آمریکا پس از فشار اقتصادی به دروغگویی رو آورده است/ فریب شعارهای انتخاباتی را نخورید
کد خبر: 3843391
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
خطیب جمعه تهران:

آمریکا پس از فشار اقتصادی به دروغگویی رو آورده است/ فریب شعارهای انتخاباتی را نخورید

گروه سیاسی ــ آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، یکی از میدان‌های دفاع را دفاع اقتصادی بیان کرد و افزود: امریکایی‌ها وقتی دیدند فشار اقتصادی بر مردم اثر ندارد، به فشار دروغگویی رو آورده‌اند.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 29 شهریورماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، ضمن سفارش خود و سایرین به تقوای الهی و مراقبت از انجام گناه و حیا از خداوند برای عصیان، اظهار کرد: مناسبت‌های متعددی در پیش رو است که به چند مورد آن اشاره می کنم. یکی مسئله بازگشایی مدارس است؛ دانش‌آموزان چند ساعت به صورت مرتب در اختیار آموزگاران هستند، این‌ها امانت‌های الهی هستند، آن‌ها امانت‌هایی وزین هستند که در سن ساخته شدن هستند که به دست آموزگاران ساخته می‌شوند. این دوران عمر، دوران پیری نیست بلکه دورانیست که به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) «روح و قلب آنها مثل زمین خالی آماده برای کشت است». اینکه شما آموزگاران چه بذری در این دل‌ها می‌کارید و آن میوه و ثمرش را دریافت می‌کند، مهم است.

امام جمعه موقت بیان کرد: اگر دانش آموزان از زبان آموزگاران نسبت به برخی از مواضع دین، متزلزل شوند، این دانش‌آموزان به همان صورت شکل می‌گیرند. مبادا بذرهای نامناسبی در دل دانش‌آموزان کاشته شود. این‌ها نعمت‌ها و امانت‌هایی هستند دست آموزگاران که از آن‌ها در روز قیامت سؤال می‌کنند؛ «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ اَلنَّعِيمِ». وقت عبور از پل صراط در قیامت که بسیار سخت است در روایت داریم از دو چیز سؤال می‌شود یکی امانت و دیگری صله رحم و خویشاوند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دو مسئولیت یکی در حوزه آموزش و دیگری در عرصه پرورش دارد؛ پرورش بار سنگینی دارد که باید دانش‌آموزان را در این زمینه پرورش و بالا برد و این موضوع مسئله ساده‌ای نیست. اگر به این موضوع توجه شود، نوجوانی ساخته می‌شود که مایه افتخار اسلام و قرآن می‌شود. آموزگاران و جامعه باید به تربیت جوانان و نوجوانان توجه کنند، آن هنگام است که امریکا و دیگر کشورهای پست‌تر و لئیم‌تر از آن، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

موحدی کرمانی با اشاره به مشک‌های عسلی که از سوی معاویه به خانه ابوالاسود دوئلی از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) فرستاده شده بود تا دست از دامن علی(ع) بردارند، افزود: دختر ابولاسود هنگامی که مراد معاویه را از ارسال این هدیه دانست، اندک عسلی که در دهانش بود را بیرون ریخت. آموزگاران باید افتخار بیآفرینند و این‌گونه فرزندان را تربیت کنند و اجرتون را از خداوند دریافت کنید.

خطیب جمعه تهران با اشاره به هفته دفاع مقدس، بیان کرد: دفاع امری ضروری است، اگر دفاع نکنید چیزی برایتان نمی‌گذارند و اگر مردم دفاع نکنند، زمین از فساد پر می‌شود، همانطور که می‌خوانیم: «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍلَفَسَدَتِ الْأَرْضُ...». دفاع میدان‌های مختلفی دارد، گاهی در میدان جنگ است که باید دفاع رزمی کرد و گاهی جنگ نیست و میدان فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. فکر نمی‌کنید در حال حاضر فرهنگ غلط غربی به ما روآورده است و می‌خواهد فرهنگ دین واسلام و قرآن را از ما بگیرد. این را احساس نمی‌کنید؟ نگاه کنید ببیند وضع عفاف و عفت جگونه است. اگر فردی می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، چگونه با او برخورد می‌کنند و حال آن‌که باید از فرهنگ دین، عاشورا و ... دفاع کرد.

