بیت(ع) است. اگر کسی می‌خواهد تفسیری شفاف و آشکار از معارف وحیانی داشته باشد می‌تواند آن را در شعر فارسی ببیند.  

وی افزود: نکات فراوانی در این است که ما چگونه در شعر فارسی، که رهاورد بیش از هزار سال تکاپوی فعالیت فارسی‌زبانان بوده است، عملاً گنجینه‌ای داریم که ملک مشاع همه فارسی‌دانان و ایرانیان است. در طول تاریخ تمام ایرانیان از جمله آذری‌زبانان در قرار دادن شعر فارسی در این قله سهیم و در آبادی باغستان شعر و ادبیات فارسی مؤثر بوده‌اند.

شهریار یک فرد نیست، نماد است

شهریار فقط یک شخص نیست؛ یک نماد است از اینکه چگونه ایرانیان کنار هم قرار گرفتند. برای این خلاقیت، شهریار یک نقطه عطف ویژه است، اتفاق نیست. شاعری که به دو زبان تسلط داشت. نکته دوم قابل توجه در زندگی شهریار دوره طولانی اشتهار به شعر است. در سال ۱۳۱۰ اولین اثر شعری شهریار در ۲۵ سالگی استاد با مقدمه سه استاد برجسته ادبیات یعنی استاد سعید نفیسی، پژمان بختیاری و ملک‌الشعرای بهار منتشر شد و از آن پس همچنان در قله است. درخشیدن این شاعر گرانقدر در دوره‌های مختلف بسیار باارزش است.

وی گفت: نکته دیگری که شهریار را شاعر خاص می کند این است که شهریار شاعر فراسرزمینی ماست، شاعران بزرگی داریم که معطوف به مرزهای جغرافیایی خودمان هستند اما شهریار شاعری است که مثل یک بو و عطر خوش مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است. شهریار چونان شاعران متقدم ما فردوسی، مولوی، خیام و غیره شاعری است که در افق وسیع انسانی بلنداوازه شده و محصور در قالب مرز نمانده است.

شهریار طعم دیگری از ایران‌گرایی دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نکته دیگر عشق و تعلق او به ایران تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی است. شهریار طعم دیگری از وطن‌دوستی و ایران‌گرایی را دارد، ترکیب هویت قومی و ملی را در اشعاری درخشان عرضه می‌کند. شهریار  شاعر آیینی است، محبت اهل بیت در تار و پود همه ایرانیان هست و شهریار در فضای شاعرانگی و زندگی روزمره معرفت شایانی با اهل بیت دارد.

شهریار؛ شاعر انقلاب اسلامی

شهریار شاعر انقلاب اسلامی است، اینکه شاعری در رده شهریار در ایام انقلاب و دفاع مقدس همه «من»های روشنفکرانه را کنار بگذارد و مثل یک بسیجی مخلص با اشعارش در مقام دفاع از میهن برآید، مسئله کم‌ارزشی نیست. او شأنی جز دفاع از انقلاب و دفاع مقدس در خود نمی‌شناخت. اینکه شاعری در سطح و رده شهریار در ایام انقلاب و دفاع مقدس همه منیت‌های روشنفکرانه را کنار بگذارند و مانند یک بسیجی در خدمت وطنش باشد کم نیست؛ گاهی برخی روشنفکرانه به او ایراد می‌گرفتند که اینها در شأن تو نیست اما شهریار شأنی غیر از دفاع از انقلاب اسلامی و ایران نمی‌شناخت و در برهه‌های حساس پایمردانه ایستاد.

وی یاد آور شد: باید از مواریث تاریخی و انسانی بیش از گذشته صیانت کنیم و اتفاقی که امروز رخ داد در سال آینده جدی‌تر باشد و دبیرخانه کنگره شهریار فعال‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهد و در نقاط مختلف ایران شاهد برگزاری مراسم‌ فاخر نه مناسک‌گونه باشیم.

انتهای پیام

captcha