به گزارش
ایکنا، یکی از گروههای سومین دوره کتاب سال عاشورا گروه هنر بود که وضعیت خوبی از نظر تعداد آثار نداشت و در برخی شاخههای آن هیچ اثری وجود نداشت، برای بررسی ابعاد بیشتر این موضوع با مهدی امینفروغی، دبیر گروه هنر سومین کتاب سال عاشورا گفتوگویی داشتهایم که در ادامه از نظر میگذرد:
ایکنا ـ موضوع عاشورا و یا سومین کتاب سال عاشورا میتواند محققان و نویسندگان را تشویق کند تا آثاری را خلق کنند و ما میبینیم سال به سال این آثار کمتر میشود و شاید وجود گروه هنر دیگر معنی نداشته باشد و دیگر در این حوزه شرکت کنندهای نداشته باشیم، برای حل این مشکل چه باید کرد؟
اگر روند به همین شکل پیش برود، ما چنانچه در بسیاری از شئون و حوزههای فرهنگی و غیرفرهنگی رو به اضمحلال پیش میرویم، در این حوزه نیز به همین صورت خواهد بود. جایزه کتاب سال عاشورا وظیفه خود را انجام میدهد و اتفاق بسیار خوبی در راستای داوری آثار انجام شده است. اینکه آثار برتر داوری و به علاقهمندان معرفی و از پدیدآورندگان آن آثار تجلیل شود، گو اینکه این تجلیل در خور زحمت آنها نیست. پژوهشگری که در این اوضاع نابسامان تمام وقت خود را پای نگارش کتابی میگذارد که با تیراژی بسیار اندک وارد بازار کتاب شود و در نهایت مردم به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود دارد، نمیتوانند کتاب را بخرند، از فعالیت در این زمینه کاملاً سرخورده میشود و کتاب سال عاشورا در این شرایط میتواند مشوق افراد باشد، برای اینکه بدانند آثارشان در جایی دیده میشود. در یک جمله باید گفت؛ از دری که فقر وارد شود از آن در ایمان بیرون میرود، بنابراین فقر وارد کشور ما شده و از آن طرف دانش، ایمان، اخلاق، معنویت و بسیاری از معارف انسانی در حال خروج است.
ایکنا - مراحل دریافت و داوری آثار به چه صورت است؟
در ابتدا فراخوان دریافت آثار منتشر میشود و خودمان هم همراه تیم بسیار مجربی در ایام نمایشگاه کتاب و در سایر نمایشگاهها و حوزههای مختلف رصد میکنیم و کتابها را جمع آوری میکنیم. همچنین مؤلفین و ناشران هم آثار را برای ما میفرستند و از این جهت دبیرخانه بسیار قوی عمل کرده و میکند. داوران مجرب و کارآزمودهای در هر دوره فعالیت دارند. کسانی که در حوزههای تخصصی خود صاحب آثار متعددی هستند، آثارها را با دقت داوری میکنند و ماحصل آن میشود، آنچه خواهیم دید.