وی تصریح کرد: شهید مطهری، مدافع فرهنگی بود، هر جا که احساس می‌کرد فرهنگ اشتباهی در حال رشد کردن است، آن فرهنگ را خفه می‌کرد. یکی دیگر از میدان‌های دفاع، دفاع اقتصادی است. آمریکا به دنبال آن بود که فشارها را زیاد کند به امید این‌که بتواند مردم را چنین و چنان کند، حال آنکه دید فشار اقتصادی بر مردم اثر ندارد، به فشار دروغگویی رو آورده است. مقام معظم رهبری فرمود به میدان بیایید و با این فشار اقتصادی مبارزه کنید و درون خود را قوی کنید و از بیرون امیدتان را قطع کنید. دشمن به دنبال حفظ منافع خودش است، اگر بتواند هزاران هزار دروغ می‌گوید تا یکی از منافعش را تأمین کند. چنان‌که میدان سیاسی، اقتصادی و ... باید در دفاع مد نظر قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه در نیروهای مسلح بخش عقیدتی ـ سیاسی ایجاد شده است، اضافه کرد: یعنی افرادی که اهل رزم هستند و فنون جنگی را یاد می‌گیرند، از لحاظ دینی نیز ساخته می‌شوند؛ هم از لحاظ عقیدتی و هم سیاست. این بینش قرآن است. همانطور که همواره مسلمین در میدان‌های نبرد پیروز شده‌اند. یکی از نکات مهم عرصه میدان نبرد، دشمن‌شناسی است؛ باید دشمن را شناخت تا ضربه زدن آن را متوجه شد. نباید ساده لوح و ساده اندیش بود چرا که این بزرگ‌ترین خطر است؛ دشمن‌ترین دشمنان کسی است که خودش را پنهان کند و مکرش را پنهان کند و شما این مکر را مطلع نشوید، آن هنگام است که یک باره در دامن مکر قرار می‌گیرد. باید خیلی مراقب بود.

وی با اشاره به نزدیکی فصل انتخابات، اظهار کرد: باید مراقب باشیم تا فریب و گول شعارها را نخوریم بلکه باید کاندیداها را بشناسید اگر پاکدست و امین بود، به او رأی دهید.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه کلیدهای مخفی به دست منافقان است که شما از آن غافل هستید و به یک‌باره به سراغ شما می‌آیند، ادامه داد: همانطور که حضرت علی(ع) فرمود: « يُغَارُ عَلَيْكُمْ وَ لَا تُغِيرُونَ وَ تُغْزَوْنَ وَ لَا تَغْزُونَ » به شما حمله می‌کند و اما شما اهل جنگ نیسیتد. شما را در جایگاه خطر قرار می‌دهند و باید از آن پرهیز کنید. این بزرگ‌ترین خطر است؛ خطر نفاق در طول تاریخ اسلام و مسلمین هزاران برابر بیشتر از خطر مشرکین بوده است.

ذکر مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) پایان بخش خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه تهران بود.

بنابر این گزارش، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه نخست نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران، توصیه خود و همگان به تقوای الهی اظهار کرد: در ارتباط با ریشه‌یابی واقعه خونین کربلا، صاحب نظران، نظرات مختلفی را ابراز کرده‌اند اما چه خوب است که از خود حضرت سیدالشهدا(ع) سؤال کنیم، چه شد این جنایتکاران، این جنایات عظیم را کردند؟ جنایت فوق تصور و تحمل است. این‌ها که خود را مدعی مسلمان بودن می‌دانستند و پیامبر اکرم(ص) را به عنوان رسول الله اعتراف می‌کردند، چگونه حاضر شدند با فرزندان پیامبر(ص) این رفتار را انجام دهند؟

وی بیان کرد: خوب است بیان امام حسین(ع) را بشنویم؛ ایشان در لحظات پایانی عمر خود عیادتی از حضرت زین العابدین(ع) کردند، ایشان پرسیدند کار شما به کجا کشید؟ امام حسین(ع) فرمودند: «بر اینها شیطان مسلط شد و یاد خدا را از خاطر آنها برد و با ما جنگیدند و کشتند یاران و اهل بیت مرا» رمز مطلب را حضرت امام حسین(ع) بیان کرد؛ «شیطان آن را از یاد خدا برد»؛ یاد خدا از یاد آنها محو شد. نمازگزاران این یک هشدار است. ممکن است هر فردی گرفتار این بیماری بشود که دشمنان امام حسین(ع) به آن دچار شدند.

موحدی کرمانی ادامه داد: هنگامی که یاد خدا از انسان‌ها دور شود، هر جنایتی را که فکر کنید انجام خواهند داد. امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 222 نهج البلاغه بیان مفصلی درباره اهمیت یاد خدا دارند؛ یاد خدا دل را نورانی می‌کند. دل ممکن است تیره و تاریک شود اما یاد خدا این دل را صیقل می‌زند و تمیز می‌کند و نورانی می‌کند. دل یعنی چه؟ یعنی همان که فرمود: «قلب مؤمن جایگاه من است». هنگامی که دلی که با یاد خدا صیقل زده شد، خانه خدا می‌شود. هنگامی که گوشی که سنگین شده باشد و صحبت حق را نبیند و چشمی که کور شود و هر جنایتی را انجام دهد، اما به برکت خداوند و این صیقل خوردن به یاد خدا، شنوا و بینا می‌شود. هنگامی که دل نورانی شد، حالت اطاعت در آن پیدا می شود آن هم پس از سرکشی که داشته است. حضرت علی(ع) در این خطبه می‎فرماید: هنگامی که دل نورانی شد و فرد در دل شب بلند می‌شود و نامه عملش را توجه می‌کند و با صدای بلند گریه می‌کند و مادام از خود سؤال می‌کند که این چه کاری بود که انجام دادی؟ « فَنَشَجُوا نَشِيجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِيباً يَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ».