ایکنا - با توجه به برگزار شدن جشنوارههای مختلف با موضوعات گوناگون از جمله جشنوارههای عکاسی باید گفت ما آثار بسیاری داریم که به دلیل مشکلاتی به کتاب تبدیل نشدهاند و با چاپ نشدن کتاب نمیتوان گفت اثری هم خلق نشده است، نظرتان در این زمینه چیست؟
در حوزه عاشورا و در حوزههای مرتبط از جمله در موضوع اربعین، هنر عکاسی زیاد به میدان آمده است و جوانان علاقهمند زیادی دوربین به دست در مراسم شرکت میکنند و در حوزه عکاسی فعالیت دارند، اما اینکه این آثار به کتاب تبدیل شود، به دلیل مشکلات چاپ و نشر عمدتاً در نمایشگاههای عکس دیده خواهند شد. هنر خوشنویسی هم همین وضعیت را دارد. این هنر از قرن چهار و پنج هجری در خدمت فرهنگ عاشورایی بوده، بسیاری از کتابهای عاشورایی، مقاتل، دیوانهای اشعار، مرقعات، تکنگاریها و حتی کتیبههای سر در اماکن متبرکه، تمامی آثار خوشنویسی خوشنویسان بوده و این هنر باید در کنار متون مقدس دیده شود. اما چرا در دوره اول کتاب سال عاشورا یک اثر بود و در دوره دوم هیچ اثری وجود نداشت و در دوره سوم نیز فقط یک اثر خوشنویسی داشتیم. باید دید در حوزه خوشنویسی چه اتفاقی رخ داده است، چرا خیل کثیری از خوشنویسان ما در کشوری که انتصاب این کشور به اهل بیت(ع) است، این اندازه بیرغبت و بیمیل شدهاند؟! باید به سراغ آنها رفت و دید آنها چه درد و دلهایی دارند؟! همینطور در حوزه تجسمی و در سایر حوزهها، نوعی دلزدگی، بیمیلی و افسردگی بر جامعه فرهنگی و هنری حاکم شده است.
ایکنا - راهحل چیست و چگونه میتوان به نویسندگان و پژوهشگران و محققان و هنرمندان انگیزه داد تا در این حوزه قلم بزنند و اثر خود را منتشر کنند؟
همانطور که گفتم، اگر فقر از دری وارد شود، از در دیگر ایمان بیرون میرود. باید در فقر بسته شود، وقتی رفاه و آرامش و آسایش برسد، شکوفاییها اتفاق میافتند.
ایکنا - ارزیابی شما از آثار عاشورایی چهار دهه گذشته در رشته هنر چیست؟
به طور طبیعی ما در حوزههای تاریخی و فرهنگی و پژوهش اجتماعی در این دوران شاهد آثار خوبی هستیم که در گذشته نبودند. اصولاً پژوهشگران در این سالها به کارهایی نو روی آوردهاند و درآن حوزهها وضعیت به نظر من خوب است. از این جهت که درهای دریافت اطلاعات باز شده است و پژوهشگران میتوانند در حوزههای تاریخی حرفهایی بزنند که در گذشته نمیتوانستند، در حوزه پژوهش فرهنگی و پژوهش اجتماعی و حتی در حوزه پژوهش ادبی وضعیت بسیار بهتر از قبل است، اما در حوزه هنر وضعیت خوب نیست. کسی که پژوهش میکند دست از آسایش و آرامش میکشد، از کتابی که به دست میآید فقط صد نسخه منتشر میشود و مشخص نیست چند عدد فروش برود. با این وضعیت، سبد نحیف خانوادهها، فقط میتواند به مایحتاج اصلی زندگی اختصاص داده شود. کتاب نمیتواند مورد اقبال باشد. از طرفی فضای مجازی نیز در عین اینکه به پژوهشگر کمک میکند، اما به دلیل اشتغال مردم در این فضاها جامعه قدری از کتاب بر کنار میماند.
ایکنا - پژوهشهایی که وجود داشته، چطور بودهاند؟
تعداد کسانی که به این پژوهشها روی میآورند، از نظر کمی زیاد شده است، اما از نظر کیفی وضعیت مطلوبی ندارد. از نظر کیفیت گاهی کتابهایی مثلاً یک کتاب نسبت به گذشته وضعیت بسیار مطلوبی دارد و مشخص است که نویسندهای از جان گذشته نشسته و این کار را با علاقه قلبی انجام داده است. زمینه برای پژوهش زیاد شده و مناسب است و شاید بهترین دوران برای پژوهش باشد. اما برای کسانی که انگیزه داشته باشند که عمدتاً انگیزهای وجود ندارد. دسترسی پژوهشگران به منابع زیاد شده است، انبوهی از اطلاعات در اختیار ماست، اما از هر صد نفر یک نفر هم وارد این میدان نمیشود. در این حوزه ما با فقر فراوان روبرو هستیم.
انتهای پیام