خطیب جمعه تهران بیان کرد: تا زنده هستیم قدر بدانیم و گاهی که تنها شدیم یادی از اعمال مدت عمرمان انجام دهیم اینکه چرا به پدر و مادر بی‌احترامی کردیم، چرا فریادرسی از مظلومان نکردیم، چرا این انقلاب را که این‌همه شهید داده است، به بازی گرفته‌ایم، آیا به اندازه‌ای که حقوق برداشته‌ایم برای مردم کار کرده‌ایم، آیا ناله مظلومین را ما مسئولان می‌شنویم و آیا می‎دانیم درد مردم چه هست؟ اینها را باید از خود سؤال کنیم.

موحدی کرمانی اضافه کرد: درباره یاد خدا کلمه «کثیر» آمده است؛ هنگامی که خداوند در قرآن ذکر الله را بیان می‌کند «کثیراً» را برای آن می‌آورد؛ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ». چنانکه در آیه 35 سوره احزاب از مؤمنان، صابرین، خاشعین و ...نام می‌برد و در ادامه می‌فرماید: «وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ». باید زیاد به یاد خدا بود. یک لحظه از یاد خدا رفتن طعمه شیطان شدن است، لذا در دعا آمده که «خدایا به اندازه یک چشم برهم زدن مرا به خودم وانگذار» آن هنگام است که دامن آلوده می‌شود و غارتگری بیت‌المال شروع می‌شود و از یاد مستضعفان خواهیم رفت و از درماندگان غافل می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با هشدار از اینکه مبادا گناهی کنیم که غضب الهی را در پی داشته باشد، بیان کرد: باید از شیطان ترسید؛ «قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» چون از همه جا از شمال، جنوب و ... برای منحرف کردن ما می‌آید. حال که این‌گونه است ما هم نباید از یاد خدا غافل باشیم. شیطان هنرمند است، عقل را با غضب می‌دزدد به گونه‌ای که فرد غضبناک می‌شود و عقلش زایل می‌شود. باید سعی کنیم در حین غضب کاری انجام ندهیم و حرفی نزنیم تا شیطان دور شود و حالمان به حال عادی بازگردد. شیطان اعمال خوب و نیک افراد را می‌دزدد. چگونه می‌دزدد؟ ما را وادار به غیبت می‌کند؛ یعنی آبروی مؤمنی را پشت سرش بردن که خداوند در مقابل آن مقداری از اعمال نیک ما را به همان اندازه به فرد غیبت شونده منتقل می‌کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به بخشی از آیه «اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً» اضافه کرد: شیطان فرهنگ عفاف و حجاب را از مردم می‌دزدد و حال آن‌که این کشور امام حسین(ع) و امام زمان(عج) است. حضرت سید الشهدا(ع) شهید شد تا بی بند و باری رواج پیدا نکند؛ بی‌عفتی و بی‌غیرتی کشور اسلامی را ساقط می‌کند، مگر اندلس ساقط نشد و به دست مسیحیت نیفتاد به دلیل اینکه دختران زیبا را وارد کردند و شراب و ... را وارد این کشور کردند.

وی ادامه داد: باید مراقب اعمال و رفتارمان باشیم؛ شیطان از همه راه وارد انسان می‌شود و فریب می‌دهد و دام‌های زیادی دارد. امیرالمؤمنین(ع) هنگامی که جریان زمان عثمان را یادآور می‌شود «همانطور که گرسنه‌ای به چمن زار می‌رسد از همه جای آن می‌خورد، مردم همانطور شده بودند می‎بردند، می‎خوردند و بیت‌المال را غارت می‌کردند، مثل اینکه اینها صحبت‌های خداوند و آیات قران کریم را نشنیدند». بعد ادامه می‌دهد: «چرا آیات قرآن را شنیدند اما دنیا برای آن‌ها جلوه کرد».

موحدی کرمانی با اشاره به برخورد قاطع رئیس قوه قضائیه، اظهار کرد: امیداوریم زمینه توفیق بیشتر برای ایشان فراهم شود که دست چپاولان و دزدان را یکی یکی رو می‌کند و خداوند همه ما را از خطر شیطان حفظ کند.

انتهای پیام

captcha